DS/HVB SOLVRA

Tilbake til søk
SOLVRA
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 164382
Klassifisering British Standard (BS) Whaling Purposes
Kallesignal GCGW
Byggeår 1937/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 1043
Bruttotonn/BT 433
Nettotonn/NT 159
Skrog LOA L: 148' (45,11 m)
Bredde 27,7' (8,44 m)
Dypgående 14' (4,26 m)
Dybde (i riss) 15,7’ (4,78 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (vannrørskjeler/water tube boiler), oljefyrte m/kunstig trekk, heteflate (HF) totalt: 7.876 kv.ft .
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer, peileapparat (DF)
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-sylindret, syl. dia. 17,75″-30,5″-52″, slag 30", 1.800 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1937 Bygget som hvalbåt SOLVRA av Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough England for regning av Salvesens The South Georgia Co. Levert i oktober fra en serie på fire hvalbåter, SONDRA, SORSRA, SOLVRA og SOBKRA levert med to i oktober og to i november 1937.(Som førstbyggede skip av sin klasse SONDRA, fikk båttypen navnet ”Sondra klassen”. Denne klassen var også mal for etterkrigsbygde Smith’s Dock hvalbåter).
Satt i fangst for Fl/k SALVESTRIA i førkrigs-sesongene 1937/38 – 1939/40.
1940 I antarktisk fangst for Fl/k SVEND FOYN av London i sesongen 1940/41. Dette kokeriet, tilhørende da St. Helier Shipowners Ltd, (Hans Borge, Tønsberg), London, var krigstidsdisponert fra august 1940 til mai 1941 av Salvesen på vegne av eierne.
1941 Påbegynte 1941/42 sesongen med fangst for lst. Leith Harbour før hun sent i desember ble rekvirert av Royal Navy og bragt til UK for krigsinnsats. Omdøpt HMS SOLVRA i 1942 og gjorde tjeneste som ubåtjager.
1945 Returnert til eierne i september, istandsatt og sendt til Antarktis med splitter nye Fl/k SOUTHERN VENTURER, (levert fra Furness i oktober) sesongen 1945/46. Skytter var .
Senere i fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER, til og med sesongen 1953/54
1946 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1946/47. Skytter var
1947 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1947/48. Skytter var Anders Herlofson, Åsgårdstrand
1948 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1948/49. Skytter var Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith
1949 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1949/50. Skytter var Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith
1950 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1950/51. Skytter var Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith
1951 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1951/52. Skytter var
1952 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1952/53 som bøyebåt. Skytter var Einar Jacobsen, Veierland
1953 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1953/54. Skytter var Johan J. Stene, Onsøy
1954 Fanget for landstasjonen Leith Harbour fra 1954/55 sesongen. Skytter var Brede Nilsen, Nøtterøy
1955 Fanget for landstasjonen Leith Harbour fra 1955/56 sesongen. Skytter var Aksel Nesteng, Nøtterøy
1956 Fanget for landstasjonen Leith Harbour fra 1956/57 sesongen. Skytter var
1957 Fanget for landstasjonen Leith Harbour fra 1957/58 sesongen. Skytter var Aksel Nesteng, Nøtterøy
1958 Fanget for landstasjonen Leith Harbour fra 1954/55 sesongen som bøyebåt Skytter var Erling Øhre, Nøtterøy og Sverre Olsen, Nøtterøy som også var på SOUTHERN SOLDIER
1959 Fanget for landstasjonen Leith Harbour fra 1959/60 sesongen. Skytter var Arnulf Stensønes, UK
1960 Sendt i opplag på Leith Harbour etter sesongen.
1964 I september funnet sunket i sine fortøyninger sammen med 3 andre hvalbåter i Leith Harbour etter tungt snefall.

Fremdrift: 1 x damp stempelmaskin (steam reciprocating), 3-trinns ekspansjon (triple exp.) 3-sylindret, syl. dia.: 17,75”–30,5”–52”, slag/stroke: 30”, 1.600 IHK. Arbeidstrykk: 225 PSI. Bygget av Smith’s Dock Co. Middlesbrough

1937 Built as whale catcher SOLVRA by Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough England and delivered Salvesen’s The South Georgia Co. in October. Catching for Fl/F SALVESTRIA in the pre-WWII seasons of 1937/38-1939/40.
1940 Catching for Fl/F SVEND FOYN in the 1940/41-season. This factory ship was in the ownership of St. Helier Shipowners Ltd., (Hans Borge as manager), London, was managed by Chr. Salvesen & Co. from August 1940 to May 1941, on Behalf of the owners.
1941 Begun the 1941/42-season as whale catcher for shore station Leith Harbour. Late in December requisitioned by Royal Navy for war service and brought to UK. Renamed HMS SOLVRA and used as anti-sub marine vessel.
1945 Returned to owners in September. Refitted as whale catcher and sent to the Antarctic with the brand new Fl/F SOUTHERN VENTURER, (delivered in October by Furness S/B). Later, also catching for Fl/F SOUTHERN HARVESTER
1954 Catching for shore-station Leith Harbour, South Georgia from the 1954/55 season. Last active season as buoy boat, 1959/60
1960 Laid up in Leith Harbour.
1964 In September found sunk at moorings in Leith Harbour after heavy snowfall.

  • SOLVRA

    SOLVRA
Kilde: Boken «From 70N to 70S» v/Graeme Somner 1984, LR 1951/52, «Hvalfangsten, eventyret tar slutt» v/Dag Bakka jr., Lokale arkiver
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no