M/T NORFOLD (II)
Tilbake til søk
1953 Kjølen lagt 13/11. Kontraktsprisen var NOK 15,9 mill.
1954 Bygget som motortanker NORFOLD ved AB Götaverken, Göteborg for Hvalfangeraktieselskapet Vestfold (Johan Rasmussen & Co.), Sandefjord. Sjøsatt 01/04 og overlevert 03/06. NORFOLD ble sluttet til Anglo-Iranian Oil Company Ltd., på tidscerterparti på 5 år. Kaptein var Gunvald Edvardsen, Lunden og maskinsjef Karsten Kristiansen, Vestre Rød. Jomfruturen gikk fra Gøteborg til London hvor den skulle laste en last for Middelhavet.
(Søsterskip til Jahres JAGA, JAGALA og JANEGA fra 1953.)
1959 I opplag i Sandefjord (pr oktober)
1963 Utflagget til Liberia. Samme eier.
1966 Solgt til I/S Kvartia Marin (Tschudi & Wang), Oslo. Omdøpt STORFOLD.
1973 Solgt til Union Petroleum & Shipping Corp., Monrovia, Liberia. Beholder navnet
1974 Solgt til Sunlight Shipping Co Ltd. Malta og omdøpt SUNLIGHT
1975 Solgt til opphugging i Spania og ankom Aviles den 19/04-1975
Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Gøtaverken 680/1500 VGS-9, 2-takt/enkeltv. 9-sylindret, syl. dim: 680 x 1.500, 6.750 bhk v/122 o.min. Bygget av AB Götaverken, Göteborg.
1954 Built as motor tanker NORFOLD by AB Götaverken, Göteborg for Hvalfangeraktieselskapet Vestfold (Johan Rasmussen & Co.) Sandefjord. Launched in March and handed over in June. NORFOLD was engaged by Anglo-Iranian Oil Company Ltd., on a time charter party of 5 years
(Sistership of Anders Jahres JAGA, JAGALA and JANEGA from 1953.). Delivered in June 1954.
1966 Sold to I/S Kvartia Marin (Tschudi & Wang), Oslo. and renamed STORFOLD.
1973 Sold to Union Petroleum & Shipping Corp., Monrovia, Liberia. Name unchanged.
1974 Sold to Sunlight Shipping Co Ltd. Malta and renamed SUNLIGHT
1975 Sold to scrapping in Spain and arrived Aviles 19/04-1975