M/T IVER HERON

Tilbake til søk
IVER HERON
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 7721093
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for chemicals ESP E0
Kallesignal LIMN
Byggeår 1979/07
Leveringsmåned Juli
Byggenr 51
Bruttotonn/BT 20.362
Nettotonn/NT 12.450
Dødvekt/TDW 35.289
Skrog LOA 569,8’ (173,67 m)
Skrog LBP 546,2’ (166,42 m)
Bredde 105’ (32,03 m)
Dypgående 34,4’ (10,48 m)
Dybde (i riss) 44,7’ (13,62 m)
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av kjemikalier
Hastighet 15,6 knop
Drivstoffkapasitet 39 t/døgn
Lasthåndtering 15 x sentertanker, 2 x 8 vingtanker, totalt 42.109 kub.mtr. Herav 5.882 kub.mtr. rustfrie tanker. Alle med varmeslynger. 31 x deepwell pumper, type FRAMO, total kapasitet: 3 000 kub.mtr/t
Kjeletype 2 x hjelpekjel (aux. boilers), oljefyrt, vertikal type Sunrod CPH 160. 1 x eksoskjel (exh. gas. economiser), Sunrod EGB
Kjelebygger Svenska Maskinverken AB, Sverige, Sverige
Hjelpemaskineri 3 x dieselgenerator, type Bergen Diesel LDG-8, 975 kW. 1 x nødgenerator, Volvo D100BK
El-kraft 2.925kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Direction finder, el. logg (SAL), ekkolodd, gyrokompass, el. posisjons bestemmelses hjelpemiddel, radar
Manøvreringssystem 1 x styremaskin HS 360, Frydenbø mek
Kommunikasjonsutstyr Telefoni , telegrafi og SATCOM
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain 6L67GF, 2-takt/enkeltv., 6-syl., dim.: 670 x 1.700 mm, 13.100 BHK v/119 o/min.
Maskin-/motorbygger A/S Burmeister & Wain, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1979 - 1987
Norge
1991 - 2006
Norge
2006 - 2007
Norge (NSI)
Sted Sarpsborg, Greåker
Reg havn Larvik

1979 Bygget som IVER HERON ved Sarpsborg Mek. Verksted A/S, Greåker, for P/R Iver Heron (Iver Bugge), Larvik. Levert i juli.
1984 Havari på hjelpemor og generator. Motoren ruser ut med overspeed og ødelegger generator.
1987 Oppfatter svake nødsignaler utenfor kysten av Mexico/California. Kapteinen legger om kursen for å assistere en havseiler i havsnød som var på vei til Los Angeles på sin ferd for å avslutte sin jordomseiling. De var robbet av meksikansk kystvakt og etterlatt uten drivstoff og vann og mat.
Overført til Iver Heron Shipping Inc( Iver Bugge) og flagget ut til Liberia. Registrert i Monrovia
1991 Solgt til Skips A/S Storli (A/S Rederi Odfjell), Bergen i februar. Omdøpt BOW HERON. Flagget til NIS. Kjenningssignal LAJX4
1996 Overført til Storli ASA, Bergen
1997 Overført til Storli Chemical Tankers A/S ( Storli ASA ), Bergen i februar.
1998 Overført til Storli Chemical Tankers A/S ( Odfjell ASA ) Bergen i mars. Senere overført til selskapet Odfjell Chemical Tankers A/S (Odfjell ASA), Bergen
2000 Overført til Odfjell Tankers Asia II Pte. Ltd. (Odfjell ASA), Bergen i august.
2006 Solgt til Star Tankers (Salhus Shipping A/S), registrert i Haugesund i november. Omdøpt CASTOR
2007 Solgt i april til indiske huggere. Hugging påbegynt i Alang 20/04-2007.

