DS/HVB STAR IX

Tilbake til søk
STAR IX
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 Hjelpeskip for hvalkokeri
Kallesignal LNYA
Byggeår 1941/09
Byggenr 1092
Bruttotonn/BT 783
Nettotonn/NT 253
Skrog LOA 63,49 m
Bredde 10,11 m
Dypgående 5,02 m
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 16,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (Admiralty type)(ildrørskjeler/fire tube boiler) dim.: 16,5' x 12,5'. Oljefyrt m/3 fyrganger hver, kunstig trekk. Total heteflate (HF): 7.150 kv/ft
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Damp stempel generatorer
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyro kompass, radio peileutstyr mm
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radio telegrafi og telefoni..
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 4-syl., dia. 18,5"-31"-38,5"-38,5" (2 x LT), slag 30", 400 NHK/2.750 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1941 - 1946
Storbritannia
1946 - 1949
Storbritannia
1949 - 1966 hugget
Norge
Sted Middlesbrough
Reg havn Sandefjord

1940 Bestilt av The Admiralty 03/08-1940.
1941 Bygget som Flower-klasse korvett HMS SWEETBRIAR (K-209) av Smith's Dock Co. Ltd, Middlesbrough for regning av britiske Royal Navy. Kjølen lagt 04/04-1941 og sjøsatt 26/06. Overtatt av RN 08/09-1941.
Hovedsakelig brukt som eskortefartøy i Atlanterhavs-konvoiene. Første kontakt med norske forhold var da hun eskorterte KNM UREDD fra byggeverkstedet 10/12.
1946 Solgt til ukjent kjøper den 27/07.
1949 I juni, innkjøpt av A/S Rosshavet, Sandefjord og ombygget til bøyebåt ved Fredriksstad mek. Verksted. Levert rederiet i desember måned og omdøpt STAR IX
Bøyebåt for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1949/50. Skytter var Magnus Ellefsen, Nøtterøy.
1950 Bøyebåt for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1950/51. Skytter var Magnus Ellefsen, Nøtterøy.
1951 Bøyebåt for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1951/52. Skytter var Magnus Ellefsen, Nøtterøy.
1952 Bøyebåt for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1952/53. Skytter var Magnus Ellefsen, Nøtterøy.
1953 Tatt ut av fangst sesongen 1953/54 for ombygging til konvensjonell hvalbåt.
1954 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1954/55. Skytter var Hans Chr. Nilsen, Sandar.
1955 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1955/56. Skytter var Alfred Skontorp, Olsrød.
1956 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1959/60. Skytter var Alfred Skontorp, Olsrød.
1957 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1959/60. Skytter var Hans Chr. Nilsen, Sandar.
1958 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1959/60. Skytter var Hans Chr. Nilsen, Sandar.
1959 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1959/60. Skytter var Thorleif Karlsen, Sandefjord.
1960 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1960/61. Skytter var Thorleif Karlsen, Sandefjord.
1961 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1961/62. Skytter var Ragnar Hem, Åsgårdstrand.
1962 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1962/63. Skytter var Ragnar Hem, Åsgårdstrand
1963 Fanger for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS i sesongen 1963/64. Skytter var Ragnar Hem, Åsgårdstrand
1964 Siste sesong i fangst for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS var sesongen 1964/65. Skytter var Ragnar Hem, Åsgårdstrand
1965 I opplag fra mai måned.
1966 I april solgt for NOK 280.000,- til Van Heyghen Freres, Brügge, Belgia for hugging og deretter tatt under slep fra Sandefjord.

1940 Ordered by The Admiralty (RN) 03/08-1940.
1941 Built as Flower Class corvette HMS SWEETBRIAR (K-209) by Smith's Dock Co. Ltd, Middlesbrough on account of British Royal Navy. Launched on 26/06-1941. Commissioned by the Royal Navy on 08/08-1941.
Served as escort vessel in the WWII Atlantic convoys.
Her first contact with Norway was as she escorted the newbuilt Norwegian submarine HMNoS UREDD out from the builder’s yard 10/12.
1946 Sold to unknown buyers on 29/07.
1949 In June, purchased by the whaling company A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Co), Sandefjord and converted to buoy boat at Fredriksstad mek. Verksted, Norway. Completed in December and named STAR IX.
season.
Buoy boat and tug for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS the season 1949/50. Shooter was Magnus Ellefsen, Nøtterøy.
1950 Used as buoy boat for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1950/51. Shooter was Magnus Ellefsen, Nøtterøy.
1951 Used as buoy boat for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1951/52. Shooter was Magnus Ellefsen, Nøtterøy.
1952 Used as buoy boat for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1952/53. Shooter was Magnus Ellefsen, Nøtterøy.
1953 Taken out of service during season 1953/54 for conversion to a complete whale catcher.
1954 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1954/55. Shooter was Hans Chr. Nilsen, Sandar.
1955 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1955/56. Shooter was Alfred Skontorp, Olsrød.
1956 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1959/60. Shooter was Alfred Skontorp, Olsrød.
1957 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1959/60. Shooter was Hans Chr. Nilsen, Sandar.
1958 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1959/60. Shooter was Hans Chr. Nilsen, Sandar.
1959 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1959/60. Shooter was Thorleif Karlsen, Sandefjord.
1960 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1960/61. Shooter was Thorleif Karlsen, Sandefjord.
1961 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1961/62. Shooter was Ragnar Hem, Åsgårdstrand.
1962 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1962/63. Shooter was Ragnar Hem, Åsgårdstrand
1963 Operated as catcher for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS in the season 1963/64. Shooter was Ragnar Hem, Åsgårdstrand
1964 Last season in the Southern Ocean for Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS was the season of 1964/65. Shooter was Ragnar Hem, Åsgårdstrand.
1965 In May, laid up at Sandefjord.
1966 In April, sold for NOK 280.000,- to breaker Van Heyghen Freres, Brügge, Belgium for demolition and towed from Sandefjord.

  • STAR IX

    STAR IX
  • STAR IX

    STAR IX
  • STAR IX

    STAR IX
Kilde: DnV reg-1953, Lloyd’s Reg. 1951/52, ”Hvalfangsten, eventyret tar slutt” Dag Bakka Jr. (1992), U-boat Net., Årbok «Norsk Hvalfangst Tidende»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no