DS/HVB KLEM

Tilbake til søk
KLEM
Nasjonalitet
Norge
Off nr 29763
Klassifisering DnV +1A1 Whaler
Kallesignal MGRN
Byggeår 1911/07
Leveringsmåned Juli
Byggenr 320
Bruttotonn/BT 156
Nettotonn/NT 54
Skrog LOA L: 104,1’
Bredde 20,1’
Dybde (i riss) 11,8’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), sylindrisk, dim.: 11,5 x 11', kullfyrt m/2 fyrganger. Tot. Heteflate (HF): 1.535 kv/ft., 200 PSI
Kjelebygger Akers mek. Verksted, Kristiania (Oslo), Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg og signal lampe
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 12"-20"-33", slag 34", 86 NHK 500IHK
Maskin-/motorbygger Akers mek. Verksted, Kristiania (Oslo), Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn Larvik

1911 Bygget som hvalbåt KLEM ved Akers mek. Verksted, Kristiania for A/S Spermacet (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Satt i fangst utenfor Australia for kokeriet VASCO DA GAMA

1917 Solgt til den franske stat for bruk som marinefartøy på kysten av Fransk Congo. Omdøpt BOULEDOGNE.

1918 Utleid til den norske stats Hvalfangstkontor, og satt i fangst fra Vingvågen.

1919 Overtatt av Søren Berntsen, Tønsberg.

1920 Solgt til Hvalfangerselskapet Nordhavet A/S (Haakon Pedersen), Tønsberg, omdøpt KLEM.

1923 Solgt til A/S Norsk Hvalfangst (A. T. Falkenberg), Kristiania, satt i fangst fra Vingvågen.

1926 Satt i fangst fra Hitra i perioden 1926 til 1929.

1930 I fangst med kokeriet PIONER i Norskehavet og ved Afrika kysten og i Antarktis i perioden 1930-1935.

1935 I Måned skiftet mars/april ble KLEM skrudd ned av pakkisen utenfor Syd-Shetlandsøyene.

Alle mann ble berget, men båten gikk tapt, men var ikke forsikret.

1911 Built as whale catcher KLEM by Akers mek. Verksted, Christiania for A/S Spermacet (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Catching outside Australia, on behalf of whale factory vessel VASCO DA GAMA

1917 Sold to the French Goverment for use as Navy vessel on the coast of French Congo. Renamed BOULEDOGNE.

1918 Chartered by the Norwegian Hvalfangstkontor, used for Whaling from Vingvågen.

1919 Taken over by Søren Berntsen, Tønsberg.

1920 Sold to Hvalfangerselskapet Nordhavet A/S (Haakon Pedersen), Tønsberg, renamed KLEM.

1923 Sold to A/S Norsk Hvalfangst (A.T. Falkenberg), Christiania, whaling from Vingvågen.

1926 Whaling from Hitra in the periode of 1926 and 1929.

1930 Whaling with the whaling factory vessel PIONER in Norwegian Sea. At the coast of Africa and in Antartic between 1930 and 1935.

1935 KLEM screwed down by the pack ice outside South-Shetland Islands in the Southern Sea

All survived, but the vessel was lost, without insurance.


  • KLEM

    KLEM
  • KLEM

    KLEM
  • KLEM

    KLEM
  • KLEM

    KLEM
Kilde: DnV reg., “Vel Blåst, Hvalfangst i Trøndelag” v/Fredrik Strøm
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no