DS/HVB SOUTHERN WAVE

Tilbake til søk
SOUTHERN WAVE
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skottland
Off nr 147319 WC 83
Kallesignal JDSV
Byggeår 1925/07
Bruttotonn/BT 319
Nettotonn/NT 116
Skrog LOA L: 131' - B: 26' - D: 13'
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 11,25 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Chr. Salvesen & Co., Leith Scotland
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiopeileapparat / Direction Finder
Maskin-/motortype 1 x dampstempelmaskin (steam reciprocating), quadruple 4-sylindret, syl. diameter: 28 ½” – 41” – 59” og 84”, slagl/stroke 54”. 795 NHK/4.000 IHK. Bygget av Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1914 Bygget som tankskipet SAN JERONIMO av Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland for Eagle Oil Transport Co. Ltd., London. Overlevert i februar. 1928 I mai solgt til det Unilever-eide Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (N.C. Watt disp.), London. OmBygget til hvalkokeri uten akterslipp ved Middle Docks i Middlesbrough, men utstyrt med bl.a. moderne Hartmann apparater og guanofaEnglandkk. Omdøpt SOUTHERN EMPRESS og registrert på Port Stanley, Falklandsøyene. Norgesk representant; A.C. Olsen Sandefjord. Fanget i Antarktis med fire hvalbåter i sesongen 1928/28. Forsøk på å hive om bord fangsten med stålnett falt i fisk - og snart oppgitt. 1934 Utenbords flensing pågikk inntil omBygget med akterslipp ca. 1934, (jf. bilder og tonnasjeendring). Tankkapasitet for hvalolje tilsvarte 80.000 fat. 1941 Innkjøpt av Salvesen i september sammen med selgers øvrige fangsflåte. Navn uendret. (NB: Aldri i fangst for Salvesen). 1942 Torpedert og senket 13. oktober av tyske U-221 i posisjon 53.50N - 40.40W under reise fra USA til UK med oljelast. 42 mann mistet livet. Alle kokeriene til Salvesen gikk tapt i krigshandlinger, WWII
1914 Completed in February as tanker SAN JERONIMO by Wm. Doxford & Sons Ltd., Sunderland for Eagle Oil Transport Co. Ltd., London. 1928 In May sold to Unilever’s Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (NC Watt, manager), London. Converted to whale processing vessel by Middle Docks, Middlesbrough without stern slip and renamed SOUTHERN EMPRESS - registered at Port Stanley, Falkland Islands. Tank capacity in barrels; 80.000. 1934 A failed attempt to winch killed whales aboard (in steel net), resulted in traditional outboard flensing until equipped with stern slipway. 1934, (ref. pictures and new tonnage). Operated in Antarctic waters with four whale catchers. 1941 In September purchased by Salvesen together with the entire Unilever’s whaling fleet. Name unchanged. 1942 Torpedoed and sunken 13 October by the German U-221 in position 53.50N – 40.40W whilst on passage from Norgeth America to UK with oil. 43 men died. Salvesen lost all their factory vessels in WWII enemy actions.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: From 70Norgeth to 70South, Graeme Somner 1984 / Hvalfangerregisteret 1929 / LR 1934/35 / Efter hval i Sydhavet,(skildring) Ernst Høva 1929 Sist oppdatert: 28/11-2007 (UWG/RI/OL)
   
https://www.sandefjordshistorie.no