MS GUIBA
Tilbake til søk
1936 Bygget som motordrevet kjøleskip GUIBA ved Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark for Skibs-A/S Rose (Gustav B. Bull), Sandefjord. Levert i oktober.
1938 Selskapet Skips A/S Rose overføres til Anders Jahre og Anders Jahre & Co. blir disponent. Navn uendret.
1939 Omdøpt JAMAICA.
1940 JAMAICA ankom Gibraltar 23/04-1940, noen dager etter at Norge kom med i krigen. Innlemmet i Nortraships flåte. Opptrer i sin første konvoi ut fra Jamaica i juli.
Skadet av minesprengning utenfor Mackenzie Buoy 29/10-1940, men greide å komme seg inn til Avonmouth neste dag. Ble liggende på verksted i 13 måneder for reparasjon.
1942 Brann i maskinrommet under reise mellom New York og Liverpool. Kom frem til bestemmelsesstedet men måtte senkes ved kaien for å få bukt med brannen. Fikk et verksted opphold på 8 måneder.
1943 Avgikk verkstedet 04/03-1943 med kurs for New York i ballast, under sjøkaptein Arnfinn Bergans kommando. Ble torpedert og senket 07/03-1943 av U-221 i posisjon 52.00N/27.00V. Sjøkaptein Arnfinn Bergan og 20 andre av besetningen omkom, de resterende 17 ble reddet. Kaptein Arnfinn Bergan ble hedret av rederiet etter krigen da hans navn ble benyttet på en av rederiets hvalbåter. En tidligere Flower-class korvette ved navnet HMS AUBRETHIA
1936 Built as refrigerated cargo ship GUIBA by Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri, Copenhagen, Denmark for Skibs-A/S Rose (Gustav B. Bull), Sandefjord. Delivery in October.
1938 The company Skips A/S Rose transferred to Mr. Anders Jahre and Anders Jahre & Co. as manager of the company. Name of ship unchanged.
1939 Renamed JAMAICA, same company and manager.
1940 JAMAICA arrived Gibraltar on 23/04-1940, some days after the war broke out in Norway. Joined the Nortraships fleet. Joined her first convoy out from Jamaica in July.
Damaged by a mine explosion off Mackenzie Buoy on 29/10-1940, but managed to get in to Avonmouth the next day. She was stuck to the shipyard for repair the next 13 months for repair.
1942 Fire broke out in the engineroom during a vovage from New York to Liverpool. She managed, also this time, to reach a port and this time her destination. But she had to be sunk along the quay to get control of the fire. Result was another 8 months to spend on a shipyard for repair.
1943 Departed the shipyard on 04/03-1943, heading for New York in ballast, under command of her captain, Mr. Arnfinn Bergan. She met her destiny, was torpedoed and sunk on 07/03-1943 by German submarine U-221 in posistion 52.00N/27.00W. Captain Arnfinn Bergan and 20 of his crew lost their lives. The other 17 was rescued. Captain Arnfinn Bergan was honoured by the company after the war by using his name on one of their new whale catchers. A former re-built Flower-class corvette, the former HMS AUBRETHIA.