DS/HVB NIMROD

Tilbake til søk
NIMROD
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV A1 for whaling on the Norwegian and Murman coast.
Kallesignal HPBG
Byggeår 1884/04
Leveringsmåned April
Byggenr 35
Bruttotonn/BT 77
Nettotonn/NT 25
Skrog LOA L: 77,3’
Bredde 16,1’
Dypgående 8,8’
Dybde (i riss) 9,5’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hovedkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim. 9,0’ x 9,5’, kullfyrt m/2 fyrganger
Kjelebygger Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg og lampe
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiansand
Reg havn Larvik

1884 Bygget som hvalbåt NIMROD ved Christianssands mek. Verksted, Christiansand for regning av Laurvig Interessentskap for Hvalfangst (Nielsen & Hesselberg), Larvik.

NIMROD var selskapets andre fangstbåt. Fanget fra landstasjon anlagt på Svartnes ved Vardø.

1887 Skytter var I. O. Hoff.

1889 Chr. Nielsen & Co. Larvik ble enedisponent disponent.

1900 Etter noen feilslåtte år flyttet selskapet til Bøle på Sørøya.

1902 Innkjøp av en bark som ominnredes og benyttet til kokeri og selskapet A/S Figaro (Chr. Nielsen & Co.), Larvik så dagens lys. FIGARO ble slept til Svalbard. Fangsten varierte.

1904 NIMROD og kompanibåten FISKEREN ble solgt til A/S Fiskeren (Chr. Nielsen & Co) når fredningen tredde i kraft og selskapet ble oppløst. I forbindelse med opphør av all Finnmark fangst forflyttet A/S Fiskeren, Larvik til basen i Green Harbour på Svalbard.

1906 Overført til Hvalfangerselskapet Fiskeren (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Innredet som trankokeri

A/S Fiskeren skiftet senere navn til A/S Nimrod.

1908 Overført til Hvalfangstselskapet Nimrod A/S (Chr. Nielsen & Co.), Larvik

1914 Solgt til A/S Nimrod (M. Chr. Sommerfeldt), Porsgrund.

1915 Solgt til A/S Nimrod (A. Tandberg), Kristiania.

Forlatt i Nordsjøen 13/11 på reise fra Hull, England til Kristiania over Nordsjøen.

Avgikk Hull 13/11 med kurs for Kristiania (Oslo). Utenfor kysten med tiltagende vind møter man harde snøbyger. Vind og sjø økte til storm i nordøst retning. Man oppdaget lekkasje i forpiggen og man forsøkte å lense med pøser men man klarte ikke holde lekkasjen under kontroll. Sjø og vind var for sterk og man besluttet å søke nødhavn. Da alt løsgods var skylt over bord og man fryktet at skipet ville synke ble det gitt ordre om å forlate skipet. Nødsignal ble heist og mannskap plukket opp 27/11 av DS FOLSJØ og landsatt i Methil. (se sjøforklaring på «Egne fortellinger»)


1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), 2-trinns ekspansjon (dual exp.) 2-sylindret, syl. dia.: 13,9'-24,0', slag: 18,5', 25 NHK/120 IHK

1884 Built as a whale catcher NIMROD at Christianssands mek. Workshop, Christiansand on behalf of Laurvig Partnership for Whaling (Nielsen & Hesselberg), Larvik.

NIMROD was the company's second hunting boat. Captured from a land station built at Svartnes near Vardø.

1887 The shooter was I. O. Hoff.

1889 Chr. Nielsen & Co. Larvik became sole manager.

1900 After a few unsuccessful years, the company moved to Bøle on Sørøya.

1902 Purchase of a barque that was refurnished and used for whaling and the company A/S Figaro (Chr. Nielsen & Co.), Larvik saw the light of day. FIGARO was towed to Svalbard. The catch varied.

1904 NIMROD and the company boat FISKEREN were sold to A/S Fiskeren (Chr. Nielsen & Co) when the protection came into force and the company was dissolved. In connection with the cessation of all Finnmark catches, A/S Fiskeren, moved Larvik to the base in Green Harbour on Svalbard.

