DS/HVB SARKA

Tilbake til søk
SARKA
Nasjonalitet
Skottland
Off nr 164370
Klassifisering BS* Lloyd’s
Kallesignal MNVV
Byggeår 1936/10
Byggenr 1016
Bruttotonn/BT 355
Nettotonn/NT 128
Skrog LOA 143.5’
Skrog LBP 134,8’
Bredde 26,3’
Dybde (i riss) 14,0’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 14,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddamp kjel (vannrørskjel/water tube boiler), oljefyrt med 3.400 kv.fot (sq.ft.) heteflate
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiopeileapparat (Direction Finder).
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15"-26"-44,5", slag 27", 204 NHK/1.382 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1936 Bygget som hvalbåt SARKA av Smith’s Dock, Middlesbrough. Sjøsatt 01/10 og overlevert Salvesen i oktober. (Ref. SAHRA for flere detaljer).
Fanget for Fl/k SOURABAYA i sesongene 1936/37 til 1939/40
1940 I sesongen 1940/41 i fangst for Fl/k SVEND FOYN, (St. Helier Shipowners Co.), Jersey
1941 Rekvirert av Royal Navy i oktober og utstyrt som minesveiper, MS Whaler Class HMS SARKA. Fra april 1944 brukt som bøyelegger; (utlegg av bøyer som markerer områder ferdig ryddet gjennom minefelt).
1946 Returnert til eierne, reparert og gjenutrustet for hvalfangst.
1947 Tilbake til Antarktis med Fl/k SOUTHERN VENTURER for sesongene 1947/48 – 1950/51
1951 Bøyebåt for Fl/k SOUTHERN HARVESTER i 1951/52 ses.
1952 I opplag, trolig på Salvesens Strømnes verksted/stasjon, Syd Georgia.
1954 Solgt i november til Macaya Hermanos y Cia., Valparaiso Chile. Senere omdøpt JUAN IV og fanget i mange sesonger på Chile-kysten rundt Mocha øyene.
1979 Solgt i august til den chilenske marinen for bruk som militært slepemål og gikk senere til bunns etter en fulltreffer under skyteøvelse i pos. 36.34 S – 73.04 W, (en lei sorti for en gammel kriger).

1936 Built as whale catcher SARKA by Smith’s Dock, South Bank. In October delivered Chr. Salvesen & Co., Leith. (See SAHRA for more details).
Catching for Fl/F SOURABAYA in Antarctica from the 1936/37 season to 1939/40
1940 In the wartime whaling season of 1940/41, catching for Fl/F SVEND FOYN (St. Helier Shipowners Co., Jersey).
1941 In October requisitioned by Royal Navy and converted to minesweeper, MS Whaler Class HMS SARKA. From April 1944 used as dan-layer (dan-buoys to mark limits of the channels swept through a minefield).
1946 Returned to owners. Repaired and reconverted for whaling purposes.
1947 Back to Antarctic. In the seasons of 1947/48 – 1950/51, catching for Fl/F SOUTHERN VENTURER
1951
Buoy boat for Fl/F SOUTHERN HARVESTER expedition during the 1951/52 season.
1952 Laid up, probably at Stromness, South Georgia.
1954 In November sold to Macaya Hermanos y Cia., Valparaiso Chile. After a while renamed JUAN IV. In activity for several years off the Chilean coast near Mocha Islands.
1979 Back to war: In August sold to the Chilean Navy for use as a floating target. Sank during a target practice in pos. 36.34 N – 73.04 W (A sad sortie for an old warrior).

  • SARKA

    SARKA
  • SARKA

    SARKA
Kilde: From 70N to 70S, Graeme Somner 1984, «Hvalfangsten, eventyret tar slutt» Dag Bakka Jr. 1992, Lokale arkiv, LR 1951/52, uboat.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no