DS/HVB SHILA

Tilbake til søk
SHILA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skottland
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal KWBF
Byggeår 1926/03
Bruttotonn/BT 189
Nettotonn/NT 68
Skrog LOA L: 105' - B: 22' - D: 12'.
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 9,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin, (steam reciprocating), type trippel eksspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl.diam. 13”–20”–33”, slag/stroke: 24”, 74 RHK. Bygget av Verschure & Co., Amsterdam.
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1915 Bygget som damptanker STOLT av det hollandske verftet De Merwede i Hardinxveld for A/S D/S Stolt, (Christensen & Kosmo), Farsund. Overlevert i november. 1918 Solgt til rederiet Torgersen & Co., Haugesund og omdøpt MARIT 1919 Solgt til H. Haraldsen, Skien. Navn uendret. 1920 Solgt til Fredrikstad Shipping Co., Fredrikstad og omdøpt AUDAX 1927 Innkjøpt i mars av Chr. Salvesen & Co., Leith og sortert under The South Georgia Co. Ltd. som rederiets første rene tankskip. Satt inn for transport av hvalolje fra selskapets landstasjon i Saldanha Bay til Cape Town og brukt i ordinær tankfart på Syd-Afrika kysten utenom fangstsesongene. Navn uendret, registrert i Cape Town. Landstasjonen i Saldanah Bay utenfor Cape Town var den opprinnelige ”Salamander Station” tilhørende Hans Ellefsen Ltd. som Salvesen driftet fra 1916 og senere kjøpte. Selskapet benyttet opptil 6 Leith Harbour- hvalbåter på Saldanha mellom de antarktiske fangssesongene. Siste fangstsesong fra denne stasjonen var i 1930. Stasjonen lå deretter brakk til 1944 da stedet ble kjøpt av Syd-afrikanske myndigheter. 1934 I mai solgt til Administracion Nacional de Combustibles, Alcohol y Pòrtland, Montevideo Uruguay. Navn uendret, registrert i Montevideo. 1935 Omdøpt ANCAP II av eiere. Omklasset til ”Carrying Petroleum in Bulk”. 1948 Omdøpt ANCAP SEGUNDO av eiere. 1966 Grunnstøtte 15/07-1966 ved innseilingen til Montevideo. Kantret og totalhavarerte fem dager senere under bergningsforsøk.
1915 Built as steam tanker STOLT by the Dutch yard De Merwede at Hardinxveld on behalf of the steamship company A/S D/S Stolt, Farsund Norgeway. Delivery took place in November. 1918 Sold to Torgersen & Co., Haugesund Norgeway, renamed MARIT 1919 Sold to H. Haraldsen, Skien Norgeway. Name unchanged. 1920 Sold to Fredrikstad Shipping Co., Fredrikstad Norgeway. Renamed AUDAX 1927 Purchased in March by The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co., Leith, managers). Name unchanged. Registered in Cape Town. G. Somner: “used to carry whale oil from Saldanha Bay to Cape Town in the season and on South African coastal voyages at other times”. Salvesen operated the shore-station from the take over 1916 to the closure in 1930. Six Leith Harbour whale catchers were used at the Saldanha station between the Antarctic whaling seasons. Premises sold 1944 to the South African Government. 1934 In May sold to Administration Nacional de Combustibles, Alcohol y Pòrtland, Montevideo Uruguay. Name unchanged, registered in Montevideo. 1935 Renamed ANCAP II by owners. 1948 Renamed ANCAP SEGUNDO 1966 Aground 15/07-1966 near entrance to Montevideo. Capsized and sank 20/07-1966 during re-floating attempts. Became a total loss.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: ”From 70 South to 70 Norgeth” av Graeme Somner 1984, Lloyd’s Register 1934-1945, 1951/52., Miramar Ship Index NZ Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen. Sist oppdatert: 13/08-2010 (UWG/RI/OL/PS)
   
https://www.sandefjordshistorie.no