MS SEAWAY HARRIER

Tilbake til søk
SEAWAY HARRIER
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 8322662
Kallesignal LNQZ (ELVE8)
Byggeår 1985/01
Leveringsmåned Januar
Byggenr 199
Bruttotonn/BT 4.782
Nettotonn/NT 1.434
Dødvekt/TDW 2.350
Skrog LOA L: 83,40 m
Bredde 19,50 m
Dypgående 5,75 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Dykkerskip / Offshore Diving Support Vessel
Hastighet 13,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Helidekk m/plass for Super Puma. Utstyrt som brannvernsskip med 4 x vannkanoner og 2 x skumkanoner og stor tankkapasitet for vann og skum for brannslukningsoperasjoner. Dykkersystem ned til 300 meter. Kapasitet for 800 tonn dekkslast.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem Styrt via et dynamisk posisjoneringssystem som kan styres fra to forskjellige steder:
Kommunikasjonsutstyr Satelite (SAT-com)
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Bergens mek. Verksted, Bergen, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1984 - 2006
Norge
Sted Sandefjord
Reg havn Haugesund

1984 Kjølen lagt 13/03. Sjøsatt 22/06. Bygget som dykkerserviceskip SEAWAY HARRIER ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord på regning av K/S Stolt Nielsen Seaway Supply & Support Ships A/S IV (Stolt Nielsens Rederi A/S) Haugesund. Startet sine første, av mange, prøveturer 14/12. Skippere som skal være tilknyttet fartøyet var Thorleif Askeland og Harald Nordbø.

1985 Navngitt 12/01. Gudmor var Mrs. Jan McConnell. Levert til selskapet Stolt-Nielsen Seaway Contracting A/S 13/01 og gikk til Haugesund samme dag. Satt i drift for Phillips Petroleum Co på Ekofisk feltet og avløser SEAWAY FALCON inspeksjonsarbeidet.

Modifisert eksosanlegg ved ankomst Haugesund. SEAWAY HARRIER hadde ikke skorsteiner, men eksosutslipp akterut. Noe som gikk inn i ventilasjonssystemet. Utbedret ved Solheim Skipsservice på Killingøy.

Miniubåten til SEAWAY HARRIER finner vraket av en slepebåt som sank ved Storesundskjærene i mars 1930. Slepebåten KRAFT har ligget på havets bunn i 56 år. Det vurderes å heve for restaurering og bevaring for ettertiden. Om økonomien tillater det--.

1993 Solgt til SCS Sh. Ltd ( Stolt Comex Seaway A/S) Ramsey, Isl. of Man i april.

1998 Overført til SCS Sh. Ltd (Stolt Comex Seaway A/S) Monrovia, Liberia. Kallesignal: ELVE8.

2001 Overført i februar til SCS Sh. Ltd (Stolt Offshore A/S) Monrovia, Liberia.

2005 Petrobras forlenger kontrakten med Stolt Offshore for SEAWAY HARRIER for nye 2 år. Kontrakten gjaldt fra primo september.

2006 Solgt til Acergy Sh.Ltd( Acergy Norway A/S) Monrovia, Liberia i september. Omdøpt ACERGY HARRIER.

2012 Overført Acergy Sh.Ltd( Subsea 7. Int. Contracting Ltd) Monrovia i oktober.

2013 Solgt i februar til Subsea 7.Sh. Ltd (Subsea 7. Int. Contracting Ltd) Monrovia. Omdøpt ALTUS OPTIMUS

2019 Karriere avsluttet ? 08/06


4 x dieselmotor, Normo 12/16KVGB, BHK 11902. Bygget av Bergen mek. Verksteder. Skipet er konstruert med to separate maskinrom



  • SEAWAY HARRIER

    SEAWAY HARRIER

Total bemanning 86 pers

Kilde: www.sjøhistorie.net v/ H. Larsson-Fedde, Sandefjords Blad, Haugesunds Avis, m.fl
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no