FLK SKYTTEREN
Tilbake til søk
1900 Sjøsatt 04/04-1900 på Belfast South Yard, slip no. 6
1901 Bygget som last- og passasjerskip SUEVIC ved Harland & Wolff Ld, South Yard, Belfast for Oceanic Steam Navigation Co. (White Star Line's). Overlevert 09/03-1901.
Jomfruturen gikk fra Liverpool 23/03 til Sidney, Australia via Cape Town, Albany, Adeleide og Melbourne
Med dette markerte det siste av en serie på fem skip bygget for å betjene ruten mellom England og Australia via Cape. Skipet var bygget som passasjerskip med opptil 400 passasjerer på tredje klasse. Skipet var også bygget for å ta fryselast. Det var plass til ca 100.000 dypfryste saueskrotter og med spesial rom for ca 20.000 ull baller.
1907 Går på grunn på Stag Rock nær Lizard Fyr 17/03 i lett tåke. Hun var for inngående til Plymouth med 382 passasjerer ombord. I kraftig svell greide de å få alle passasjerer i sikkerhet. Etter mange uker med redningsarbeide, greide man å få reddet lasten, til en verdi av £400.000, men ikke å få henne av grunnen. Skipet ble derfor kuttet i to og delt rett bak broen, og aktre delen med maskineri og passasjerdelen ble frigjort og tauet til Plymouth for konstruksjon av et foreløpig tett skott for siden og forsette til Southampton. En ny baug seksjon på 212 fot ble i mellomtiden fabrikkert ved Harland & Wolff i Belfast. Denne ble slept til Southampton for å skjøtes med akterdelen. Beskrevet som det mest ambisiøse skipsreparasjon verden hadde sett til da.
1908 SUEVIC var i drift igjen i januar 1908.
1914 Deltok i WWI som troppetransport og forsyningsskip under engelsk flagg frem til 1919.
1920 Levert tilbake til White Star Line's. Upgradert og passasjerantall redusert til 266 på annen klasse.
1928 SUEVIC blir solgt til Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Yngvar Hvistendal, Sørlle & Co), Tønsberg for £35.000, for ombygging til hvalkokeri ved Krupp’s Germaniawerft i Kiel.
1929 Levert ferdig ombygget og omdøpt Fl/k SKYTTEREN. Registreres i Tønsberg. Satt inn i pelagisk antarktisk hvalfangst med 5, henholdsvis 6 hvalbåter (SKUDD 1-6) fra 1929/30 sesongen.
1930 Deltar i fangsten i sesongen 1930/31.
1931 Totalt deltok 41 kokerier i fangsten sesongen 1930/31. Noen fikk solgt oljen, mens andre måtte gå i opplag med usolgt olje.
Lagt opp under sesongen 1931/32 som resten av den norske hvalfangstflåten. Noen lå med lasten inne da mottager ikke hadde tankplass.
1932 SKYTTEREN deltar i fangsten under sesongen 1932/33.
1933 På høsten satte man igjen kursen for Sydishavet med hvalbåtene SKUDD 1, 2, 3, 4, 5 og 6.
1934 Etter endt sesong 1933/34 var resultatet 89.600 fat.
1935 Hvalfangstselskapet Skytteren A/S overtas av Yngvar Hvistendahl, Tønsberg.
1936 Solgt sammen med hvalbåtene til A/S Finnhval (Jørgen Krag (60%), Tønsberg og Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Tyskland) Yngvar Hvistendahl, Tønsberg fortsetter som agent. Leies ut til Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Tyskland på bare boat charter, sammen med hvalbåtene for 4 år for en årlig leie på NOK 7 mill. Navn uendret. Bemanningen var norsk og hun opererte under norsk flagg.
1937 Sesongen ble avsluttet 07/03-1937. Resultatet av sesongen 1936/37 ble 70.230 fat hvalolje og 6.396 fat spermolje i den første sesongen med nye eiere. Totalt 304 mann hadde deltatt under sesongen.
