Rederiselskap: Dominion Whaling Ltd., Sandefjord
Tilbake til søk1911 Hvalfangst og fraktfart
Resultatet var ikke oppmuntrende i 1911, og det nye selskap «Dominion Whaling Co.», som var stiftet for å drive fangst på Tasmania, overflyttet sin virksomhet til fransk Kongo, og gjorde god fangst.
Aksjekapitalen var i 1913 kr. 850.000, fullt innbetalt. I 1911 gikk selskapet til innkjøp av et eldre passasjer/lasteskip. Dette ble i 1911 og 1912 ombygget til kokeri med ny tonnasje, 4.401 brt, 5.600 tdw. Kokeriet fikk en lastekapasitet på 14.000 fat i faste tanker. Intensjonen var å drive hvalfangst på kysten av Tasmania. Da dette ikke var vellykket ble fangsten overflyttet til kysten av Kongo, som ga bedre fangst..
I tillegg til kokeriet kom hvalbåtene FRIGG (128 brt, bygget 1908), DOMINION I (170 brt, bygget 1912) og DOMINION II (170 brt, bygget 1912). Tre hvalbåter med bokført verdi på til sammen kr. 310.000.
Man hadde også en 50% part i lagerskipet CARITA.
PYTHIA ble midlertidig satt i fraktfart i 1915. Senere i året 1915 var PYTHIA ombygget til koffardiskip. Av fartøyer hadde man PYTHIA, hvalbåtene DOMINION I, DOMINION II og FRIGG.
PYTHIA hadde innbragt kr. 831.538 i fraktinntekter. Hvalbåtene var bortleid for kr. 53.194. Lekteren CARITA hadde også vært bortleid. Inntekten her begrenset seg til kr.2.615.
Overskuddet i 1916 ble kr. 569.906.
PYTHIA’s tidscerterpartii på £6.150 ble avsluttet 30/09-1916 i Avonmouth da de stadig stigende omkostninger oversteg fortjenesten. Ønsket var også å få fartøyet over i nøytral fart. Forsterkninger på oljetankene ble utført i Cardiff etter pålegg fra Lloyds. Lukene, 10 stykker, til oljetankene ble også gjort større for å gi mulighet til å ta annen last. Omkostningene ble kr. 85.000. Arbeidet tol 40 dager. Avgikk Cardiff 12/11-1916 med kurs for Savannah, USA for å laste en last fosfat for Norge.
PYTHIA ankom Kristiania (Oslo) og var ferdig utlosset 03/02-1917. I november 1916 fikk man en ny reise som gikk ut på oljefrakt. Reisen skulle gå til Philadelpia/Bergen og deretter Kristiania. Det var garantert bunkerkull i England. Så kom den tyske avsperringen som gjorde det umulig å få mannskap (32 mann), samt kull til bunker. Kontrakten ble annullert i april 1917 og PYTHIA lagt i opplag i Kristiania (Oslo).
Hvalbåtene var fremdeles i marinens tjeneste som bevoktningsfartøy.
I 1918 ble Anders Jahre innvalgt som medlem og ordfører for representantskapet i selskapet. Anders Jahre forstod ut fra hans teft på business at man kunne ikke drive videre i det små. To år senere gikk han til det skritt å foreslå en sammenfatning av tre hvalfangst selskaper. A/S Odd (Haldor Virik), Sandefjord. Domonion Whaling Company Ltd (T. Dannevig), Sandefjord og The South Pacific Whaling Company (), Oslo.
Det nye selskapet fikk navnet A/S Odd. Det startet med en aksjekapital på 8,1 mill. kroner. I 1923 ble selskapet overtok aksjemajoriteten. Anders Jahre gikk fra borde i selskapet A/S Odd dette året
Kilde: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
Følgende skip er lenket til rederiselskapet:
| Navn | Bygget | Innkjøpt | Avhendet | Bilder | Type | Disponent |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PYTHIA | 1897/03 | 1911 | 1918 | 9 | DS/FLK | Dominion Whaling Ltd., Sandefjord |
| DOMINION I | 1912/06 | 1912 | 0 | DS/HVB | Dominion Whaling Ltd., Sandefjord | |
| DOMINION II | 1912/07 | 1912 | 1914 | 1 | DS/HVB | Dominion Whaling Ltd., Sandefjord |
| FRIGG | 1908/10 | 1912 | 1915 | 2 | DS/HVB | Dominion Whaling Ltd., Sandefjord |
| DOMINION II | 1912/07 | 1920 | 1926 | 1 | DS/HVB | A/S Odd (Chr. Christensen jr) |
| PYTHIA | 1897/03 | 1911 | 1918 | 9 | DS/FLK | Dominion Whaling Ltd., Sandefjord |