DS/HVB SILJA
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Byggeår
1929
Bruttotonn/BT
251
Nettotonn/NT
90
Skipsbeskrivelse
Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk
Hvalbåt
Hastighet
12,0 knop
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland
Kjeletype
Bygger ikke registert
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
I 1928 og ’29 lot Salvesen bygge hele 13 hvalbåter av samme type ved Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough. Disse var STINA og SULLA (1928). I 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA,SUMBA, SHIKA(1), SILJA og SIRRA. Som et apropos om disse datidens hurtigste og beste hvalbåter kan nevnes at Anders Jahre var så imponert at han ringte til verftet og bestilte syv hvalbåter, ”… the same as Salvesen”. (Se Lardex KOS I – VII). 1929 Bygget som hvalbåt SIRRA av Smith’s Dock Co. for Salvesen. Sjøsatt 8. juli som den siste i en serie av i alt 13 stk. 251 tonns hvalbåter. Beholdt navnet fra vugge til grav. Fanget i sin første sesong, 1929/30, for de to kokeriene SARAGOSSA og SALVESTRIA. 1930 I fangst for Fl/k SALVESTRIA fra 1930/31 sesongen til 1935/36, samt spermhvalfangst på Peru ved hjemtur fra Antarktis våren 1936. 1936 I fangst for A/S Sevillas Fl/k STROMBUS 1936/37 ses. 1937 Under de tre siste førkrigssesongene, 1937/38 – 1939/40, i fangst for Fl/k NEW SEVILLA 1940 Rekvirert i mars av Royal Navy. 1946 Returnert eierne fra Royal Navy i april. Solgt i mai til P/F Vid Air, Færøyene. Navn uendret. Fanget fra landstasjonen Vid Air t.o.m. sesongen 1954. 1954 Overtatt av P/F Sjøvinnubankin, Færøyene. 1955 Solgt til Hvalveidufelagit, Færøyene. Navn uendret.1960 I mai solgt for hugging til Eivind Mortensen, Færøyene. 1962 Hugging rapportert fullført i mai måned.
In 1928 and ’29 Smith’s Dock of Middlesbrough delivered no less than 13 identical whale catchers to Salvesen. 1928: STINA and SULLA. 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA, SUMBA, SHIKA (1), SILJA and SIRRA. Tycoon Anders Jahre of Sandefjord was so impressed of this modern catcher-type that he rang Smith’s Dock and ordered seven catchers, “… the same as Salvesen”. (Ref. Lardex KOS I-VII). 1929 Built as whale catcher SIRRA by Smith’s Dock Co. for Salvesen. Launched 8 July as the last unit in a series of thirteen 251 ton whalers. Catching for the two factory ships SARAGOSSA and SALVESTRIA in her first whaling season 1929/30. 1930 Catching for Fl/F SALVESTRIA from the 1930/31 season to 1935/36. 1936 Catching for Fl/F STROMBUS, (A/S Sevilla, Tonsberg Norgeway), in the 1936/37-season. (Note: This company was purchased by Salvesen in 1936, but the factory ship’s port of registry and flag was unchanged). 1937 Catching for Fl/F NEW SEVILLA in her last three pre-WWII seasons 1937/38 – 1939/40. 1940 Requisitioned by Royal Navy in March. 1946 Returned owners in April. In May, sold to P/F Vid Air, Faeroes Island. Name unchanged. Based at the shore station Vid Air 1946 – 1954. 1954 Taken over by the Sjovinnubankin, Faeroes. 1955 Sold to P/F Hvalaveidufelagit, Faeroes. Name still unchanged. 1960 Sold for breaking up to Eivind Mortensen, Faeroes. 1962 In May, work reported completed.
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde: From 70N to 70S, Graeme Somner 1984 / A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic, Gerald Elliot
1998 / Local archives
Sist oppdatert: 29/04-2007 (UWG/RI/OL)