DS/HVB SUKHA

Tilbake til søk
SUKHA
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 160666
Klassifisering BS* Whaling Purposes
Kallesignal MNRM
Byggeår 1929/07
Leveringsmåned Juli
Byggenr 885
Bruttotonn/BT 251
Nettotonn/NT 90
Skrog LOA 125’ (38,1 m)
Skrog LBP 116’ (35,35 m)
Bredde 24,2’ (7,37 m)
Dybde (i riss) 12,7’ (3,87 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 12,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrør/fire tube boiler, single ended) oljefyrt, Heteflate(HF): 2.292 kv.ft
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer, peileapparat (DF)
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 14"-23"-39", slag 24", 103 NHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1929 Bygget som hvalbåt SUKHA av Smith’s Dock Co. og levert i juli til Salvesen. Sjøsatt 06/06-1929, levert i juli. Fanget i sin første sesong 1929/30 for Fl/k SOURABAYA
I 1928 og ’29 lot Salvesen bygge hele 13 hvalbåter av samme type ved Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough. Disse var STINA og SULLA (1928). I 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA, SUMBA, SHIKA(1), SILJA og SIRRA.
Som et apropos om disse datidens hurtigste og beste hvalbåter kan nevnes at Anders Jahre var så imponert at han ringte til verftet og bestilte syv hvalbåter, ”… the same as Salvesen”.


1930 I 1930/31 og 1931/32 sesongene i fangst for Fl/k SALVESTRIA
1932 Fanget igjen for Fl/k SOURABAYA fra sesongen 1932/33 til 1935/36
1936 I fangst 1936/37 sesongen for Fl/k NEW SEVILLA
1937
Fra 1937/38 sesongen til siste Antarktiske sesong før siste verdenskrig, 1939/40, i fangst for Fl/k SALVESTRIA
1940 Rekvirert for krigsinnsats i mars av Royal Navy.
1945 Tilbakelevert eierne i november og straks sendt til Antarktis med Fl/k EMPIRE VENTURE, eid av Ministry of Food, London, (delvis tilsvarende den norske Fellesdriften).
Empire Venture: Dette var ex. Fl/k VIKINGEN, senere tyske WIKINGER, eid av H.W.K. og ble tatt som krigsbytte i Tyskland og bragt til England. Etter 1945/46 sesongen ble skipet overført til Sovjet og fikk navnet Fl/k SLAVA.
1946 Tilhørte Fl/k SOUTHERN VENTURER ekspedisjonen 1945/46. (Uklar videre Antarktisk historikk).
1948 Fanger for The Polar Whaling Co. Ltd fra hvalstasjonen Hawkes Harbour, Labrador.
Sommersesongen på Newfoundland 1948 startet 16/06-1950 og varte frem til 24/11. Resultatet ble 18.118 fat hvalolje og 570 fat spermolje, samt 1.386 tonn guano og 128 tonn hvalkjøtt mel. Det ble fanget med 4 hvalbåter.
Registrert i Jersey.
1950 Fanger for Polar Whaling Co. Ltd, Hawkes Harbour, Labrador.
Sommersesongen på Newfoundland 1950 startet 23/06-1950 og varte frem til 18/11. Resultatet ble 13.634 fat hvalolje og 3.377 fat spermolje, samt 1.136 tonn guano. Det ble fanget med 4 hvalbåter.
1956 Solgt til Hawke Harbour Whaling Co., (Johan Borgen). Dette selskapet fanget fra Salvesens gamle stasjon i årene 1956 – 1959.
1959 I opplag i Harbour Grace, Newfoundland under sesongen 1959/60.
1968 Slet seg fra opplagsbøyen og driftet på land i Conception Bay, Nfld.
1971 Vraket solgt til Dominion Metal Ltd., Canada som skrap.

1929 Built as whale catcher SUKHA by Smith’s Dock Co., and in July delivered to Chr. Salvesen & Co., Leith. Launched on 06/06, delivered in July. In her first season 1929/30, catching for Fl/F SOURABAYA.
In 1928 and ’29 Smith’s Dock of Middlesbrough delivered no less than 13 identical whale catchers to Salvesen. 1928: STINA and SULLA. 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA, SUMBA, SHIKA (1), SILJA and SIRRA.
Tycoon Anders Jahre of Sandefjord was so impressed of this modern catcher-type that he rang Smith’s Dock and ordered seven catchers, “the same as Salvesen”.


1930 Catching for Fl/F SALVESTRIA in the seasons of 1930/31 and 1931/32
1932 Back with Fl/F SOURABAYA, now from 1932/33 to the 1935/36 season.
1936 Joined the Fl/F NEW SEVILLA 1936/37-expedition
1937 During the period of 1937/38 to 1939/40, catching for Fl/F SALVESTRIA.
1940 In March requisitioned by Royal Navy.
1945 Returned to owners in November and joined Ministry of Food’s Fl/F EMPIRE VENTURE for the 1945/46 whaling expedition to the Antarctic.
(Empire Venture: Built as. Fl/F VIKINGEN, (Norway), later sold and renamed Fl/F WIKINGER. Owned by Hamburger Walfang Kontor, Germany by the outbreak of WWII. Seized by Allied Forces in Germany 1945 and brought to England. Refitted and renamed Empire Venture for the 1945/46 whaling season. Handed over to USSR in the spring 1946 and renamed Fl/F SLAVA).
1945 Sent to the Antarctic with Fl/F SOUTHERN VENTURER for the 1946/47 season, (further Antarctic activity unclear).
1948 Catching for The Polar Whaling Co shore station Hawke Harbour, Labrador
The summer season off Newfoundland in 1948 commenced on 16/06-1950 and closed on 24/11. The result was 18.118 bbl. of whale oil and 570 bbl. sperm oil, in addition 1.386 tonnes of guano and 126 tons of whale meat meal. 4 catchers were in action.
Registered at Jersey.
1950 Catching for Polar Whaling Co shore station Hawke Harbour, Labrador
The summer season off Newfoundland in 1950 commenced on 23/06-1950 and closed on 18/11. The result was 13.634 bbl. of whale oil and 3.377 bbl. sperm oil, in addition 1.136 tonnes of guano. 4 catchers were in action.
1956 Sold to Hawke Harbour Whaling Co, (Johan Borgen). Name unchanged. In activity for the ex-Salvesen whaling station until 1959 when the station closed down.
1959 Laid-up at Harbour Grace, Newfoundland the season of 1959/60.
1968 Broke from moorings and stranded in Conception Bay.
1971 Sold to Dominion Metal Ltd., Canada for scrap.

  • SUKHA

    SUKHA
Kilde: Boken «From 70N to 70S» v/Graeme Somner 1984 / A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic, Gerald Elliot 1998 / Hvalfangsten, eventyret tar slutt, LR 1951/52. Dag Bakka Jr. 1992, Local archives
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no