DS/HVB GOS V

Tilbake til søk
GOS V
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LCYH
Byggeår 1923/11
Bruttotonn/BT 220
Nettotonn/NT 76
Skrog LOA Lbp: 110,4' - B: 23,2' - D: 13,2'
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering A/S Hvalfangerselskap Pelagos (Bruun & von der Lippe), Tønsberg
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 1 x dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler) dim.: 15' x 12', oljefyrt m/3 fyrganger, damptrykk: 200 PSI, heteflate (HF): 3.082 kv/ft. Bygget av Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type trippel eksspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl.diam.: 15,5"-26"-44", slag/stroke: 26", 187 NHK. Bygget av Kaldnes mek.Verksted, Tønsberg
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1927 Bygget som hvalbåt GOS I ved A/S Jarlsø værft, Tønsberg for A/S Hvalfangerselskap Pelagos (Svend Foyn Bruun), Tønsberg. 1940 Ankommer Walvis Bay i mars. Går videre til Halifax via Pernambuco og Trinidad. Ankommer Halifax den 03/10-1940. 1941 Rekvirert av den Norgeske Marine til treningsfartøy. Ombygget i Halifax. Døpt KNM MOSS. 1943 Satt inn i patruljetjeneste frem til krigens slutt. 1945 Tilbakelevert til eiere. Omdøpes igjen til GOS I. 1949 Fanger for Spermacet Whaling Co og kokeriet JARAMA fra Cap Lopez, Fransk Kongo. 1950 Forsetter å fange for Fl/k JARAMA på kysten av fransk Kongo. 1951 Fanger for Fl/k JARAMA på kysten av Fransk Kongo. 1952 På fangst med Fl/k ANGLO NorgeSE på feltene ved Congo sommer og høst. 1954 Solgt til Harald Østervold, Torangsvåg i Austevoll kommune. 1955 Ferdig omBygget som fiskefartøy ved Skudenes Notbarkeri & Slip om omdøpt ELDJARN. Dampmaskineriet ble erstattet av en VØLUND diesel på 420 BHK. 1964 Hovedmaskineri erstattes med en ny NorgeMO diesel på 780 BHK. 1970 Forlenget og ombygget med hevet dekk og nytt styrhus. Ny lengde var blitt 150 ft. 1973 Solgt til Ståle Remøy, Leinøy og omdøpt STÅLBAS. 1974 Forliste ved Ile aux Morts på Newfoundland 03/07-1974.
1927 Built as whale catcher GOS I by A/S Jarlsø værft, Tønsberg for A/S Hvalfangerselskap Pelagos (Svend Foyn Bruun), Tønsberg. 1940 Arrived Walvis Bay in March. Proceed to Halifax, Canada via Pernamboco and Trinidad. Arrived Halifax on 03/10-1940. 1941 Hired by the Royal Norgewegian Navy as training ship. Converted in Halifax. 1943 Served as a auxiliary patrol vessel. 1945 Returned to her owners, again named GOS I. 1949 Cathing for Spermacet Whaling Co, and the factory JARAMA off Cape Lopez, French Congo. 1950 Continue catching for Fl/F JARAMA on the coast of French Congo. 1951 Catching for Fl/F JARAMA on the coast of French Congo. 1952 Catching for Fl/F ANGLO NorgeSE on the whale fields outside Congo this summer and autumn. 1954 Sold to Harlad Østervold, Torangsvåg at Austevoll. 1955 Finished conversion to fishing vessel at Skudenes Notbarkeri & Slip and renamed ELDJARN. Steam engine replaced by a VØLUND diesel of 420 BHP. 1964 New NorgeMO main engine of 780 BHP fitted. 1970 Lengthened, lifted main deck and new wheelhouse. New length 150 ft. 1973 Sold to Ståle Remøy, Leinøy, renamed STÅLBAS. 1974 Went down off Ile aux Morts on Newfoundland 03/07-1974.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilder:DnV reg-1935., www.warsailors.com Sist oppdatert: 06/09-2009 (RI/OL)
   
https://www.sandefjordshistorie.no