M/T POLARPRINS

Tilbake til søk
POLARPRINS
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5280954
Klassifisering Loyds 100AI
Kallesignal LARS
Byggeår 1955
Leveringsmåned Mars
Byggenr 729
Bruttotonn/BT 12.453
Nettotonn/NT 7.017
Dødvekt/TDW 18.377
Skrog LOA 169,71 M
Bredde 22,58 M
Dypgående 9,81 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 15,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydr. styremaskin, fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Larvik

54 Bygget som POLARPRINS av Barcley, Curle & Co. Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Sjøsatt 1912.1955 Levert i mars. Byggesum NOK 24.426.074.1957 Pårent 14/09 mens hun lå ved kai i Genova, Italia av Liberia SS ELIAS ? 10.000 tdw. POLARPRINS ble påført betydelige skader. Ferdig reparert 08/10 i Genova.1960 Brudd på veivaksel 12/11 mens hun var på reise fra Rødehavet til USA. Besetningen gjorde en midlertidig reparasjon slik at skipet ved egen hjelp kunne gå inn til Bougie (Bejaja), Algierie. Etter ytterligere midlertidige reparasjoner i Bougie og Gibraltar ankom hun 14/12 til Amsterdam, Nederland for reparasjoner ved Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Mij.1961 Ferdig reparert 16/03.1968 Solgt for USD 600.000, inkludert et 3-års tidscerteparti med Philtankers Ltd, Hamilton, Bermuda til 17/6d/tdw/måned, til Marinero Atlantico Navegacion S.A. (Gourdomichalis & Co.), Monrovia, Liberia. Levert 22/07 til ny eier i Avonmouth, England. Omdøpt til KAVO AETOS.1973 Ankom23/11 til Kaohsiung, Taiwan for hugging.1974 Huggingen begynte 30/01 ved Chin Ho Fa Steel & Iron Co. Ltd

1955 Built as motor tanker POLARPRINS by Barclay Curle & Company Glasgow for Melsom & Melsom, Larvik

1968 Sold and renamed KAVO AETOS. Registered in Monrovia, Liberia.

1973 Scrapped, arrived Kaohsi 54 Built as POLARPRINS at Barcley, Curle & Co. Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Launched 1912.

1955 Delivered in March. Building costs NOK 24.426.074.

1957

 Run into 14/09 while berthed at Genova, Italy by Liberia SS ELIAS ?, 10.000 tdw. POLARPRINS sustained heavy damages. Repairs completed 08/10 in Genova.1960 Broke crankshaft 12/11 while on a voyage from Red Sea to USA. Crew made temporarely repairs and she made port in Bougie (Bejaja), Algierie. After further repairs in Bougie and Gibraltar she arrived 14/12 at Amsterdam, Netherlands for repairs by Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Mij.1961 Repairs completed 16/03.

1968

 Sold for USD 600.000, including a 3-years timecharter with Philtankers Ltd, Hamilton, Bermuda to 17/6 d/tdw/month, to Marinero Atlantico Navegacion S.A. (Gourdomichalis & Co.), Monrovia, Liberia. Delivered 22/07 to new owner in Avonmouth, England. Renamed KAVO AETOS.1973 Arrived23/11 at Kaohsiung, Taiwan for breaking up.

1974 Demolition began 30/01 by Chin Ho Fa Steel & Iron Co. Ltd ung 23/11-1973

  • POLARPRINS

    POLARPRINS
  • POLARPRINS

    POLARPRINS
  • POLARPRINS

    POLARPRINS
  • POLARPRINS

    POLARPRINS
Kilde: DnV register
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no