Om høsten forlot Fl/k SKYTTEREN Hamburg med kurs for Tønsberg hvor hun ankom 29/09. Hun forlot Tønsberg 08/10 med kurs for Curacao for å laste bunkersolje for sesongen. Hun ankom 25/10. Dagen etter forlot hun Curacao med kurs for Walvis Bay. Hvalbåtene SKUDD 1, 2, 3, 4, 5 og 6 forlot Hamburg 21/10 og ankom Dakar for bunkring 03/11. Fortsatte deretter med kurs for Walvis Bay for å møte kokeriet og den nye hvalbåten SKUDD 7. Hele flåten satte så kurs for hvalfeltene i syd.
Transport og forsyningsskipet denne sesongen var ARGUS. Hun forlot København 19/11 med kurs for Curacao og Cape Town før møte med hvalflåten i Sydishavet.
1938 Resultatet av sesongen 1937/38 ble 90.593 fat hvalolje og 4.139 fat spermolje.
Om høsten ble hun tilbakelevert til sine eiere, A/S Finnhval (Jørgen Krag) grunnet krigs trussel. Jørgen Krag overtok de resterende 40% og ble eneeier.
Sesongen 1938/39 ble den siste sesongen som hvalkokeri.
Denne høsten forlater hun Norge med kurs for Sydishavet og sine hvalbåter SKUDD 1, 2, 3, 4, 5, 6, samt en tysk flagget hvalbåt ved navnet WAL IX bygget i 1938 ved Deutsche Schiff und Maschinenbau A. G. Eiere var Margarine Rohstoff Besch. G. m. b. H, Berlin.
Denne gang som en norsk ekspedisjon.
1939 SKYTTEREN ankom Tønsberg 14/04 og gikk videre til Hamburg med sin last 15/04 etter sesongen 1938/39. Sesongens resultat var 56.519 fat hvalolje og 5.100 fat spermolje.
Alle hvalbåtene var innom Cape Town før de satte kurs for Hamburg hvor de ankom 16/04-1939.
1940 Gikk til det man trodde var et nøytralt land, Gøteborg i Sverige, i april. Internert i Gøteborg, Sverige som en av "Kvarstad"-skipene. Skip som ble holdt tilbake av den svenske regjering på ønske fra den tyske regjering.
1942 Greide å rømme fra Sverige 01/04 sammen med 10 andre fartøyer. Bare 2 kom frem. Tyskerne var alarmert og SKYTTEREN ble senket av eget mannskap ved Måseskär Fyr utenfor Lysekil, Sverige i pos. N58.09/Ø11.04. Der ligger hun ennå, på 71 meters dyp og utgjør fortsatt risiko for miljøskade pga. oljelekkasjer.
Fremdrift: 2 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type 4-trinns ekspansjon (quadruple exp.), 4-sylindret, syl. dia.: 22"-31,5"-46"-67", slag/stroke: 51", 925 NHK (5.000 IHK), koblet til hver sin propell (twin screw). Bygget av Harland & Wolff Ld, Belfast
1900 Launched on 04/04-1900 from slip no. 6 at South Yard.
1901 Built as combined cargo and passenger ship SUEVIC by Harland & Wolff Ld, South Yard, Belfast, White Star Line's (Oceanic Steam Navigation Co.). Delivery took place on 09/03-1901.
Maiden voyage from Liverpool on 23/03 to Sidney, Australia via Cape Town, Albany, Adeleide and Melbourne
Marking the completion of a series of five ships to service the route between England and Australia (Australasian-Line) via Cape. The ship was built as a combined cargo and passenger ship with accommodation for abt. 400 passengers on the 3rd. class. The ship also having freezing room with a capacity of abt.100.000 deep frozen carcasses of mutton, as well as special space for abt 20.000 bales of cotton.
1907 The ship ran aground near Lizard light in light fog in March. She was on here inwards bound to Plymouth with her load of 382 passengers. In heavy swell they managed to safely land all the passengers. After some weeks of work they also managed to save the cargo, by a value of abt. £400.000, she carried. But the ship was not possible to get her afloat. The aft part of the ship was thereby parted from the forepart by dynamite, just aft of the bridge.
The aft part was towed firstly to Plymouth and secured, before taken to Southampton. A new bow section 212 ft long had been ordered at Harland & Wolff in Belfast. This was towed to Southampton for to be joined with the aft part. After this, the most ambitious example of ship surgery the world had seen, the SUEVIC returned to service in January 1908.
