MS/OBO ROSS ISLE
Tilbake til søk
1972 Sjøsatt i august. 1973 Bygget som motorskip ROSS ISLE av Nippon Kokan KK, Tsurumi Shipyard, Yokohama, Japan for Hvalfanger-A/S Rosshavet & Hvalfanger-A/S Vestfold (A/S Rosshavet, Sandefjord. Levert i januar. Byggekostnad USD 11.000.000. 1974 Grunnstøtte 25/03 ved Southwest Pass, Mississippi, River, LA, USA. Bragt flott 01/04 ved hjelp av taubåter. Tatt tilbake til New Orleans for inspeksjon. 1975 Gikk i opplag i Mefjorden, Sandefjord 11/04. Nye navn på eierselskapet. A/S Rosshavet & A/S Vestfold( A/S Rosshavet, Sandefjord. Forlater opplagsplassen 19/11 og gikk til lasteplass og lastet malm for Rotterdam . 1976 Dokksettes i Cadiz i begynnelsen av året. Fortsetter med tørrlast resten av året. 1978 Seiler i løsfart som kun dekker driften. Overført til P/R Ross Isle (A/S Rosshavet, Sandefjord 1979 Solgt som siste skip i Johan Rasmussens skipsflåte. Solgt til Navios Courier Inc( Navios Shipmanagement Services Inc, Monrovia, Liberia. Omdøpt NAVIOS COURIER. 1981 Kolliderte 06/02 med MS MASTER GREG ved Cayman Brac, Caymanøyene. Ankom Mobile, USA 11/02 for reparasjon. 1984 Navios Courier Inc. overtatt av nytt disponent selskap, Fednav Shipmanagement Ltd, Monrovia, Liberia. 1986 Overtatt i desember av Denholm Ship Management Ltd., Monrovia, Liberia. Omdøpt SEATEAM COURIER. 1987 I juli solgt til Trade Tankers Inc (Trade & Transport Inc. disponenter, Monrovia. Omdøpt TRADE ENDEAVOUR. 1988 Grunnstøtte 01/04 ved Pohang, Syd Korea. Bragt flott og fortsatte reisa. 1989 Grunnstøtte 04/05 ved mile 169 Orinoco River, Venezuela. Bragt flott neste dag, reparert og tilbake i fart. 1992 Grunnstøtte 06/03 ved ankomst Misurata, Libya. Bragt flott og midlertidig reparert. 1993 Solgt til China i juli for opphugging for USD 158/LDT, totalt USD 3.570.000. Ankom Shanghai 23/07-1993. Hugget ved Zhangjiagan, Jiangsu, China.
Maskineri:
Dieselmotor, 2-takt/enkltv., 9-sylinder, syl. diam.: 840 x 1.800 mm,
bygd ved Mitsui Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Tamano, Japan.