DS/HVB H. J. BULL
Tilbake til søk
1935 Bygget som kombinert hvalbåt og observasjonsskip H. J. BULL ved Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad for Hvalfangerselskapene Kosmos, Kosmos II og Pelagos I i fellesskap. Disponent var Anders Jahres rederi, Sandefjord. Ved levering var den verdens største og hurtigste hvalbåt. Den oppnådde 16 knop på prøvetur og bunkers beholdningen på 410 tonn skulle holde til 45 døgns drift. H. J. BULL ble et forbilde for en ny generasjon hvalbåter.
Båten var oppkalt etter ekspedisjonslederen Henrik Johan Bull ombord på Svend Foyns ANTARCTIC som ble sendt til Kerguelen på ekspedisjon, samme år (1893) som JASON-ekspedisjonen ble sendt ut fra Sandefjord på sin andre tur til Sørishavet.
(H. J. Bull var bestefar til Rose Jahre, gift med skipsreder Jørgen Jahre.).
Fredriksstad mek. Verksted hadde i 1930 introdusert sin nye Fredriksstad dampmotor. Den doble to trinns dampmaskinen som arbeidet etter Wolfs prinsipp, ga en brennstoff besparelse på opptil 25 % sammenlignet med triple maskiner. Overingeniør Wilhelm Olsen ved verkstedet hadde i 1931 blitt tildelt Kongens fortjenestemedalje i gull for konstruksjonen av Dampmotoren. Maskinen var allerede godt utprøvd ved leveringen av H. J. BULL i det verkstedet hadde levert 6 handelsfartøy med denne dampmotor.
Benyttet som ekspedisjonsfartøy for å finne nye fangstfelt under sesongen.
Sesongen 1935/36 fangstbåt for Kosmos II- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Lars Andersen.
1936 Sesongen 1936/37 fangstbåt for Kosmos II- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Mauritz Marthinsen.
1937 Ankommer Sandefjord 03/04 etter endt sesong
Forlot Sandefjord for sesongen 1937/38 som fangstbåt for Ulysses-ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Mauritz Marthinsen.
1938 Sesongen 1938/39 fangstbåt for Kosmos- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Mauritz Marthinsen.
1939 Sesongen 1939/40 fangstbåt for Kosmos- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Aksel Akselsen.
1940 Rekvirert av den Kongelige Norske Marine (KNM) og. Avgikk Walvis Bay 02/09 med kurs for Halifax sammen med KOS I, KOS II, KOS V og KOS VI. Hvalskytter Aksel Akselsen på H. J BULL var gruppeleder for de fem hvalbåtene. Ankommer Pernambuco 16/09. Avgår 28/09 og ankommer Trinidad 11/10. Ankom Halifax 20/10. Omgjort til patruljefartøy og omdøpt KNM NAMSOS 4-325
1941 Kommando heist 01/01. Klar til krig 05/03 med en besetning på 36 mann. Ankom Island 13/03. Under krigens år 1941-45 tilsluttet Islandsavdelingen fra 13/03-1941 til 16/05-1945.
1946 Kommando strøket 01/01. Tilbakeført som hvalbåt H. J. BULL. Satt i fangst igjen. Utleid til Kr. Gjølberg for fangst på Hestnes. Drev fangst fra Hestnes Whaling station, Hitra på sommeren 1946.
Ankom verkstedet på Framnæs 20/08 etter en tur på Kaldnes mek. Verksted for reparasjon. Verkstedsoppholdet avsluttes med et opphold på Framnæs mek. Værksted med avsluttende dokking. Forhaler fra verkstedet 19/09.
Gikk fra Sandefjord 10/10 med kurs for fangstfeltet for sesongen 1946/47 med KOSMOS IV. Anløp St. Vincent på Kapp Verde 21/10 for å bunkre. Ankom Walvis Bay 09/11 og går videre til Cape Town. Forlater Cape Town 12/11 med kurs for hvalfeltet. Skytter var Aksel Akselsen.