1906 Transferred to Hvalfangerselskapet Fiskeren (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Furnished as a cod liver oil factory A/S Fiskeren later changed its name to A/S Nimrod.

1908 Transferred to Hvalfangstselskapet Nimrod A/S (Chr. Nielsen & Co.), Larvik

1914 Sold to A/S Nimrod (M. Chr. Sommerfeldt), Porsgrund.

1915 Sold to A/S Nimrod (A. Tandberg), Kristiania.

Abandoned in the North Sea 13/11 on a voyage from Hull, England to Kristiania across the North Sea. Departed Hull 13/11 with a course for Kristiania (Oslo). Off the coast with increasing winds, they encounter hard snow showers. Wind and sea increased to storm a the northeast direction. A leak was discovered in the forepeak and an attempt was made to drain with buckets, but they could not keep the leak under control. The sea and wind were too strong and it was decided to seek safe port. When all loose goods had been washed overboard and it was feared that the ship would sink, orders were given to abandon the ship. The distress signal was hoisted and the crew was picked up on 27/11 by DS FOLSJØ and landed in Methil.

  • NIMROD

    NIMROD

Fra sjøforklaringen:

Hvalfanger- og bugser-d/s «NIMROD» (H.P.G.B.) av Kristiania, abandonnertes og forliste i Nordsjøen den 13. november 1915 paa reise fra Hull til Kristiania. Av sjøforklaring avgitt ved Kristania Sjøret samt forklaring ved Vicekonsulatet i Methil fremgaar, at «NIMROD» avgik fra Hull den 12. november 1915 med lods ombord og kvitterte lodsen ved Bull fyrskib. Kl. 12 md. passertes Spurn fyrskib. Vind tiltagende fra O.N.O. med haarde snebyger. Satte en kurs av N.O.t.O. Utover eftermiddagen tiltok vind og sjø. Kl. 6 em. blev farten moderert, da vinden tiltok til storm av N.O. med voldsom sjø. Kl. 8 em. halv fart og kl. 11 blev skibet lagt mot sjøen med sagte fart forover. Vind og sjø stadig tiltagende. Kl. 2 fm. den 13. november merket lekkasje i forpiggen. Kl. 3 fm. gik alle mand igang med at hale op vandet i pøser, da pumpen alene ikke var istand at holde skibet læns. Kl. 4 fm. kom en braatsjø og slog ind st.b. side i skylightet, saa vand kom ind i salongen. Kl. 5 fm. besluttedes at søke havn, da fyrene holdt paa at slukke. Holdt derfor av og styrte vestover med halv fart. Hele mandskapet igang med at hale vand op fra maskinrummet, Kl. 8 fm. slog en braatsjø ind st.b. dør til styrehuset og fyldte det med vand. Straks efter sloges prammen overbord samt luftrøret til maskinen. Da alt løst nu var skyllet bort og skibet befrygtedes at synke, blev det besluttet at forlate fartøiet, Livbaaten blev gjort klar og man heiste signalerne N.C. Mandskapet blev kl. 11 fm. den 27. november optat av d/s «FOLSJØ» og landsat i Methil.

Skibet var besigtiget av Den Norske Skibskontrol og tildelt fartscertifikat for kystfart, men ikke for Nordsjøfart.

Skibet disponertes av A. Tandberg, der av vedkommende paatalemyndighet blev forelagt en bot av 50 kr. for forseelse mot strfl’s § 416 og lov av 9. juni 1903 § 36 med tlllægslov av 18. sep-tember 1909 samt kgl. resl. av 6. oktober 1909, ved i september maaned 1915 at ha latt d/s «NIMROD» benytte til Nordsjøfart uten at ha sørget for, at fartøiet var forsynt med certifikat for saadan fart.

Da det ikke har lykkes paatalemyndigheten at faa rede paa Tandbergs opholdssted, blev saken, som forældet, henlagt ifølge beslutning av Kristiania-politimester i paategningsskrivelse til Skibsinspektøren dat. 20. september 1918.

Kilde: DnV register 1887, boken «DAMP-dampskipets æra i Vestfold», www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no