DS/HVB KOS XIII

Tilbake til søk
KOS XIII
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LDGA
Byggeår 1932/06
Leveringsmåned Juni
Byggenr 944
Bruttotonn/BT 258
Nettotonn/NT 91
Skrog LOA 36,48 m
Bredde 7,31 m
Dypgående 4,17 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 12,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt, heteflate (HF): 2.292 kv/ft
Kjelebygger Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radiopeileapparat (direction finder)
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Telefon/telegrafi
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 14"-23"-39", slag 24", 75 NHK/887 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1932 Bygget som hvalbåt KOS XIII ved Smith's Dock Co. Ld., Middlesbrough for Kosmos II A/S (Anders Jahre & Co), Sandefjord. Sjøsatt 21/04 og overlevert i juni.
Fanget sesongen 1932/33 for kokeriet KOSMOS II men var utleid til Bruun & von der Lippe (Jahre-gruppen).
1933 Fanger for KOSMOS II sesongen 1933/34. Skytter var Edvard Skontorp.
1934 Fanger for KOSMOS II sesongen 1934/35. Skytter var Harald B. Hansen.
1935 Fanger for KOSMOS II sesongen 1935/36. Skytter var Harald B. Hansen. Fra 03/02 fungerer som fangstbåt for kokeriet KOSMOS.
1936 Fanger for kokeriet FRATERNITAS sesongen 1936/37. Skytter var Harald B. Hansen.
1937 Ankommer Walvis Bay for sommeropplag etter endt sesong med Fl/k FRATERNITAS.
1938 Fanger for KOSMOS II sesongen 1938/39. Skytter var Eduard Wiil.
1939 Fanger for KOSMOS II sesongen 1934/35. Skytter var Anton Engeli.
1940 Etter endt fangst ankommer Walvis Bay 22/03. Omdirigert til Halifax via Pernambuco og Trinidad. Ankom Halifax, Canada 03/10. Leiet av Royal Navy i juli for bruk som minesveiper med norsk mannskap.
1941 Omdøpt BREVIK (FY-1825).Mellom 1941 og 1945 ble hun benyttet som minesveiper i 2. minesveiper divisjon og stasjonert i Plymouth og Falmouth.
1946 Levert tilbake til eierne i juni og fikk sitt gamle navn tilbake, KOS XIII.
1947
Opereres som fangstbåt for kokeriet ANGLO NORSE på kysten av Peru sesongen 1947/48.
1948 Opereres som fangstbåt for kokeriet ANGLO NORSE på kysten av Peru sesongen 1948/49.
1949 Fanger for ANGLO NORSE på Madagaskar kysten under sommeren. Opereres som fangstbåt for kokeriet ANTARCTIC i Sydishavet sesongen 1949/50.
1950 Fanger for ANGLO NORSE på Madagaskar kysten under sommeren.
1951 Opereres som fangstbåt for kokeriet ANGLO NORSE på kysten av Peru sesongen 1951/52.
1953 Solgt til Industrial Maritime SA, Marocco for fangst fra landstasjonen Benzu i Marokko. Omdøpt til HERCULES.
1954 I fangst fra landstasjonen Tetuan, Benzu i Spansk Marokko fra 17/01 til 15/05-1954. Stasjonen ble nedlagt i 1954.
1971 Solgt til Masso Mermanos SA, Spania. Omdøpt CARRUMEIRO. Masso Mermanos SA og alle landstasjonene ble slått sammen under navnet Industria Ballenera SA (IBSA) etter en prosess som hadde foregått siden 1968. IBSA disponerte nå 5 hvalbåter. CANELIÑAS, TEMERARIO, LOBEIRO (ex KOS VIII), CARRUMEIRO (ex KOS XIII) og CABO MORÁS
1981 Observert fremdeles i drift som hvalbåt senest i 1981

1932 Built as catcher KOS XIII by Smith's Dock Co. Ld., Middlesbrough for Kosmos II A/S (Anders Jahre & Co.), Sandefjord. Launched 21/04 and handed over in June.
Caught season 1932/33 for the factory ship KOSMOS II but was leased to Bruun & von der Lippe (Jahre group).
1933 Catcher for KOSMOS II season 1933/34. Gunner was Edvard Skontorp.
1934 Catcher for KOSMOS II season 1934/35. Gunner was Harald B. Hansen.
1935 Catcher for KOSMOS II season 1935/36. Gunner was Harald B. Hansen. From 03/02 acts as hunting vessel for factory ship KOSMOS.
1936 Catcher of factory ship FRATERNITAS season 1936/37. Gunner was Harald B. Hansen.
1937 Arrives Walvis Bay for the summer, after finishing the season with Fl/F FRATERNITAS.
1938 Catcher for KOSMOS II season 1938/39. Gunner was Eduard Wiil.
1939 Catcher for KOSMOS II season 1934/35. Gunner was Anton Engeli.
1940 After completing the catch arrives Walvis Bay 22/03. Redirected to Halifax via Pernambuco and Trinidad. Arrived in Halifax, Canada 03/10. Leased by the Royal Navy in July for use as minesweeper with Norwegian crew.
1941 Renamed MNoMS BREVIK (FY-1825). Operated 1941 to 1945, as minesweeper in 2nd minesweeper division and stationed in Plymouth and Falmouth.
1946 Returned to shareholders in June and got its old name back, KOS XIII.
1947
Operated as catcher factory ship ANGLO NORSE on the coast of Peru season 1947/48.
1948 Operated as catcher for factory ship ANGLO NORSE on the coast of Peru season 1948/49.
1949 Catcher for ANGLO NORSE on Madagascar coast during the summer. Operated as hunting vessel for factory ship ANTARCTIC in the Antarctic season 1949/50.
1950 Catcher for ANGLO NORSE on Madagascar coast during the summer.
1951 Operated as catcher for factory ship ANGLO NORSE on the coast of Peru season 1951/52.
1953 Sold to Industrial Maritime SA, Marocco for whaling from the land station Benzua in Morocco. Renamed HERCULES.
1954 Catching from shore station Tetuan, Benzua in Spanish Morocco from 17/01 to 15/05-1954. The station was closed in 1954.
1971 Sold to Masso Mermanos SA, Spain. Renamed CARRUMEIRO. Masso Mermanos SA and all the land stations were merged under the name Industria Ballenera SA (IBSA) after a process that had taken place since 1968. IBSA now had 5 whale boats at its disposal. CANELIÑAS, TEMERARIO, LOBEIRO (ex KOS VIII), CARRUMEIRO (ex KOS XIII) and CABO MORÁS.
1981 Observed still operating as Whaler recently in 1981.

  • DS/Hvb KOS XIII

    DS/Hvb KOS XIII
  • KOS XIII

    KOS XIII
  • DS/Hvb Kos XIII

    DS/Hvb Kos XIII
Kilde: www.warsailors.com, DnV reg.-1953, boken «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi», https://ailladosratos.org/es/recuerdos-de-masso-v-la-flota-ballenera-de-masso/
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no