1947 Sesongen 1947/48 fangstbåt for Kosmos IV- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Aksel Akselsen.
1948 Sesongen 1948/49 fangstbåt for Kosmos III- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Aksel Akselsen.
1949 Sesongen 1949/50 fangstbåt for Kosmos III- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Aksel Akselsen.
1950 Sesongen 1950/51 fangstbåt for Kosmos III- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Harald Andersen.
1951 Sesongen 1951/52 fangstbåt for Kosmos III- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Harald Andersen.
1952 Sesongen 1952/53 fangstbåt for Kosmos IV- ekspedisjonen i Sydishavet. Bøyebåt, skytter Harald Andersen.
1953 Sesongen 1953/54 fangstbåt for Kosmos IV- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Erling B. Hansen.
1954 Sesongen 1954/55 fangstbåt for Kosmos IV- ekspedisjonen i Sydishavet. Fangst-/ekspedisjonsbåt, skytter Henry Charlesen.
1955 Sesongen 1955/56 fangstbåt for Kosmos IV- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Anders Jonassen/ Nikolay Eftedal.
1956 Sesongen 1956/57 bøyebåt for Kosmos III- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Trygve Andersen.
1957 Sesongen 1957/58 bøyebåt for Kosmos III- ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter var Trygve Andersen /Morten Aabol.
1958 Sesongen 1958/59 bøyebåt for Kosmos III - ekspedisjonen i Sydishavet. skytter Per Hvatum/Anton Ellefsen.
1959 Solgt til Union Whaling Co. Ltd., Durban i mars og overlevert i Cape Town. Omdøpt A. E. LARSEN. I fangst fra Landstasjon The Bluff, Durban.
1960 I fangst fra Landstasjon The Bluff, Durban.
Sesongen 1960/61 utleid som fangstbåt for Kosmos III-ekspedisjonen i Sydishavet. Skytter Sverre Andreassen/Edvard Akselsen.
1961 Sommerfangst fra Landstasjon The Bluff, Durban, 09/03- 13/10.
1962 I fangst fra landstasjonen The Bluff, Durban, 14/03 - 02/10.
1964 Hugget i Syd-Afrika.
1935 Built as the combined whale catcher and expedition ship H. J. BULL by Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad for Whaling company Kosmos, Kosmos II and Pelagos I. As manager was Anders Jahres Rederi, Sandefjord.
At her delivery she was the world’s largest and fastest whale catcher. At her trail test she achieved abt. 16 knots and her bunker capacity of 404 tons allowed 45 days of expedition.
The H. J. BULL set a standard for a new generation of catchers to come.
The boat was named after the expedition leader Henrik Johan Bull aboard Svend Foyns ANTARCTIC, who was sent to Kerguelen on an expedition, the same year (1893) that the JASON expedition was sent from Sandefjord on his second trip to the Southern Ocean.
(H. J. Bull was the grandfather of Rose Jahre, married to the shipowner Jørgen Jahre.).
In 1930 Fredriksstad mek. Verksted introduced their new Fredriksstad “Steam Motor”. By this new double compound steam engine working according to the Wolf principle, fuel savings of 25% versus triple engines were obtained. In 1931 the yard’s Chief of Engine Constructions, Mr. Wilhelm Olsen was honoured by HM the King’s Medal of Merit for the development of the Steam Motor. When installed in the H. J. BULL the “Steam Motor” had proven its ability as 6 merchant vessels were already delivered.
Delivered to her owners in September of 1935.
Used for the purpose of finding new whaling grounds during the season.
Whaling season 1935/36 catcher for the Kosmos II- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Lars Andersen.
1936 The 1936/37 season as catcher for the Kosmos II expedition in the Southern Ocean. The shooter was Mauritz Marthinsen.
