DS/HVB POL VII

Tilbake til søk
POL VII
Nasjonalitet
Norge
Off nr 5528050
Kallesignal LJGB
Byggeår 1936
Leveringsmåned September
Byggenr 328
Bruttotonn/BT 338
Nettotonn/NT 118
Skrog LOA 138,97' (42,36 m)
Skrog LBP 130,7' (39,83 m)
Bredde 25,9' (7,89 m)
Dybde (i riss) 14,8' (4,51 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim: 15,5' x 12,3', oljefyring m/3 fyrganger. Heteflate: 3.350 kv.ft, damptrykk: 220 PSI.
Kjelebygger Nylands Verksted, Oslo, Norge
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15"-26"-44", slag 26", 201 NHK
Maskin-/motorbygger Nylands Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1959 - 1964 Hugget
Norge
Sted Oslo
Reg havn Larvik

1936 Bygget som hvalbåt POL VII ved Nylands Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik.
Går til isen for sesongen 1936/37 med Flk N. T. NIELSEN-ALONSO.
1937 Resultat for sesongen 1936/37 ble 76.252 fat hvalolje og 549 fat spermolje.
Avgikk Larvik 21/11 med kurs for St. Vincent for å bunkre med anløp 05/11 sammen med POL II, IV, VI, VIII. Deretter videre mot Sydishavet for å møte kokeriet.
1938 Resultat for sesongen 1937/38 ble 80.937 fat hvalolje og 368 fat spermolje.
Går til Framnæs mek. Værksted i Sandefjord 24/09 for dokking og bunnsmøring. Går tilbake til Larvik 01/10.
Kokeriet N. T. NIELSEN ALONSO går til isen med hvalbåtene POL II (1926), IV (1926), VI (1935), VII (1936), VIII (1936), IX (1937) og X (1937).
1939 Resultat for sesongen 1938/39 ble 68.935 fat hvalolje og 65 fat spermolje.
Hvalbåtene ankom Larvik 08/04, sammen med kokeriet.
Går til Framnæs mek. Værksted i Sandefjord 08/09 for dokking og bunnsmøring. Går tilbake til Larvik 19/09.
1941 Unngikk å bli brakt opp av den Tyske Raider PINGUIN 14/01 ved forsiktig manøvrering bort fra fl.k OLE WEGGER, og styrte deretter vestlig kurs mot THORSHAMMER for å varsle denne om situasjonen som var oppstått.
1942 Innleid av US Navy fra 17/02-42 og ombygd for bruk som minesveiper. Satt i tjeneste for USCG som YPCG 12 og WYP-382.
1943 Første tiden på patrulje på Nord-Vest kysten av USA i Seattle området men ble ansett som «ubrukelig for tjeneste i åpent vann under svært klimatiske forhold»! Overført til sydligere farvann og ankom San Francisco, California 25/02 og ble stasjonert på Tresure Island. Hun skulle dekke området i Moro Bay med effekt fra 04/04. Redusert til patrulje fartøy senere levert tilbake til eiere.
Tilbakelevert 07/07-1943. Satt inn i hvalfangst med THORSHAMMER-ekspedisjonen sesongen 1943/44.
1944 På hvalfangst med SIR JAMES CLARK ROSS -ekspedisjonen 1944/45. Gikk til Walvis Bay etter sesong slutt for klargjøring og utrusning til neste sesong.
1945 På hvalfangst med SIR JAMES CLARK ROSS ekspedisjonen igjen 1945/46
1946 Fanget for sine eieres NORHVAL-ekspedisjonen fra 1946 til sommeren 1953 som fangstbåt.
1947 Fanger for kokeriet NORHVAL sesongen 1947/48. Skytter var Sivert Gjelstad, Sandefjord og H. Mikkelsen, Onsøy/Åsgårdstrand,  
1949 Forlater sommeropplaget i Durban i sammen med kokeriet og 5 andre hvalbåter, med kurs for feltet 02/12 for sesongen 1949/50. Ankommer feltet 12/12
1952 I fangst for kokeriet NORHVAL sesongen 1952/53 som bøyebåt. Skytter var Arne Schjetne, Hedrum.
1953 I fangst for kokeriet NORHVAL sesongen 1953/54 som bøyebåt. Skytter var Arne Schjetne, Hedrum.
1954 I fangst for kokeriet NORHVAL sesongen 1954/55 som bøyebåt. Skytter var Arne Schjetne, Hedrum.
1955 I fangst for kokeriet NORHVAL sesongen 1955/56 som bøyebåt. Skytter var Arne Schjetne, Hedrum.
1956 Opplagt som reservebåt.
1959 Solgt i juli til Elling Aarseth & Co A/S Ålesund for N.kr. 65.000.
1960 Hvalstasjonen på Hestnes på Hitra tas i bruk etter noen års uvirksomhet. Satt inn i en prøvesesong på sommerfangst fra hvalstasjonHitra i juni. Sammen med GOS 8.
1962 Fanger fra Hestnes også denne sommeren.
Fangst av hval fra Hitra avsluttet. Fabrikken satser på sild.
1964 Solgt til Br. Anda Stavanger, for hugging.

1936 Built as whaling catcher POL VII by Nylands Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik.
1937 Leaving Larvik heading for the Antarctic with her factory Fl/k N. T. NIELSEN-ALONSO for the season of 1936/37.
1941 Escaped capture by German Raider PINGUIN the 14/01-1941 by quietly manoeuvring away from fl.k OLE WEGGER and heading west toward THORSHAMMER to warn of the situation.
1942 Leased by US Navy from 17/02-1942 for use as mine sweeper.
1942 Hired by US Navy from 17/02 and rebuilt for use as minesweeper. Set in service for USCG as YPCG 12 and WYP-382.
1943 The first time on patrol on the north-west coast of the United States in the Seattle area but was considered "useless for service in open water under very climatic conditions"! Transferred to southerner waters and arrived at San Francisco, California 25/02 and was stationed on Tresure Island. She was supposed to cover the area in Morro Bay with effect from 04/04. Reduced to patrol vessel and later returned to owners.
Returned to owners 07/07-1943.
In service as catcher for THORSHAMMER-expedition the season of 1943/44.
1944 Catching for SIR JAMES CLARK ROSS-expedition. After ended season sailed to Walvis Bay for preparation for the next season.
1945 Catching for SIR JAMES CLARK ROSS -expedition also this season.
1946 Catching finally for her owner and the NORHVAL-expedition. Used as a catcher all seasons until end of season 1952/53.
1949 Leaving the summer layup in Durban on 02/12 together with 5 other catchers and the factory NORHVAL for the season of 1949/50. Arrival the whaling ground on 12/12.
1952 Catching for factory ship NORHVAL season of 1952/53 as buoy boat. Shooter was Arne Schjetne, Hedrum.
1953 Catching for factory ship NORHVAL season of 1953/54 as buoy boat. Shooter was Arne Schjetne, Hedrum.
1954 Catching for factory ship NORHVAL season of 1954/55 as buoy boat. Shooter was Arne Schjetne, Hedrum
1955 Catching for factory ship NORHVAL season of 1955/56 as buoy boat. Shooter was Arne Schjetne, Hedrum.
1956 Laid up as spare boat.
1959 Sold to Elling Aarseth & Co A/S Ålesund in July for NOK 65.000.
1960 Used in catching from Hestnes Whaling station, Hitra, Norway in the summertime of 1960 & 62.
1964 Sold to Br. Anda Stavanger, for breaking up

  • POL VII

    POL VII

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilde: DNV Register, boken "Hvalfangsten, Eventyret Tar Slutt" av D. Bakka Jr
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no