MS/OBO ROSS ISLE

Tilbake til søk
ROSS ISLE
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 HC T or Tanker for Oil E0
Kallesignal Marconi radiostasjon
Byggeår 1973
Leveringsmåned Januar
Byggenr 891
Bruttotonn/BT 61.778
Nettotonn/NT 39.799
Dødvekt/TDW 111.910
Skrog LOA 264,32 m
Bredde 38,03 m
Dypgående 20,78 m
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Bulker for malm og olje
Hastighet 15,5 knop
Drivstoffkapasitet 15,5 knop
Lasthåndtering Loa: 264,3 m-Lpp: 253,4 m-B: 38,0 m-D: 22,4 m-Dypg.: 16,484 m.
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (dobbeltrykk/dual boiler1 x hjelpekjel (exh./Oljefyrt, m/bypass spjeld, 249 PSI.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgenerator, Daihatsu, 735 BHK/1.065kW1 x turbogen., 700 BHK/1.047 kW
El-kraft 2 x dieselgenerator, Daihatsu, 735 BHK/1.065kW1 x turbogen., 700 BHK/1.047 kW
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Dampdrevet mooringvinsjer/ankerspill, Tokyo Kikai, Tokyo
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Yokohama
Reg havn Sandefjord

1972 Sjøsatt i august. 1973 Bygget som motorskip ROSS ISLE av Nippon Kokan KK, Tsurumi Shipyard, Yokohama, Japan for Hvalfanger-A/S Rosshavet & Hvalfanger-A/S Vestfold (A/S Rosshavet, Sandefjord. Levert i januar. Byggekostnad USD 11.000.000. 1974 Grunnstøtte 25/03 ved Southwest Pass, Mississippi, River, LA, USA. Bragt flott 01/04 ved hjelp av taubåter. Tatt tilbake til New Orleans for inspeksjon. 1975 Gikk i opplag i Mefjorden, Sandefjord 11/04. Nye navn på eierselskapet. A/S Rosshavet & A/S Vestfold( A/S Rosshavet, Sandefjord. Forlater opplagsplassen 19/11 og gikk til lasteplass og lastet malm for Rotterdam . 1976 Dokksettes i Cadiz i begynnelsen av året. Fortsetter med tørrlast resten av året. 1978 Seiler i løsfart som kun dekker driften. Overført til P/R Ross Isle (A/S Rosshavet, Sandefjord 1979 Solgt som siste skip i Johan Rasmussens skipsflåte. Solgt til Navios Courier Inc( Navios Shipmanagement Services Inc, Monrovia, Liberia. Omdøpt NAVIOS COURIER. 1981 Kolliderte 06/02 med MS MASTER GREG ved Cayman Brac, Caymanøyene. Ankom Mobile, USA 11/02 for reparasjon. 1984 Navios Courier Inc. overtatt av nytt disponent selskap, Fednav Shipmanagement Ltd, Monrovia, Liberia. 1986 Overtatt i desember av Denholm Ship Management Ltd., Monrovia, Liberia. Omdøpt SEATEAM COURIER. 1987 I juli solgt til Trade Tankers Inc (Trade & Transport Inc. disponenter, Monrovia. Omdøpt TRADE ENDEAVOUR. 1988 Grunnstøtte 01/04 ved Pohang, Syd Korea. Bragt flott og fortsatte reisa. 1989 Grunnstøtte 04/05 ved mile 169 Orinoco River, Venezuela. Bragt flott neste dag, reparert og tilbake i fart. 1992 Grunnstøtte 06/03 ved ankomst Misurata, Libya. Bragt flott og midlertidig reparert. 1993 Solgt til China i juli for opphugging for USD 158/LDT, totalt USD 3.570.000. Ankom Shanghai 23/07-1993. Hugget ved Zhangjiagan, Jiangsu, China.

 

Maskineri:
Dieselmotor, 2-takt/enkltv., 9-sylinder, syl. diam.: 840 x 1.800 mm,
bygd ved Mitsui Shipbuilding & Engineering Co. Ltd, Tamano, Japan.

 

 

 

1972 Launched in August 1973 Built as motor vessel ROSS ISLE by Nippon Kokan KK, Tsurumi Shipyard, Yokohama, Japan for the company Hvalfanger-A/S Rosshavet & Hvalfanger-A/S Vestfold (A/S Rosshavet, Sandefjord. Delivered in January. Building cost USD 11.000.000. 1974 Grounded 25/03 at Southwest Passage, Mississippi, River, LA, USA. Re-floated 01/04 by help from tugs. Taken to New Orleans for inspection. 1975 Laid up in Mefjorden, Sandefjord 11/04. New name of the owner company. A/S Rosshavet & A/S Vestfold (A/S Rosshavet, Sandefjord. Leaving the 19/11 layup mode and went to loading port for a cargo ore for Rotterdam. 1976 Dry docking in Cadiz, Spain at the beginning of the year. Continues with dry cargo the rest of the year. 1978 Sailing in spot market that covers the operation only. Transferred to P/R Ross Isle (A/S Rosshavet, Sandefjord 1979 Sold as the last ship in Johan Rasmussen's ship fleet. Sold to Navios Courier Inc (Navios Shipmanagement Services Inc, Monrovia, Liberia. Renamed NAVIOS COURIER. 1984 Navios Courier Inc. taken over by a new management company, Fednav Shipmanagement Ltd, Monrovia, Liberia. 1986 In December, management taken over by Denholm Ship Management Ltd., Monrovia, Liberia. Renamed SEATEAM COURIER. 1987 In July sold to Trade Tankers Inc. (Trade & Transport Inc., Monrovia. Renamed TRADE ENDEAVOR. 1988 Grounded 01/04 at Pohang, Syd Korea. Re-floated and continued the voyage. 1989 Grounded 04/05 at Mile 169 Orinoco River, Venezuela. Re-floated next day, repaired and returned to service. 1992 Grounded 06/03 upon arrival Misurata, Libya. Refloated and temporary repaired. 1993 Sold to China in July for breaking for USD 158/LDT, total USD 3.750.000. Arrived in Shanghai 23/07-1993. Broken up at Zhangjiagan, Jiangsu, China.
  • ROSS ISLE

    ROSS ISLE
  • ROSS ISLE

    ROSS ISLE
  • ROSS ISLE

    ROSS ISLE
Kilde: Leif Bentzen DnV, Lloyd's, Starke, Tom Sæthre.
Utarbeidet av: Steinar Norheim, Per Sundfær og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no