MS/OBO ROSS HEAD
Tilbake til søk
Klassifisering
6711194
Kallesignal
LANK
Byggeår
1967
Leveringsmåned
Juli
Byggenr
1896
Bruttotonn/BT
52.885
Nettotonn/NT
35.291
Dødvekt/TDW
87.000 T
Skrog LOA
253,71 m
Bredde
39,04 m
Dypgående
17,16 m
Skipsbeskrivelse
Motorskip Olje/Bulk/Malm
Skipsfunksjon/bruk
Bulker for malm og olje
Hastighet
18 knop
Drivstoffkapasitet
18 knop
Lasthåndtering
Loa: 253,7m – Lpp: 237,7m – B: 39,0m – D: 18,8m - Dypg.: 14,077 m
Kjeletype
2 x hjelpekjeler (vannrørskjeler/water tube boilers med overhetere.2 x damp/damp generatorer med arbeidstrykk 15,7 bar.1 x exh. kjel (economiser med arbeidstrykk 11,0 bar
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Bunkerskapsitet 3.946 t.
El-kraft
2 x dieselgen. hver 500 kW.1 x turbogen. 960 kW.
Navigasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem
System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr
Marconi radiostasjon
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1967 Bygget som motorskip MIRAFIORI ved Italcantieri S. p. A, Monfalcone, Italia for Arm. Santa Teresa S.p.A., Genova, Italia. Sjøsatt 04/03, ferdigstilt i juni.
Bygget som kombinert tank og malmskip.
1970 Solgt til Cia. Mar. Carlo Cameli, Genova.
1971 Solgt til K/S Norfold A/S & Co (57,5% (A/S Rosshavet disponenter og Bruusgaard & Kiøsterud og omdøpt til ROSS HEAD. Båten inngikk i samme handel hvor ROSS LAKE (57,5%, ROSS POINT (57,5%, ROSS SOUND (57,5% og HERMES K/S Norfold A/S & Co (A/S Rosshavet (57,5% til Bruusgaard & Kiøsterud (disponenter ble kjøpt.
1974 Som det første norske fartøy engasjert for lasting fra bøye i Nordsjøen var ROSS HEAD. Engasjert av Phillips Petroleum, Stavanger.
1977 Solgt til Salgaocar Shipping Pte. Ltd., Bombay, India. Omdøpt DAYA PARVATI. Konvertert og registrert som rent tørrlastskip.
1980 Solgt til Putnam Ltd. (Univan Ship Management Ltd., Hong Kong. Omdøpt til SHINWA.
1985 Ankom 28/12 til Fuzhou, China for hugging. Hugging påbegynt 30/12-1985.
1967 Built as motor ship MIRAFIORI by Italcantieri S. p. A, Monfalcone, Italia for Italian owners.
Built as Oil and Ore carrier.
1970 Sold to Cia. Mar. Carlo Cameli, Genova.
1971 Sold to K/S Norfold A/S & Co (57,5% (A/S Rosshavet managers and Bruusgaard & Kiøsterud renamed ROSS HEAD. The vessel was included in a deal were also ROSS HEAD (57,5%, ROSS POINT (57,5%, ROSS SOUND (57,5% and HERMES K/S Norfold A/S & Co (A/S Rosshavet (57,5% with Bruusgaard & Kiøsterud as mangers was a part.
1974 ROSS HEAD was the first Norwegian ship to be employed in offshore loading under a contract with Phillips Petroleum from 1974 to 1976.
1977 Sold to Salgaocar Shipping Pte. Ltd., Bombay, India. Renamed DAYA PARVATI. Converted and registered as bulk carrier.
1980 Sold to Putnam Ltd. (Univan Ship Management Ltd., Hong Kong. Renamed SHINWA.
1985. Sold to scrapping in China. Arrived Fuzhou 28/12. Breaking commenced 30/12-1985.
Kilde: Leif Bentzen, Bjørn D. Karlsen, DnV reg 1973
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Per Sundfær