1914 During the WWI as troop transport and supply ship for the British Empire until 1919.
1920 Returned to owner White Star Line's for continuation of the service to Australia. She was upgraded and passenger capacity reduced to 266 on the second class.
1928 The SUEVIC sold to Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Yngvar Hvistendal, Petter Sørlle & Co), Tønsberg for conversion to a floating whaling factory by the Krupp’s Germaniawerft in Kiel.
1929 Completed and delivered to her owners, and renamed Fl/F SKYTTEREN, registered in Tønsberg. Started her carrier as factory in pelagic whaling with her 6 whale catchers (SKUDD 1-6) from the season of 1929/30.
1930 Whaling during season of 1930/31.
1931 Totally a number of 41 floating factories participated in the whaling season of 1930/31. Some had a buyer for the oil, other had to go to the layup position with unsold oil.
Laid up during season of 1931/32 as the rest of the Norwegian whaling fleet. Some still with their cargo as the receiver did not have any tank capacity to store the oil.
1932 SKYTTEREN involved in whaling again from the season of 1932/33.
1933 Heading for the Southern Seas with her catchers SKUDD 1, 2, 3, 4, 5 and 6.
1934 End of season 1933/34 the result ended with 89.600 bbl.
1935 Hvalfangstselskapet Skytteren A/S is taken over by Yngvar Hvistendahl, Tønsberg.
1936 Sold including catchers to A/S Finnhval (Jørgen Krag (60%), Tønsberg and Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Germany. Yngvar Hvistendahl, Tønsberg continue as agent. Hired out to Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Germany on a bare boat charter, together with the catchers for a four years periode. Price tag was a yearly sum of NOK 7 mill. Name unchanged. The manning was Norwegians, and she was operated under Norwegian flag.
1937 Season ended on 07/03-1937. The result of the 1936/37 season ended up with 70.230 bbl. of whale oil and 6.396 bbl. of sperm oil for her first season with new owners. A total of 304 men had been hired for the season.
Fl/F SKYTTEREN left Hamburg for Tønsberg on 29/09. She left Tønsberg on 08/10 and arriving Curacao for storing up bunkers for the season on 25/10. She left for Walvis Bay the next day. Her catchers SKUDD 1, 2, 3, 4, 5 og 6 left Hamburg on 21/10 and arrived Dakar for bunkering on 03/11. Continued with course for Walvis Bay to meet the factory and a new catcher, the SKUDD 7. The whole fleet then heading for a new season in the Southern Seas.
Her transport and supply vessel for the season was ARGUS. She left Copenhagen on 19/11 heading for Curacao and Cape Town before reaching the whaling ground.
1938 The result of the season of 1937/38 was 90.593 bbl. of whale oil and 4.139 bbl. of sperm oil.
During autumn of 1938, the expedition was returned to her owners, A/S Finnhval (Jørgen Krag), because of the war treat, and Jørgen Krag took over the reminding 40% and became the only owner.
The season of 1938/39, her last season as whaling factory.
This autumn she leave Norway heading for the Southern Seas with her catchers SKUDD 1, 2, 3, 4, 5, 6, and a German flagged catcher by the name of WAL IX, built in 1938 by Deutsche Schiff und Maschinenbau A. G. The owners was Margarine Rohstoff Besch. G. m. b. H, Berlin, Germany.
This time as a Norwegian Expedition.
1939 SKYTTEREN arriving Tønsberg on 14/04 and left for Hamburg the next day with her cargo after the season of 1938/39. The result was 56.519 bbl. Of whale oil and 5.100 bbl. of sperm oil.
All her catchers arrived Cape Town before heading for Hamburg as they arrived on 16/04-1939.
1940 Proceed to what belived to be a neutral country, Gothenburg, Sweden. Stuck in the port of Gothenburg, Sweden as one of the "Kvarstad"-ships.
1942 Managed to get away from Sweden the 1st of April together with 10 other ships. Only two ships manage to reach their destination, as the Germans had been alarmed and SKYTTEREN was scuttled by her own crew round Måseskjær Lighthouse outside Lysekil, Sweden in position N58.09/E11.04. She is still there, on a depth of 71 meter, still a treat to the environment with her steady oil leaks.