1937 Arrival Sandefjord on 03/04 after end of whaling season 1936/37 as catcher for KOSMOS II.
The 1937/38 season as catcher for Ulysses expedition in the Southern Ocean. The shooter was Mauritz Marthinsen.
1938 The 1938/39 season as catcher for the Kosmos expedition in the Southern Ocean. The shooter was Mauritz Marthinsen.
1939 The 1939/40 season as catcher for the Kosmos expedition in the Southern Ocean. The shooter was Aksel Akselsen.
1940 Requested by the Royal Norwegian Marine (KNM). Departed Walvis Bay 02/09 with course for Halifax together with KOS I, KOS II, KOS V and KOS VI. Gunner Aksel Akselsen on H. J BULL was group leader for the five whale catchers. Arrived Pernambuco, Brazil 16/09. Departed 28/09 and arrived Trinidad 11/10. Arrived Halifax 20/10.Converted to patrol vessel. Renamed KNM NAMSOS 4-325.
1941 Navy command from 01/01. Ready for war 05/03 with a crew of 36. Arrived Iceland 13/03. During the year of war 1941 to 45, served as a part of the Iceland-group from 13/03-1941 to 16/05-1945.
1946 Military command ended 01/01. Returned to owners as catcher H. J. BULL. Hired as catcher for Kr. Gjølberg at the whaling station at Hestnes. Served as catcher for Hestnes Whaling station, Hitra, Norway in the summerseason.
Arrived at the Framnæs repair yard 20/08 after a trip to Kaldnes mek. Verksted for a partial repair. The repair was complete with a stay at Framnæs Mek. Værksted with a dry docking. Shifted from the yard on 19/09
Left Sandefjord 10/10 with course for the whaling field for the 1946/47 season with KOSMOS IV. Calling St. Vincente at Cape Verde 21/10 to bunker. Arrived at Walvis Bay 09/11 and moving on to Cape Town. Left Cape Town 12/11 heading for the whaling ground.
Season 1946/47 catcher for Kosmos IV- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Aksel Akselsen.
1947 Season 1947/48 catcher for Kosmos IV- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Aksel Akselsen.
1948 Season 1948/49 catcher for Kosmos III- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Aksel Akselsen.
1949 Season 1949/50 catcher for Kosmos III- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Aksel Akselsen.
1950 Season 1950/51 catcher for Kosmos III- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Harald Andersen.
1951 Season 1951/52 catcher for Kosmos III- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Harald Andersen.
1952 Season 1952/53 catcher for Kosmos IV- expedition in the Southern Ocean. Bøyebåt, skytter Harald Andersen.
1953 Season 1953/54 catcher for Kosmos IV- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Erling B. Hansen.
1954 Season 1954/55 catcher for Kosmos IV- expedition in the Southern Ocean. Fangst-/ekspedisjonsbåt, skytter Henry Charlesen.
1955 Season 1955/56 catcher for Kosmos IV- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Anders Jonassen/ Nikolay Eftedal.
1956 Season 1956/57 buoy boat for Kosmos III- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Trygve Andersen.
1957 Season 1957/58 buoy boat for Kosmos III- expedition in the Southern Ocean. Shooter was Trygve Andersen /Morten Aabol.
1958 Season 1958/59 buoy boat for Kosmos III - expedition in the Southern Ocean. skytter Per Hvatum/Anton Ellefsen.
1959 Sold to Union Whaling Co. Ltd., Durban in March and handed over in Cape Town. Renamed A. E. LARSEN. Catching from the shore station at The Bluff, Durban.
1960 Catching from the shore station at The Bluff, Durban.
Season 1960/61 hired as catcher for Kosmos III-expedition in the Southern Ocean. Shooter was Sverre Andreassen/Edvard Akselsen.
1961 Summer season of 1961 catching out from the shore station The Bluff, Durban from 09/03 to 13/10.
1962 Catching out from the shore station The Bluff, Durban from 14/03 to 02/10.
1964 Broken up in South Africa.