M/T NORFOLD (II)

Tilbake til søk
NORFOLD (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5255973
Klassifisering LRS +100A1
Kallesignal LAQT
Byggeår 1954/06
Leveringsmåned Juni
Byggenr 682
Bruttotonn/BT 11.039
Nettotonn/NT 6.298
Dødvekt/TDW 17.390
Skrog LOA 549' 02 5/8" (167,33 m)
Skrog LBP 511,0’ (155,75 m)
Bredde 66' (20,14 m)
Dybde (i riss) 39' 03" (11,9 m)
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 15,16 knop (prøvetur)
Drivstoffkapasitet 22 t/d
Lasthåndtering 20 x lastoljetanker (5SB/10S/5BB). 2 x pumperom m/totalt 4 x lastoljestempelpumper tot kap.: 1.600 kub.m pr time. Butterworth system for tankrengjøring
Kjeletype 2 x hjelpekjel (ildrørskjel (skottekjeler)/fire tube boilers) 1 x eksoskjel
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peilesender (DF), ekkolodd.
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydr. Styremaskin, fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Götaverken 680/1500 VG-6, 2-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 680 x 1.500 mm. 4.300 IHK ved 112 o. min
Maskin-/motorbygger AB Gøtaverken, Gøteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1966 - 1975
Norge
Sted Gøteborg
Reg havn Sandefjord

1953 Kjølen lagt 13/11. Kontraktsprisen var NOK 15,9 mill.
1954 Bygget som motortanker NORFOLD ved AB Götaverken, Göteborg for Hvalfangeraktieselskapet Vestfold (Johan Rasmussen & Co.), Sandefjord. Sjøsatt 01/04 og overlevert 03/06. NORFOLD ble sluttet til Anglo-Iranian Oil Company Ltd., på tidscerterparti på 5 år. Kaptein var Gunvald Edvardsen, Lunden og maskinsjef Karsten Kristiansen, Vestre Rød. Jomfruturen gikk fra Gøteborg til London hvor den skulle laste en last for Middelhavet.
(Søsterskip til Jahres JAGA, JAGALA og JANEGA fra 1953.)
1959 I opplag i Sandefjord (pr oktober)
1963 Utflagget til Liberia. Samme eier.
1966 Solgt til I/S Kvartia Marin (Tschudi & Wang), Oslo. Omdøpt STORFOLD.
1973 Solgt til Union Petroleum & Shipping Corp., Monrovia, Liberia. Beholder navnet
1974 Solgt til Sunlight Shipping Co Ltd. Malta og omdøpt SUNLIGHT
1975 Solgt til opphugging i Spania og ankom Aviles den 19/04-1975

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Gøtaverken 680/1500 VGS-9, 2-takt/enkeltv. 9-sylindret, syl. dim: 680 x 1.500, 6.750 bhk v/122 o.min. Bygget av AB Götaverken, Göteborg.

1954 Built as motor tanker NORFOLD by AB Götaverken, Göteborg for Hvalfangeraktieselskapet Vestfold (Johan Rasmussen & Co.) Sandefjord. Launched in March and handed over in June. NORFOLD was engaged by Anglo-Iranian Oil Company Ltd., on a time charter party of 5 years
(Sistership of Anders Jahres JAGA, JAGALA and JANEGA from 1953.). Delivered in June 1954.
1966 Sold to I/S Kvartia Marin (Tschudi & Wang), Oslo. and renamed STORFOLD.
1973 Sold to Union Petroleum & Shipping Corp., Monrovia, Liberia. Name unchanged.
1974 Sold to Sunlight Shipping Co Ltd. Malta and renamed SUNLIGHT
1975 Sold to scrapping in Spain and arrived Aviles 19/04-1975

  • NORFOLD

    NORFOLD
  • NORFOLD

    NORFOLD
  • NORFOLD (II)

    NORFOLD (II)
  • NORFOLD (II)

    NORFOLD (II)
  • NORFOLD (II)

    NORFOLD (II)
Kilde: Tormod Ringdal, Arne Sognnes, DnV reg., Sandefjords Blad
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no