FLK SOURABAYA

Tilbake til søk
SOURABAYA
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 136347
Kallesignal VPSM
Byggeår 1915
Byggenr 336
Bruttotonn/BT 10.107
Nettotonn/NT 7.194
Skrog LOA Lbp: 470,2’ – B: 58,3’ – D: 32,3’
Skrog LBP Lbp: 470,2’
Bredde 58,3’
Dypgående 32,3’
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet 12,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype Oljefyrte (Oil fired)
Kjelebygger Workman Clark (1928) Ltd., Belfast, Irland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 4-trinns ekspansjon, 4-sylindret, syl. dia. 27,5"-39,5"-57"-82", slag 54", 3.650 IHK (735 NHK)
Maskin-/motorbygger Workman Clark (1928) Ltd., Belfast, Irland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Belfast
Reg havn Port Stanley, FI

1915 Bygget som kombinert passasjer- og lasteskip m/ 7 lasterom for Royal Mail Steam Packet Co. Ltd., Belfast av Workman, Clark & Co. Ltd., Belfast. Byggeverkstedet som 14 år senere skulle bygge verdens mest moderne hvalkokeri, KOSMOS.
Skipet var selskapets første levert med damp maskineri med 4-trinns ekspansjon (quadruple). Levert i februar som CARMARTHENSHIRE, (7.823 brt).
Disponert av Shire Lines og satt i fart på River Plata linjen. Kom seg uskadet gjennom den første verdenskrig tross trefninger med tysk U-55 i april 1917. Skrogmessig så å si identisk med DS CARDIGANSHIRE, (senere DS/Flk SALVESTRIA), men 30’ kortere.
1929 Solgt til The South Georgia Co., Ld (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland, UK for ombygging til hvalkokeri med akterslipp som et ledd i selskapets modernisering og effektivisering av fangstflåten. Ombygget ved Smith's Dock River Tees Dockyard, South Bank. Ny tonnasje: 10.107 brt., 7.194 nrt. Ferdig ombygd fikk hun navnet SOURABAYA. (Kokeriet fikk straks økenavnet ”surrabaja” til tross for sin popularitet. Navnet brukes den dag i dag i Vestfold som alternativ til ”surrebukk”, ” Er’u helt surrabaja”?).
Pelagisk fangst i Antarktis med fem til syv hvalbåter i sesongene 1929/30 til 1939/40 og ved Peru 1936 og ’37. (Peru fangsten var populær; solskinn og rikelig med hval. En av hvalbåtene fanget 24 hval på åtte timer)!
1940 Satt i tankfart i forbindelse med utbruddet av den annen verdenskrig.
1942 Torpedert og senket 27. oktober av tysk ubåt U-436 på reise fra New York til Glasgow i pos. 54.32N – 31.02W.
77 mennesker mistet livet.
Skipene SALVESTRIA og SOURABAYA fikk en nær identisk historie. Født som vakre, nesten like Nord-irske søstrer på samme verft. Overlevde først en krig med selvsagt eleganse, og sjarmerte med stil som linjeskip. De skiltes aldri, og ble antarktiske hvalkokerier, men med skotsk adresse og norsk språk i neste livsfase. 10 år på feltet, og så enda en krig. Begge gikk ned med tragisk tap av menneskeliv.

1915 Built as cargo-/passenger liner with 7 holds for Royal Mail Steam Packet Co. Ltd., Belfast by Workman, Clark & Co. Ltd., Belfast. The shipbuilder that should be chosen 14 years later to build the world first complete whaling factory with slipway, KOSMOS.
She was the company’s first ship having a quadruple expansion engine. Delivered in February as SS CARMARTHENSHIRE (7.823 Grt). As new allocated to Shire Line and commenced operations on the River Plate line. Survived WWI without any major damage even after an attack from the German submarine U-55 in April 1917
A virtually sister ship of SS CARDIGANSHIRE, (later, SALVESTRIA), but 30’ shorter.
1929 Purchased by The South Georgia Co., Ld (Chr. Salvesen & Co.) of Leith, Scotland, UK, converted at Smith's Dock River Tees Dockyard, South Bank into a whale processing vessel with stern ramp and named Fl/F SOURABAYA. New tonnage: 10.107 Grt, 7.194 Nrt.
Equipped with top modern plant machinery, she had a production capacity way ahead of many of her competitors.
Catching pelagic in the Antarctic with five to seven whale catchers from the 1929/39-season to 1939/40. Also, in operation off Peru 1936 and ’37. (The Peru whaling was popular among the whalers; calm Pacific sunshine and lots of whales. One of the catchers managed to catch 24 units in 8 hours).
1940 WWII. Used as a tanker after her last Antarctic expedition.
1942 Torpedoed and sank 27 October by the Kriegsmarine sub. U-436 in pos. 54.32N – 31.02W while on passage from New York to Glasgow. 77 men lost their lives
The two vessels SALVESTRIA and SOURABAYA got a nearly identical history: Born as nice looking North-Irish sisters at the same yard. Survived a world war with style, and then charmed their public as peaceful elegant ocean liners. They never parted. Next phase in life was as Antarctic sisters but with Scottish address and Norwegian language for 10 remarkable years. Both went down in the next war, with a tragic loss of many human lives.

  • SOURABAYA

    SOURABAYA
  • SOURABAYA

    SOURABAYA
  • SOURABAYA

    SOURABAYA
  • SOURABAYA

    SOURABAYA
Kilde: From 70N to 70S, Graeme Somner 1984 / A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic, Gerald Elliot 1998 www.red-duster co.uk / Famous Liners of the past. Belfast Built, Lawrence Dunn 1964 / Local Archives
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no