DS/HVB RIO SAMA

Tilbake til søk
RIO SAMA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skottland
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal GTYS (som Englandtisk re.DnV reg-1935)
Byggeår 1909
Bruttotonn/BT 130
Nettotonn/NT 45
Skrog LOA L: 95,4’ – B: 19.1’ D: 11,2
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Chr. Salvesen & Co., Leith Scotland
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 2 x dampstempelmaskiner, quadrouple exp., 4 sylindret, syl.diam.: 20,5"-29,5"-42,5"-62", slag/stroke: 45", 6.000 IHK (997 NHK) hver. Bygget ved Richardsons, Westergarth & Co., Ltd, Hartlepoole
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1931 Bygget som dampdrevet hvalkokeri SVEND FOYN ved Furness Shipbuilding Co., Ltd., Haverton Hill-on Tees for Hvalfanger A/S Sydhavet (Johan Rasmussen & Co som driftselskap.) Sandefjord. Skipet var registrert i London. Skipet gikk rett fra byggeverkstedet til opplag i Mefjorden ved Sandefjord. 1932 Solgt til Star Whaling Co.,Ltd., London og selskapet A/S Sydhavet ble likvidert. Hovedaksjonær i Star Whaling (St Helier Shipowners Ltd., London) var A/S Tønsbergs Hvalfangeri (Hans Borge, Tønsberg) Skipet beholdt navnet og fanget 8 sesonger før krigen for Star Whaling. 1940 Chr.Salvesen overtar som driftselskap fra august. Var aldri i fangst for Chr.Salvesen. 1941 Tilbakelevert til St.Helier Shipowners Ltd, London i mai. Etter overtagelsen gikk hun inn i oljefarten. 7/10 1941 blir SVEND FOYN angrepet av ubåt U-502 i posisjon 60gr.37'N, 21gr.44'W (syd av Island) under en reise fra New York til Liverpool. Hun gikk til havn i Reykjavik. Gikk videre til Liverpool. Ankom Liverpool 13/12 1941 og gikk til Birkenhead for reparasjon. 1943 SVEND FOYN forliste etter kollisjon med isfjell 21 mars 70 n.mil fra Cape Farwell syd på Grønland på reise fra New York til Liverpool. 195 mennesker forsvant og 152 ble plukket opp. Av dem som gikk tapt var 7 mann fra Vestfold og en fra Østfold
1931 Built as steam driven floating factory SVEND FOYN by Furness Shipbuilding Co., Ltd., Haverton Hill-on Tees for Hvalfanger A/S Sydhavet (Johan Rasmussen & Co as managers.) Sandefjord. Delivered in August. She was registered in London. The ship went directly from the shipyard to the lay up buoy in the fjord Mefjorden at Sandefjord. 1932 Sold to Star Whaling Co.,Ltd. (St Helier Shipowners Ltd.), London and the company A/S Sydhavet was liquidated. The main stockholders in Star Whaling was the A/S Tønsbergs Hvalfangeri (Hans Borge, Tønsberg). The ship kept it's name and did 8 seasons Star Whaling before the war. 1940 Under management of Chr.Salvesen & Co.Leith in August. Did not act as a floating factory for Chr.Salvesen.1941 Reverted to St Helier Shipowners Ltd, London in May. She was then used as a regular oil tanker. 7th of October attacked by U-502 in position 60.37 N. x 21.44 W. (South of Iceland) while on passage from New York to Liverpool, but made port at Reykjavik. Arrived at Liverpool for repair at Birkenhead 13th of December. 1943 Sank after colliding with iceberg 70 miles South of Cape Farewell whilst on passage from New York to Liverpool, with 195 being lost and 152 men being picked-up. 7 men from Vestfold and one from Østfold was lost.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: DnV reg-1935, "70Norgeth to 70South" by Graham Somner Sist oppdatert: 07/11-2006 (RI/OL)
   
https://www.sandefjordshistorie.no