DS/HVB SOUTHERN BREEZE

Tilbake til søk
SOUTHERN BREEZE
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 159370
Kallesignal MQZQ
Byggeår 1936/06
Byggenr 725
Bruttotonn/BT 344
Nettotonn/NT 123
Skrog LOA Loa: 142,9’ - Lbp: 137’ - B: 26,1’ – D:14,6’
Skrog LBP Loa: 142,9’ - Lbp: 137’
Bredde 26,1’
Dypgående 14,6’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt
Kjelebygger Bremer Vulkan, Bremen-Vegesack, Tyskland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiopeileapparat (Direction Finder).
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 16"-26"-44", slag 26"", 1.500 IHK
Maskin-/motorbygger Bremer Vulkan, Bremen-Vegesack, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1940 - 1941
Storbritannia
1941 - 1946
Storbritannia
Sted Bremen, Vegesack
Reg havn Leith

1936 Bygget som hvalbåt SOUTHERN BREEZE og levert i juni av Bremer Vulkan, Vegesack som ett av fem identiske fartøyer til Unilevers fangstselskap Southern Whaling & Sealing Co., London.
1937 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1937/38.
1938 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1938/39
1940 Rekvirert i mars av Royal Navy. HMS SOUTHERN BREEZE (FY-318). Under militær kommando fra 09/08.
1941 Kjøpt av Salvesen i september mens under RN kommando. Navn uendret.
Unilever avgjorde å ikke gjenoppta hvalfangst etter krigen og solgte Southern Whaling & Sealing totale fangstflåte på to kokerier og 15 hvalbåter til Salvesen over ett.
1945 Klargjort for hvalfangst etter endt krigstjeneste og fanget med Fl/k EMPIRE VENTURE sesongen 1945/46
1946 Returnert eiere i januar. Fangstbåt for kokeriet Fl/k SOUTHERN VENTURER sesongen 1946/47.
1947 Fangstbåt for kokeriet Fl/k SOUTHERN VENTURER sesongen 1947/48.
1948 Fangstbåt for landstasjonen Leith Harbour, Syd-Georgia sesongen 1948/49. Skytter var Juel Engebretsen, Tønsberg.
1949 Fangstbåt for landstasjonen Leith Harbour, Syd-Georgia sesongen 1949/50. Skytter var Asbjørn Jacobsen, Veierland.
1950 Solgt i mai til Australian Whaling Commission, Fremantle West Australia og omdøpt GASCOYNE
Fanget ved landstasjon Carnarvon på Babbage Island i årene 1950 – ’55.
1955 Solgt til Nor’ West Whaling Co. Ltd., og fortsatte virksomheten ved samme landstasjon. Navn uendret.
1966 Solgt til Cheynes Beach Holdings Ltd., Fremantle W.A. Mulig (ikke dokumentert) i opplag som reservebåt ved selskapets landstasjon Cheynes Beach. Navn uendret.
1969 Solgt 11/12 til havnevesenet i Fremantle. Uviss bruk, uvisst om navnendring.
1970 Hugget i september av Goldfields Metal Traders Ltd., Fremantle.

1936 Built as whale catcher SOUTHERN BREEZE by Bremer Vulkan, Vegesack and delivered in June as one of five identical catchers to Unilever group’s whaling company Southern Whaling & Sealing, London.
1937 Catching for factory SOUTHERN EMPRESS season 1937/38.
1938 Catching for factory SOUTHERN EMPRESS season 1938/39.
1940 Requisitioned in March by Royal Navy.
1941 Purchased in September by Salvesen whilst under RN command. Name unchanged.
Unilever decided not to re-enter whaling after WWII and sold the entire Southern Whaling & Sealing fleet (two factories and 15 catchers) to Salvesen
1945 Rebuilt to whale catcher after finishing her war service. Catching for the Fl/F EMPIRE VENTURE expedition 1945/46
1946 In January returned to owners.
Catching for Fl/F SOUTHERN VENTURER 1946/47.
1947 Catching for Fl/F SOUTHERN VENTURER 1947/48
1948 Catching for the shore station Leith Harbour, South Georgia in the seasons of 1948/49. Shooter was var Juel Engebretsen, Tønsberg.
1949 Catching for the shore station Leith Harbour, South Georgia in the seasons of 1949/50. Shooter was Asbjørn Jacobsen, Veierland.
1950 In May sold to the Australian Whaling Commission, Fremantle West Australia. Renamed GASCOYNE
Based at Carnarvon shore station, Babbage Island 1950 – ’55.
1955 Sold to Nor’ West Whaling Co., Fremantle. Still based at Carnarvon. Name unchanged.
1966 Sold to Cheynes Beach Holdings Ltd., Fremantle. Name unchanged. (Cheynes Beach history not documented).
1969 Sold 11/12 to Fremantle Port Authority.
1970 Demolition commenced by Goldfield Metal Traders Ltd., Fremantle.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: «From 70North to 70South», Graeme Somner 1984, «Hvalfangsten, eventyret tar slutt», Dag Bakka Jr., 1992., 1992
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no