DS/HVB HMS SOUTHERN FLOWER (FY 332)

Tilbake til søk
HMS SOUTHERN FLOWER (FY 332)
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 139449
Kallesignal VPRT
Byggeår 1928/10
Byggenr 851
Bruttotonn/BT 328
Nettotonn/NT 115
Skrog LOA 43,55 m
Bredde 7,95 m
Dypgående 4,45 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel (skottekjel)/fire tube boiler), oljefyrt
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 16"-26"-44", slag 26"", 1.500 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1941 - 1945 torpedert
Storbritannia
Sted Middlesbrough
Reg havn Port Stanley, FI. (BRI)

1928 Bygget som hvalbåt SOUTHERN FLOWER (II) av Smith's Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough for Southern Whaling & Sealing Co Ltd, Port Stanley, Falklandsøyene (N.C. Watts, var disponent), UK.
Sjøsatt 18/07-28, levert i oktober (norsk representant var A. C. Olsen, Sandefjord). Registrert i Port Stanley, Falklandsøyene.
(Den tidligere SOUTHERN FLOWER bygget i 1923 gikk tapt ved grunnstøting i 1926)
1934 Listet med VPRT som kallesignal.
1937 Sesongen 1936/37 ble produksjonen 125.658 fat hvalolje. Legges i sommeropplag i Durban, Syd-Afrika
Forlater Durban med kurs for Sydishavet for sesongen 1937/38 som fangstbåt for SOUTHERN PRINCESS.
1938 Går fra Durban på høsten med kurs for Sydishavet for sesongen 1938/39 som fangstbåt for kokeriet SOUTHERN PRINCESS.
Hvalbåter for sesongen var SOUTHERN PRIDE (1936), SOUTHERN ISLE (1936), SOUTHERN SEA (1936), SOUTHERN BREEZE (1936), alle registrert i Cape Town. Samt SOUTHERN FLOWER (1928), SOUTHERN SPRAY (1925), SOUTHERN CHIEF (1926), SOUTHERN FOAM (1926). Alle registrert med Port Stanley, Falkland Islands som hjemmehavn.
1939 Hvalbåter tilhørende N. C. Watts legges opp i Durban. Kun SOUTHERN PRIDE følger kokeriet. Ankom Durban i slutten av mars.
1940 Rekvirert i mars av Admiralitet/Royal Navy og utstyrt som ”ASW Whaler”, (Anti ubåt jager), HMS SOUTHERN FLOWER (FY 332). Satt i tjeneste for 15th. Anti-Submarine Group, Iceland Command med base i Reykjavik, Island.
1941 Kjøpt av The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith UK, mens under militær kommando, sammen med hele fangstflåten til Unilevers fangstselskap Southern Whaling & Sealing Co. Ltd., UK. Navn uendret, registrert i Leith.
1945 Torpedert og senket 03/03-1945 av tysk ubåt
U-1022 utenfor fire miles 322 fra Skagi, utenfor Reykjavik på Island i pos. 64.05N-23.15V med tap av 25 menneskeliv. Bare skipssjefen overlevde forliset
(U-1022 var bygget av Blohm & Voss, Hamburg i 1944 og ble til å begynne med benyttet til opplæring. 01/02-1945 ble hun overført til 11.U-Flottille med base i Bergen. Hun var kun ute på ett tokt (49 dager) der Kapt. Hans-Joachim Ernst rakk å senke SOUTHERN FLOWER og Panama registrerte ALCEDO på 1392 tonn før den returnerte til basen i Bergen 01/04-1945 og forble der de siste krigsdagene.
Tatt som alliert krigsbytte i Bergen 08/05-1945 og overført 30/05-1945 til Loch Ryan, Skottland hvoretter hun ble senket 29/12-1945 utenfor Donegal, Irland i pos. 55.40N-08.15W sammen med flere andre tyske u-båter under den allierte etterkrigsaksjonen ”Operation Deadlight”. (Kodenavn på organisert senking av overgitte tyske u-båter).

1928 Built as whale catcher SOUTHERN FLOWER by Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough for Unilever’s Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (NC Watts, manager), UK. Launched 18/07-1928 and delivered in October. Registered at Port Stanley, Falkland Islands.
(The former SOUTHERN FLOWER built in 1923 was lost in a grounding in 1926).
1934 Listed in Lloyd’s Reg. with VPRT as Call Signal.
1937 In the 1936/37 season, production was 125,658 barrels of whale oil. Laid up for the summer in Durban, South Africa.
Left Durban with course for the Southern Ocean for the season 1937/38 as a catcher boat for factory ship SOUTHERN PRINCESS.
1938 Left from Durban in the autumn with a course for the Southern Ocean for the season 1938/39 as a catcher boat for the SOUTHERN PRINCESS.
Whale catchers for the season were SOUTHERN PRIDE (1936), SOUTHERN ISLE (1936), SOUTHERN SEA (1936), SOUTHERN BREEZE (1936), all registered in Cape Town. Additional SOUTHERN FLOWER (1928), SOUTHERN SPRAY (1925), SOUTHERN CHIEF (1926), SOUTHERN FOAM (1926). All British flagged with Port Stanley, Falkland Islands as home port.
1939 Whale catchers owned by N. C. Watts are laid up in Durban. Only SOUTHERN PRIDE follows the factory. Arrived in Durban at the end of March.
1940 Requisitioned in March by the Admiralty/Royal Navy and commissioned as ASW Whaler HMS SOUTHERN FLOWER (FY 332). Joined 15th. Anti-Submarine Group, Iceland Command and based at Reykjavik, Iceland.
1941 Purchased whilst under military command by Chr. Salvesen & Co.’s The South Georgia Company Ltd. together with the entire Southern Whaling & Sealing’s fleet. Name unchanged, registered at Leith.
1945 Torpedoed and sunk 03/03-1945 off Reykjavik in position 64.05N-23.15W by the German uboat U-1022. 25 dead. Only the commander survived the sinking
(U-1022 (VIIC/41-Class) built 1944 by Blohm & Voss, Hamburg (y.no.222). Used as training vessel before transferred 01/02-1945 to the German 11th. Uboat Flotilla based at Bergen, Norway. On her first and only patrol, Capt. Hans-Joachim Ernst managed to sink SOUTHERN FLOWER and the Panamanian ALCEDO (1.392 tons) before returning to the Base at Bergen on 01/04-1945.
Seized 08/05-1945 by the Allies at Bergen and transferred 30/05-1945 to Loch Ryan Scotland. Scuttled off Donegal, Ireland on 29/12-1945 55.in position 40N-08.15W)

  • SOUTHERN FLOWER

    SOUTHERN FLOWER
Kilde: "From 70 North to 70 South" by Greame Somner, Lloyds reg. 1934-35, www.uboat.net/
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no