MS GLOMEGGEN

Tilbake til søk
GLOMEGGEN
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5353957
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LAZQ
Byggeår 1957
Leveringsmåned JANUAR
Byggenr 28
Bruttotonn/BT 2.887
Nettotonn/NT 1.340
Dødvekt/TDW 4.700 T.
Skrog LOA 112,77 M
Bredde 14,69 M
Dypgående 6,11 M
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk fartøy for stykkgods
Hastighet 15,6
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain 662-VTF-115, 2-takt, enkeltv., 6-syl., dia. 620 mm, slag 1.150 mm
Maskin-/motorbygger A/S Burmeister & Wain, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sarpsborg, Greåker
Reg havn Oslo

1956 Bygget som MS GLOMEGGEN av Sarpsborg Mekaniske Verksted, Greåker for Rederiet Vindeggen A/S (Chr. Østberg), Oslo. Sjøsatt 12/10.1957 Ferdigstilt i Januar.1960 Solgt i september for GBP 355.000 til Skips A/S Trolla & Skips A/S Tautra (T. Torkildsen), Trondheim. Omdøpt til TAUTRA.1967 Solgt i januar for GBP 352.000 til Jadranska Slobodna Plovidba, Split, Jugoslavia. Omdøpt til JADRO.1982 Solgt til Dalmatinska Plovidba Vela Luka, Split.1987 Ankom 01/09 til Split for hugging ved Brodospas

1956 Built as MS GLOMEGGEN at Sarpsborg Mekaniske Verksted, Greåker for Rederiet Vindeggen A/S (Chr. Østberg), Oslo. Launched 12/10.1957 Completed in January.1960 Sold in September for GBP 355.000 to Skips A/S Trolla & Skips A/S Tautra (T. Torkildsen), Trondheim. Renamed TAUTRA.1967 Sold in January for GBP 352.000 to Jadranska Slobodna Plovidba, Split, Yugoslavia. Renamed JADRO.1982 Sold to Dalmatinska Plovidba Vela Luka, Split.1987 Arrived 01/09 at Split for demolition by Brodospas

  • GLOMEGGEN

    GLOMEGGEN
Kilde: Lardex arkivet
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no