DS/HVB STURMVOGEL
Tilbake til søk
1913 Bygget som STURMVOGEL av Akers Mekaniske Verksted, Kristiania for Die Deutsch Südwestafrikanishe Walfang Gesellschaft Sturmvogel A.G. (Bugge & Olsen, Larvik), Bremen, Tyskland.
Selskapet var et halvoffisielt tysk foretak med Deutsche Nationalbank som hovedaksjonær. Selskapet benyttet i all hovedsak norske fangstfolk og materiell formidlet av de norske kjøpmennene N. H. Aagaard og Georg Rohde.
Fanget fra landstasjonen i Lüderitz Bay i Tysk Sydvest Afrika (Namibia) i sesongen 1913 sammen med hvalbåt SEEADLER og kokeri HANSA.
1914 Fangsten avbrutt midtveis i 1914-sesongen da britiske tropper rykket inn og besatte kolonien, konfiskerte landstasjonen og overlot STURMVOGEL til den Sydafrikanske marinen.
1915 Tatt som britisk krigsbytte i mars, trolig i Walvis Bay. Overtatt av Royal Navy, omdøpt HMS FLY.
1919 Returnert til rederiet (oppfattet som norskeid?)
1922 Solgt til A/S Laboremus (T. Dannevig & Co.), Kristiania. Omdøpt HARPUN I
1926 Solgt til Cia. Ballenera de Ecuador Ltda. (Hans Borge, Tønsberg), Guayaquil, Ecuador i mai. Omdøpt ARPON
1927 I september solgt til Anglo-Norse Co. Ltd. A/S (Hans Borge), Tønsberg. Omdøpt A-N 3
1929 Solgt i mars til Falkland Shipowners Ltd. (Hans Borge, Tønsberg), London, UK. Registrert i Port Stanley, Falklandsøyene.
1934 Bruun & von der Lippe, Tønsberg ble managers. A-N 3 registrert i London, England.
1938 Solgt til hogging i Norge i desember. Videresolgt til Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for ombygging til verftets egen slepebåt
1939 Ombygget til D/Tug: 161 brt, 54 nrt, 95 tdw. Kallesignal LKDS Omdøpt BÅSEN. Den ble et kjent trekk i havnebildet som særegen slepebåt – og ikke minst for befordring av verftsarbeiderne Tønsberg brygge – Kaldnes t/r.
1975 Slettet av Norges skipsliste som kondemnert.
11913 Built as STURMVOGEL at Akers Mekaniske Verksted, Kristiania for Die Deutsch Südwestafrikanishe Walfang Gesellschaft Sturmvogel A.G. (Bugge & Olsen, Larvik), Bremen, Germany. The company was a part state owned with Deutsche Nationalbank as main shareholder. The company mainly used Norwegian catchers and equipment arranged by the Norwegian traders N. H. Aagaard og Georg Rohde. Worked with catcher SEEADLER and factory ship HANSA from the landstation at Lüderitz Bay in German South West Africa (Namibia) in the season of 1913.
1914 Whaling from Lüderitz Bay came to an end when British forces took control over the German colony and handed the vessel over to the South African Navy. Renamed HMSAS FLY.
1919 Decommissioned. No known history.
1922 Sold to A/S Laboremus (T. Dannevig & Co.), Kristiania. Renamed HARPUN I.
1926 Sold in May to Cia. Ballenera del Equador (Hans Borge, Tønsberg), Guyaquil, Equador. Renamed ARPON.
1927 Sold in September to Anglo Norse Co. Ltd. (Hans Borge), Tønsberg. Renamed A-N 3.
1929 Sold/transferred in March to Falkland Shipowners Ltd. (Hans Borge, Tønsberg), London, England. Registered in Port Stanley, Falkland Islands.
1934 Bruun & von der Lippe, Tønsberg became managers. A-N 3 registered in London.
1938 Sold in December to breakers, resold to Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg for conversion to the yards own tug.
1939 Conversion completed. Renamed BÅSEN. She was a wellknown tug and shuttle for yard workers between Tønsberg jetty and Kaldnes Mekaniske Verksted.
Demolished sometime in the 1970’s.