DS/HVB STAR XXIII
Tilbake til søk
Klassifisering
532019
Kallesignal
LJGI
Byggeår
1936
Leveringsmåned
Oktober
Byggenr
1012
Bruttotonn/BT
357
Nettotonn/NT
127
Skrog LOA
43,73 m
Bredde
8,04 m
Dypgående
3,56 m
Skipsbeskrivelse
Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk
Hvalbåt
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
1 x dampkjel (vannrørskjel/water tube boiler), oljefyrt. Heteflate (HF): 3.400 kv/ft. Bygget ved Hawthorn, Leslie & Co.Ltd, Hebburn-on-Tyne, UK
Lasthåndtering
Lpp: 134,7' - B: 26,4' - D: 14,8'
Kjeletype
1 x dampkjel (vannrørskjel/water tube boiler
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1936 Bygget som hvalbåt STAR XXIII ved Smith's Dock Co Ltd, South Bank, Middlesbrough til Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord. Sjøsatt 02/09-1936, levert i oktober. Søsterskip til VIKING VII, VESTFOLD VIII og KOS XX.
Satt i fangst for kokeriet SIR JAMES CLARK ROSS fra sesongen 1936/37.
1937 Resultat av sesongen 1936/37 ble 114.094 fat hvalolje og 748 fat sperm olje.
1938 Resultatet etter sesongen 1937/38 ble 134.468 fat og 1.443 fat spermolje.
1939 Sesongen avsluttes 07/03. Resultatet etter sesongen 1938/39 ble 69.300 fat og 1.400 fat spermolje.
1940 Avgikk Montevideo, Uruguay med kurs for Syd Georgia 11/11.
1941 Kapret på feltet 14/01 av tysk raider, ført til Frankrike og satt i marinetjeneste på tysk side som UJ-1218 og så UJ-1112.
1944 Omdøpt V-5313.
1945 Tilhørte 53. Vorpostenflottille, Måløy ved krigens slutt. Levert tilbake til Norge og utrustet ved Bergens Mek. Verksted for fangst med Fl/k PELAGOS (Svend Foyn Bruun, Tønsberg i sesongen 1945/46.
1946 Fra 1946/47 kom den i fangst med Fl/k SIR JAMES CLARK ROSS hver sesong til og med 1952/53.
1953 Opplagt som reservebåt i Sandefjord.
1954 Solgt til Bergens området i november for 225.000 kroner, og bygget om til fiskefartøy.
1955 Ferdig ombygget og forlenget til 143 fot. Dampmaskineriet ble erstattet med en dieselmotor type MAN, 4-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl. dim.: 400 x 460 mm, 1.000 BHK v/310 o.min. Bygget ved Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG i 1943. Omdøpt SENIOR. Nye eiere ble P/R P. Petersen, Bergen. Samtidig ble det innsatt 1 x dieselgen., 132 BHK, 1 x dieselgen., 110 BHK, samt 1 x nøddiesel, 20 BHK. Generatorer produserte 144kW/220VAC/50Hz. Klasset som DnV +1A1 for havfiske.
1966 Kantret og sank 23/02-1966 under snurpefiske ved Grip. Etter ombygningen i 1955 hadde den med sine 143 fot vært blant de største av snurperne. Under fiske ved Grip ble den trukket over og kantret grunnet påvirkningen av kraftblokken. Alle tolv ombord ble reddet.
1936 Built as whale catcher STAR XXIII by Smith's Dock Co Ltd, Middlesbrough for Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord. Launched on 02/09-1936, delivered in October. Sister ship of VIKING VII, VESTFOLD VIII og KOS XX.
1940 Left Montevideo 11/11 heading for South Georgia for whaling.
1941 Seized at the whale fields in the Antarctic on 14/01-1941 by a German raider. Brought to France and put to service for the German Navy. Renamed UJ-1112.
1944 Renamed V-5313.
1945 Returned to Norway and converted to whale catcher again at Bergens Mek. Verksted for catching with the Fl/F PELAGOS in the season of 1945/46.
1946 From the season of 1946/47 back in the whale fleet of Fl/F SIR JAMES CLARK ROSS until the season of 1952/53 finished off.
1953 Laid up as spare catcher in Sandefjord.
1954 Sold to a company in Bergen area in November for NOK 225.000. Converted to fishing vessel.
1955 Conversion completed, lengthened by 143 ft. The steam machinery replaced by a diesel engine of type MAN, 4-stroke/single acting, 6-cylinder, cyl.dim.: 400 x 460 mm, 1.000 BHP at 310 rpm. Made by Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG in 1943. Renamed SENIOR. New owner: P/R P. Petersen, Bergen. At the same time new generator set was fitted. 1 x dieselgen., 132 BHP, 1 x dieselgen., 110 BHP, and a emergency generator, 20 BHP. Generators capasity was 144kW/220VAC/50Hz. The vessel was classed as DnV +1A1 for Deep Sea Fishing.
1966 Capsized and went down the 23/02-1966 during fishing off Grip. Probably dragged down by the force of the fishing net. All twelve onboard survived
Hawthorn, Leslie & Co.Ltd, Hebburn-on-Tyne, UK
Kilde: "Hvalfangsten - eventyret tar slutt".
Utarbeidet av: Bjørn D.Karlsen