DS/HVB SOLVA

Tilbake til søk
SOLVA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr O.N. 142024
Kallesignal WOGR (1934: LEUT)
Byggeår 1913/2
Bruttotonn/BT 137
Nettotonn/NT 48
Skrog LOA L: 99,3', B: 19,6', D: 11,6'.
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Skips-A/S Vigrid (Bruun & von der Lippe), Tønsberg
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 1 x dampkjel (røkrørskjel/fire tube boiler), kullfyrt (coal fired). Total heteflate: 1.745 kv/ft. heteflate, (53 kv/ft ristflate. Bygget av Central Marine Engineering Works, West Hartlepool, UK.
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), triple exp. 3-sylindret, syl.diam.: 13,5”–22”–37,5”, slag/stroke: 24”. 560 IHK (71 NHK). Bygget av Smith’s Dock Co., Middlesbrough.
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1912 Bygget som hvalbåt SITKA av Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough, UK for Chr. Salvesen & Co., Leith. Overlevert rederiet i juni. Mulig oppkalt etter Sitka-stammen i Alaska, eventuelt byen Sitka i samme delstat. Fanget for landstasjon Leith Harbour, Syd Georgia fra sesongen 1912/13 til 1919/20 1920 I fangst for Salvesens stasjon i Saldanha Bay, Syd Afrika i sesongene 1920 til 1923 1923 I pelagisk fangst for Fl/k SEVILLA i sesongene 1923/24 og 1924/25. Ingen videre dokumentert fangsthistorikk. 1929 Solgt i april til Hvalfangstselskapet Antarctic A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Reg. i Tønsberg med nytt kallesignal WQGR (senere LEUT). Navn uendret. Fanget for Fl/k ANTARCTIC i Antarktis i 1929/30 og 30/31 sesongene. Ingen videre dokumentert fangst- historikk. 1935 Solgt til Nippon Hogei Kabushiki Kaisha, Tokio og omdøpt ETROHU MARU. Nytt kallesignal: JRUJ 1936 Solgt til Kyodo Gyogyuo Kabushiki Kaisha, Japan. Navn uendret. 1938 Tilbakesolgt til Nippon Hogei Kabushiki Kaisha, Tokio, navn uendret. 1949 Hugget i Japan.
1912 Built as whale catcher SITKA by Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough, UK for Chr. Salvesen & Co., Leith. Delivered in June. Probably named after the Alaskan Sitka tribe, or the city of Sitka, Alaska. Catching for shore-station Leith Harbour, South Georgia in the seasons of 1912/13 to 1919/20 1920 Operated at Salvesen’s Saldanha Bay station, South Africa in the seasons 1920 - 1923 1923 Pelagic antarctic whaling for with Fl/F SEVILLA in the two seasons 1923/24 and 1924/25. No further documentation. 1929 In April sold to the whaling company Antarctic A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg Norgeway. Reg. Tønsberg. New call signal: WQGR (later LEUT). Name unchanged. Catching for Fl/F ANTARCTIC in the Antarctic seasons of 1929/30 – 1930/31. No further documentation. 1935 Sold to Nippon Hogei Kabushiki Kaisha, Tokyo, renamed ETROHU MARU. New call sign: JRUJ 1936 Sold to Kyodu Gyogyuo Kabushiki Kaisha, Japan. Name unchanged. 1938 Resold to Nippon Hogei Kabushiki Kaisha, Tokio), name unchanged. 1949 Broken up in Japan.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: ”From 70 Norgeth to 70 South” Graeme Somner, UK, local archives, LR reg 1930-35, www.skipet.no, Hvalfangernes Assuranseforening Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen Sist oppdatert: 05/08-2010 (UWG/RI/OL/PS)
   
https://www.sandefjordshistorie.no