FLK SALVESTRIA

Tilbake til søk
SALVESTRIA
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 132045
Kallesignal VPSL
Byggeår 1913/11
Leveringsmåned November
Byggenr 324
Bruttotonn/BT 11.938
Nettotonn/NT 8.597
Dødvekt/TDW 13.450
Skrog LOA 520’ (158,49 m)
Skrog LBP 500,3’ (152,49 m)
Bredde 62,4’ (19,01 m)
Dybde (i riss) 34,62’ (10,55 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet ca. 12,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler + 2 stk. single ended. Oljefyrt.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 2 x Dampmaskiner
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 24"-40,5"-68", slag 48", totalt 5.400 IHK (977NHK) på to maskiner, to propeller
Maskin-/motorbygger Workman Clark (1928) Ltd., Belfast, Nord-Irland, UK
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Belfast
Reg havn Port Stanley, (FI)

1913 Bygget som kombinert passasjer/lasteskip for Royal Mail Steam Packet Co., Belfast av Workman, Clark & Co. Ltd., og levert i november som linjeskipet SS CARDIGANSHIRE. Disponert av Shire Line og satt i fart på Fjerne Østen linjen som det største og raskeste fartøyet på ruten. Brukt som troppetransportskip i Den første verdenskrig fra september måned.
1915 Underlagt Admiralitetet og sendt til Zeebrugge, Belgia i februar med tropper og krigsutstyr. Ved innseilingen til havnen ga den belgiske losen ordre om Full Fart Forover og satte kurs direkte mot en molo. Fikk store baugskader etter sammenstøtet. Losen ble øyeblikkelig arrestert, etterforsket og deretter skutt for sabotasje.
Gjenopptok linjefarten etter krigen
1929 Innkjøpt i mai av Chr. Salvesen & Co., Leith for £ 75.000, for ombygging. Ombygd ved Smith's Dock River Tees Dockyard, South Bank til Fl/k SALVESTRIA i rederiets storsatsing på effektivisering av sin antarktiske pelagiske hvalfangst.
Skipet var Salvesens første kokeri med akterslipp og utstyrt med datiden mest moderne og effektive utstyr som resulterte i en økt produksjonskapasitet på det dobbelte av selskapets gamle kokerier SEVILLA og SARAGOSSA.
Deltok i fangsten i Sydishavet sesongen 1929/30.
1930 Deltok i fangsten i Sydishavet sesongen 1930/31.
1931 Deltok også i fangst i Sydishavet under opplagssesongen 1931/32.
1932 Deltok i fangsten i Sydishavet sesongen 1932/33
1933 Deltok i fangsten i Sydishavet sesongen 1933/34
1934 Til Sydishavet for pelagisk fangst sesongen 1934/35.
1935 Utkok ved sesongens slutt var 116.580 fat.
Til Sydishavet sesongen 1935/36.
1936 Resultatet av sesongen 1935/36 ble 107.562 fat.
I fangst på kysten av Peru med hvalbåtene BOUVET 1, BOUVET 2, BOUVET 3, SABRA, SHIKA, SUMBA, SVANA, og SIRRA. Fangsten foregikk mellom 06/03 og 05/05-1936. Utbyttet ble 22.240 fat spermolje og 6.763 fat hvalolje. Fangstbestyrer var Konrad Granøe.
Til Sydishavet igjen for sesongen 1936/37.
1937 Resultatet av 1936/37 sesongen ble 93.390 fat hvalolje, samt 3.250 fat spermolje. Totalt 96.640 fat.
Deltar i Sydishavet sesongen 1937/38.
1938 Resultatet av sesongen 1937/38 129.482 fat hvalolje, 1.592 fat spermolje.
Tilbake til Sydishavet for sesongen 1938/39.
1939 Resultatet ble 82.361 fat hvalolje samt 3.721 fat spermolje etter sesongen 1938/39.
1940 Satt inn som tankskip i krigstjeneste.
1940 27. juli: Minesprengt og sank 2,8 nautiske mil N.Ø. av Inchkeith, Firth of Forth på vei inn til Rosyth med dieselolje. 9 omkom derav Fem nordmenn.

De som omkom:
Henry B. Andersen            - Hvalfanger
Abraham Abrahamsen       - Styrmann
Einar Karsten Solheim       - Hvalfanger
Karl Gustav Norbäck         - Hvalfanger/sjømann
Alf Henry Johansen           - Hvalfanger/sjømann
Karl Johansen                   - Hvalfanger
Ivar Harehaugen               - Donkeymann
Emanuel Fredrik Dahl        - Hvalfanger
Simon Kolbjørn J. Dahl      - Hvalfanger

1913 Built as combined passenger/cargo liner by Workman, Clark & Co. Ltd., Belfast for Royal Mail Steam Packet Co. Ltd., Belfast. Delivered in November as SS CARDIGANSHIRE. Allocated to Shire Line for the Far East run and was the fastest and largest vessel on that route. Used as troop ship during WWI
1915 In February taken over by the Admiralty for a voyage to Zeebrügge, Belgium with troops and war supplies. As approaching the port, the Belgian pilot ordered full speed ahead and steered her into the mole causing damage to the bow section. The pilot was subsequently arrested, investigated and later shot for sabotage.
Back to ordinary activity after WWI
1929 Purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith for the sum of £ 75.000 and converted by Smith's Dock River Tees Dockyard, South Bank into whale factory vessel. Renamed Fl/F SALVESTRIA she was the company’s first factory ship with a stern ramp and equipped with the best possible processing machinery. Her production capacity of 100.000 barrels was twice as much as for Salvesen’s two older factory ships, SEVILLA and SARAGOSSA.
In Antarctic activity with six to seven whale-catchers from the 1929/30 season to 1939/40
1936 Catching on the coast of Peru with the catcher BOUVET 1, BOUVET 2, BOUVET 3, SABRA, SHIKA, SUMBA, SVANA, and SIRRA. The Peru season started on 06/03 and last until 05/05-1936. Production was 22.240 bbl sperm oil and 6.763 bbl. of whale oil. The manager was Konrad Granøe.
1940 Used as a tanker in connection with the outbreak of WWII
While inbound for Rosyth on 27/07-1940, with fuel oil, setting off an acoustic mine and sank 2,8 nautical miles NE of Inchkeith Light, Firth of Forth.

  • SALVESTRIA

    SALVESTRIA
  • SALVESTRIA

    SALVESTRIA
  • SALVESTRIA

    SALVESTRIA
Totalt for ekspedisjonen 301 mann
Kilde: Lloyds 1934/35, boken From "70N to 70S", Graeme Somner 1984 / A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic, Gerald Elliot 1998 / www.red-duster co.uk / Famous Liners of the Past: Belfast built, Lawrence Dunn 1964
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no