MS JARMONA (I)
Tilbake til søk
1926 Bygget som tunglastfartøy BELRAY ved Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Low Walker Yard, Newcastle på regning av rederiet Belnor A/S (Christen Smith & Co.), Oslo. Sjøsatt 15/02 og overlevert i mai. Gudmor var konen til Mr B. Irvin, leder for Armstrong-Whitworth’s lokomotivavdeling.
Dette var siste fartøy bygget ved dette verkstedet som et av tre spesial designet for frakt av jernbane lokomotiver. Verkstedet hadde fremdeles økonomiske problemer fra nedgangstiden.
Bygget med en dieselmotor 2-takt/enkeltv. Sulzer type, 4-sylindret, syl. dim.: 600 x 1.060 mm, 387 NHK koblet til en propell. Bygget av Armstrong, Whitworth & Co Ltd. Ga fartøyet en fart av 10,0 knop.
Søsterskip av BELNOR.
Lasterommene var store med et minimum av skott med store luker. Spesial forsterkede luker som kunne ta ekstra tung last på toppen. Lukekarmene var spesielt høye for å oppveie eventuell redusert styrke grunnet de store lukeåpningene.
Bygget med en innebygget stor stabilitet for å motvirke ekstrem slagside under laste og losse operasjoner
1935 Overført til Belships Co. Ltd. Skibs A/S (Christen Smith & Co.).
1941 Deltok i evakuering av britiske styrker fra Kreta i mai. Ankret i Alexandria, Egypt med engelske og koloni tropper som var evakuert fra Hellas.
1944 BELRAY var i Bombay 14/04 og befant seg i Prince's Dock for siste utprøvning av motoren etter et 11 måneders verksted opphold da britiske lasteskip FORT STIKINE tok fyr i Victoria Dock. Eksplosjoner om bord i skipet forårsaket store skader på fartøy og områder i nærheten. BELRAY ble hardt skadet, men ble reparert. BELRAY ble i Bombay til 11/09. Under denne brannen ble 11 skip fullstendig ødelagt, 9 ble skadet og mange mennesker ble drept eller skadet under episoden. Det nevnes et firesifret tall.
1946 BELRAY kom for første gang til Norge på vårparten. Installert ny hovedmaskin. En dieselmotor 2-takt/enkeltvirkende 6-sylindret på 1.350 BHK levert av Sulzer Brothers Ltd., Winterthur, Sveits.
1959 Solgt og overlevert 29/12 til Bulls Tankrederi A/S, Sandefjord. Omdøpt JARMONA.
1960 Solgt til Hoda Asset Monla Grandour, Tripoli, (Cia. Naviera Soraya S.S., Beirut), Libanon. Levert 05/04. Omdøpt ARTIGAS under libanesisk flagg
1970 Solgt til tyske skipsopphuggere, Eisen und Metall AG. Ankom Hamburg 26/03.
Fremdrift: 1 x dieselmotor, Sulzer, 2-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl. dim. 480 x 700 mm, 1.350 BHK v/110 o.min. Bygget av Sulzer Brothers Ltd., Winterthur
1926 Built as the heavylift vessel BELRAY by Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Low Walker Yard, Newcastle on behalf of the shipping company Belnor A/S (Christen Smith & Co.), Oslo. Launched 15/02 and delivered in May. Godmother was the wife of Mr B. Irvin, manager of Armstrong-Whitworth locomotive department
This was the last vessel built at this shipyard as one of three specially designed for the transport of railway locomotives. The shipyard still had financial problems from the recession
Built with a diesel engine 2-stroke/single acting. Sulzer type, 4-cylinder, cyl. dim.: 600 x 1,060 mm, 387 NHK connected to one propeller. Built by Armstrong, Whitworth & Co Ltd. Gave the vessel a speed of 10.0 knots.
Sistership of BELNOR.
The cargo holds were large with a minimum of bulkheads with large hatches. Special reinforced hatches that could carry extra heavy loads on top. The hatch frames were particularly high to offset any reduced strength due to the large hatch openings.
Built with a built-in great stability to counteract extreme listing during loading and unloading operations
1935 Transferred to Belships Co. Ltd. Skibs A/S (Christen Smith & Co.), Oslo.
1941 Participated in the evacuation of British forces from Crete in May. Anchored in Alexandria, Egypt with English and colonial troops evacuated from Greece.
1943 Arrived Bombay, India for repair and docking 21/05
1944 BELRAY was in Bombay 14/04 in Prince's Dock for final engine trials after an 11-month repair stay when British cargo ship FORT STIKINE caught fire in Victoria Dock. Explosions on board the ship caused extensive damage to the vessels and nearby areas. BELRAY was badly damaged but was repaired. BELRAY remained in Bombay till 11/09. During this fire, 11 ships were destroyed, 9 were damaged and many people were killed or injured during the episode. A four-digit number is mentioned.
1946 BELRAY came to Norway for the first time in the spring.
New main engine installed. A diesel engine 2-stroke/single-acting 6-cylinder of 1,350 BHK supplied by Sulzer Brothers Ltd., Winterthur. Switzerland.
1959 Sold and handed over 29/12 to Bulls Tankrederi A/S, Sandefjord. Renamed JARMONA.
1960 Sold to Hoda Asset Monla Grandour (Cia. Naviera Soraya S.S., Beirut, Lebanon), Tripoli Delivered 05/04. Renamed ARTIGAS under the Lebanese flag.
1970 Sold to German shipbreaker Eisen und Metall AG. Arrived in Hamburg 26/03.
Klippet fra Sunderland Daily Echo, Tuesday, 16/02-1926 (Oversatt)
ET VERFT PÅ TOMGANG.
DÅRLIG UTSIKTER PÅ LOW WALKER.
Armstrong, Whitworth og Co. sjøsatte i går det siste fartøyet ved deres Walker Yard, Newcastle. BELRAY, på over 4000 tonn, og ett av tre lignende skip spesialdesignet for lokomotivtransport bestilt av firmaet av kaptein Christen Smith, Oslo.
Fartøyet har vist seg svært vellykket, og komplette lokomotiver fraktes nå til alle deler av verden. BELRAY har dieselmotor, også bygget av Armstrong- Whitworth.
Sir George Hadcock sa at de hjemlige og kontinentale skipsbyggere fortsatt led av alvorlig depresjon. Firmaet hans sparte ingen utgifter for å få bestillinger, men hadde ikke hatt en på noen måneder, og ville snart ikke ha annet igjen enn innredningen av slagskipet NELSON.
Mr B. Irvin, leder for Armstrong-Whitworth’s lokomotivavdeling hvis kone døpte fartøyet, sa at for noen år siden ville det ha blitt ansett som en gal idé å omlaste ferdige lokomotiver, men nå fulgte konkurrenter etter.
Kaptein Christen Smith sa at de to foregående fartøyene i den klassen, bygget for ham av Armstrong-Whitworth, ga stor tilfredsstillelse.
Han trodde ikke skipsbyggingsdepresjonen ville vare mye lenger, og nye skip ville bli bestilt snart
Mr H. S. Williams, daglig leder, sa at med mindre ordre kom snart, ville det vokse gress på verftene, etterfulgt av krokus