MS SEAWAY HARRIER
Tilbake til søk
1984 Kjølen lagt 13/03. Sjøsatt 22/06. Bygget som dykkerserviceskip SEAWAY HARRIER ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord på regning av K/S Stolt Nielsen Seaway Supply & Support Ships A/S IV (Stolt Nielsens Rederi A/S) Haugesund. Startet sine første, av mange, prøveturer 14/12. Skippere som skal være tilknyttet fartøyet var Thorleif Askeland og Harald Nordbø.
1985 Navngitt 12/01. Gudmor var Mrs. Jan McConnell. Levert til selskapet Stolt-Nielsen Seaway Contracting A/S 13/01 og gikk til Haugesund samme dag. Satt i drift for Phillips Petroleum Co på Ekofisk feltet og avløser SEAWAY FALCON inspeksjonsarbeidet.
Modifisert eksosanlegg ved ankomst Haugesund. SEAWAY HARRIER hadde ikke skorsteiner, men eksosutslipp akterut. Noe som gikk inn i ventilasjonssystemet. Utbedret ved Solheim Skipsservice på Killingøy.
Miniubåten til SEAWAY HARRIER finner vraket av en slepebåt som sank ved Storesundskjærene i mars 1930. Slepebåten KRAFT har ligget på havets bunn i 56 år. Det vurderes å heve for restaurering og bevaring for ettertiden. Om økonomien tillater det--.
1993 Solgt til SCS Sh. Ltd ( Stolt Comex Seaway A/S) Ramsey, Isl. of Man i april.
1998 Overført til SCS Sh. Ltd (Stolt Comex Seaway A/S) Monrovia, Liberia. Kallesignal: ELVE8.
2001 Overført i februar til SCS Sh. Ltd (Stolt Offshore A/S) Monrovia, Liberia.
2005 Petrobras forlenger kontrakten med Stolt Offshore for SEAWAY HARRIER for nye 2 år. Kontrakten gjaldt fra primo september.
2006 Solgt til Acergy Sh.Ltd( Acergy Norway A/S) Monrovia, Liberia i september. Omdøpt ACERGY HARRIER.
2012 Overført Acergy Sh.Ltd( Subsea 7. Int. Contracting Ltd) Monrovia i oktober.
2013 Solgt i februar til Subsea 7.Sh. Ltd (Subsea 7. Int. Contracting Ltd) Monrovia. Omdøpt ALTUS OPTIMUS
2019 Karriere avsluttet ? 08/06
4 x dieselmotor, Normo 12/16KVGB, BHK 11902. Bygget av Bergen mek. Verksteder. Skipet er konstruert med to separate maskinrom
Total bemanning 86 pers