1979 Built as chemical tanker IVER HERON at Sarpsborg Mek. Verksted A/S, Greåker, for P/R Iver Heron (Iver Bugge), Larvik. Delivered in July.
1984 Accident at auxiliary engine and generator. The engine accelerates with overspeed and destroys the generator.
1987 Perceives weak distress signals off the coast of Mexico/California. The captain changes course to assist a seafarer in distress at sea who was on his way to Los Angeles on his journey to end his circumnavigation. They were robbed by the Mexican Coast Guard and left without fuel and water and food.
Transferred to Iver Heron Shipping Inc (Iver Bugge) and flagged off to Liberia. Registered in Monrovia
1991 Sold to Skips A/S Storli (A/S Rederi Odfjell), Bergen in February. Renamed BOW HERON. The flag of NIS. Callsign LAJX4
1996 Transferred to Storli ASA, Bergen
1997 Transferred to Storli Chemical Tankers A/S (Storli ASA), Bergen in February.
1998 Transferred to Storli Chemical Tankers A/S (Odfjell ASA) Bergen in March. Later transferred to the company Odfjell Chemical Tankers A/S (Odfjell ASA), Bergen
2000 Transferred to Odfjell Tankers Asia II Pte. Ltd. (Odfjell ASA), Bergen in August.
2006 Sold to Star Tankers (Salhus Shipping A/S), registered in Haugesund in November. Renamed CASTOR.
2007
Sold in April to Indian breaker. Breaking commenced in Alang 20/04-2007.

  • IVER HERON

    IVER HERON
  • IVER HERON

    IVER HERON
  • IVER HERON

    IVER HERON
  • IVER HERON

    IVER HERON
  • IVER HERON

    IVER HERON

Fra Kjell Stoveland (Facebook)
Iver Heron er det skipet jeg har tilbrakt lengst tid om bord i, totalt 58 måneder på 7 år. Var «høyt og lavt» med den skuta, Brasilkysten, Argentina langt oppi La Plata, utallige turer opp/ned Mississippi, østen – statene, Europa – Statene, Svartehavet, etc etc

De turene jeg imidlertid husker best er de turene vi hadde med nafta til Al Jubail i Saudi Arabia mens krigen raste i Kuwait. Vi lå i Al Jubail når krigen egentlig skulle startet 3. januar det året, og Irak hadde raketter rettet mot det anlegget. Men krigen ble heldigvis utsatt til 17. januar, så vi rakk så vidt å komme oss ut. Det ble imidlertid flere turer dit mens krigen pågikk, og det var med hjertet i halsen. Irak fyrte for øvrig av raketter mot anlegget i Al Jubail men de ble skutt ned av antiluftskyts, heldigvis..

Vi hadde et ulykksalig uhell med en hjelpemotor som ruste ut for oss her. Den akselererte helt til boltene på poltoppene i generator-rotoren knakk. Ekspertene som kom om bord etterpå mente den hadde hatt et omdreiningstall på ca 1500 rpm (nominelt turtall var 720) før den stoppet i løpet av ½ omdreining. Bråstopp, med andre ord. Vi måtte jekke rotoren ut av statoren millimeter for millimeter, og skifte viklingene i statoren. Rotoren ble sendt til NEBB i Oslo for oppretting. Vi fikk til slutt hjelpemotoren i gang igjen, men den ble aldri som den hadde vært, og generatoren brant opp 2 ganger til mens jeg var der.

På en av våre turer fra US gulf til østen skulle vi innom Los Angeles for å bunkre. Hvordan vi seilte i forhold til normal kurs fra Panama til Los Angeles vet ikke jeg som var elektriker om bord noe om, men når vi nærmet oss LA hørte telegrafisten svake nødsignaler. Kapteinen la om kursen, og til slutt fant vi havaristen, langt unna «allfarveg». Det var en trimaran som var i ferd med å avslutte en mangeårig verdensomseiling. Båten var hjemmehørende i Los Angeles, og hadde bare den siste distansen fra Balboa til LA igjen. Når vi kom opp til dem fortalte de hva som var skjedd. De hadde vært på verdensomseiling, og på siste etappe ble de praiet av den mexikanske kystvakten. Disse kom om bord, tok med seg kredittkort, alt av verdier, mat vann og diesel, og tauet dem langt ut i stillehavet, hvor de slapp dem. Det var der vi fant dem. Det var et amerikansk ektepar om bord, sammen med en gutt på 7 år og en tysk hjelpemann. De hadde også blitt robbet (av den mexikanske cost guard) for all dieselen de hadde, så de var nokså hjelpeløse. Vi tilbød dem å komme om bord til oss og ta trimaranen på slep, men det ville de ikke, de ville seile inn selv. Så vi supplerte dem med vann, mat og diesel, og det de trengte for å reparere masten og hørte ikke noe mer til dette. Jeg husker ennå navnet på den trimaranen. Den het «Double Take».

Kilde: DnV reg 2007. Lloyd's Reg. Starke Reg
Utarbeidet av: Ragnar Iversen, Steinar Norheim og Kjell Stoveland
   
https://www.sandefjordshistorie.no