DS/HVB MONTCALM
Tilbake til søk
1897 Bygget som emigrant- og lasteskip MONTCALM av Palmers Shipbuilding & Iron Co. Ltd. Newcastle.
Sjøsatt 17/05-1897 og overlevert i august til Englandtish-African S/S Co., (Elder, Dempster Shipping Ltd., disponenter), Liverpool. Gikk jomfruturen med avgang 03/09-1897 fra Avonmouth UK til Montreal, Canada. Var som ny designet for emigrantbefordring vestover og kvegtransport i retur.
1900 Benyttet som troppetransportskip under Boerkrigen. Gikk også flere turer mellom New Orleans og Cape Town, hovedsakelig i frakt av hester og eseler.
1903 I april solgt til Canadian Pacific Railway Co., Liverpool. Navn uendret.
1914 Overtatt av det Englandtiske admiralitetet utpå høsten og lagt til ankers i marinehavnen i Scapa Flow, Shetland UK som RFA MONTCALM ”forkledd” som slagskipet HMS AUDACIOUS for å narre tyske raidere. (Dette slagskipet rant imidlertid på en tysk mine og sank utenfor Donegal, Irland allerede 27/10-1914).
1915 Benyttet som Naval Store Ship.
1916 Solgt i februar til Fredrick Leyland & Co. Ltd., Liverpool. Navn uendret. I oktober, videresolgt til Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd., London. OmBygget til tankskip og omdøpt CRENELLA 1917 Overtatt i oktober av The Shipping Controller i forbindelse med WW1, med eierne som disponenter. Torpedert 26/11-1917 utenfor den irske sydvest kysten men haltet seg i havn og ble reparert.
1919 Tilbakelevert eierne i november. 1920 I oktober solgt til Velefa Steamship Co. Ltd., London. Navn uendret.
1923 Så begynner dens nye æra. I september solgt til Larvik Hvalfangerselskap A/S (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. OmBygget til hvalkokeri ved Hølen Mek. Verksted, Larvik og omdøpt REY ALFONSO
1924 Solgt til H. M. Wrangell & Co., Haugesund. Navn uendret. Fanget med tre hvalbåter v/ Gibraltar.
1925 Utleid under Norgesk flagg til hvalfangerselskapet Soc. Espanola Corona Lta. (H. M. Wrangell & Co., Disp.), Madrid. Fortsatte med fangst rundt Gibraltarstredet til og med 1926
1927 Solgt til det nyetablerte Anglo Norgese Co. A/S, (Hans Borge), Tønsberg og omdøpt ANGLO NorgeSE(1) Fanget ved de antarktiske Syd Shetland øyene og i Weddell havet. Lastekapasiteten var oppgitt til å tilsvare 41.800 fat. 1929 I forbindelse med rederiets omorganisering og anskaffelse av et større kokeri, (ANGLO NorgeSE(2)) ble hun i august overført til datterselskapet Falkland Whaling Co. Ltd., (Hans Borge), Jersey. Omdøpt POLAR CHIEF og registrert på Jersey. Fanget i Antarktis frem til krigsutbruddet. 1941 Rekvirert i juli av Ministry of War Transport (MOWT), London med Chr. Salvesen & Co., Leith oppnevnt som disponenter. Omdøpt EMPIRE CHIEF i november. Aktiv i konvoifart.
1946 Som et ledd i gjenoppbygging av fangstflåten etter WW2, ble det nær 50 år gamle skipet innkjøpt av Chr. Salvesen & Co., Leith i august og gjendøpt POLAR CHIEF. Registrert i Leith og tatt i bruk som tank- og transportskip mellom Vestfold via UK til landstasjonen i Leith Harbour på Syd Georgia. I sin bok Salvesens hvalfangst formidler rederisjefen Sir Gerald Elliot sine inntrykk av skipet: -”...leaking oil tanks could not be trusted to carry whale oil…” – ”… on her last voyage from Aruba-home leaving a trail of leaking oil behind her as she crossed the Atlantic …” – (På full fart:) ” … burning so much oil that most of her cargo would be used up by the time she reached her destination …” . Skipet hadde også sine gode sider, og Sir Gerald fortsetter: ” … despite, or perhaps because of, her age (she) was a cosy ship …” - ” … the dining saloon had still the originally mahogany panels intact. Several of the officer’s cabins opened directly out into the saloon.” – ”… Polar Chief was a capsule of whaling history…” – ”… a little more than a floating museum…”.
1952 Solgt til opphugging, 55 år gammel. Ankom huggeriet W. H. Arnott, Young & Co. Ltd. i Dalmuir, Skottland 29/04-1952 - men viderebefordret til firmaets underavdeling, West of Scotland Shipbreaking Co., Troon for hugging.
Ingen bilder er lagret for denne båten