Etter at «Jernteppet» hadde senket seg og delte Europa i to, opprettet 10 Vest-Europeiske land (deriblant Norge), USA og Canada NATO i 1949, for Ã¥ sikre et felles forsvar mot SovjetÂunionen, «Jernteppet» var en betegnelsen Winston Churchill ga delingen av Europa, etter at Sovjetunionen hadde «lagt hÃ¥nda på» alle land i Øst-Europa, «fra Stettin i Baltikum til Trieste ved Adriaterhavet». Norsk NATO-medlemskap medførte behov for en ny, militær flyplass pÃ¥ Østlandet, bÃ¥de for Norges eget behov, og for Ã¥ kunne ta imot allierte fly. I 1950 godkjente Stortinget bygging av en ny flystasjon ved Sandefjord, men vedtok to Ã¥r senere at Norge ikke ville akseptere amerikanske styrker staÂsjonert pÃ¥ norsk jord i fredstid. NATO var likevel villig til Ã¥ finansiere flyplassen, og pÃ¥ høsten vedtok Stortinget enstemmig bygging av Torp flyÂstasjon, til 50 mill. kroner, finansiert av NATOs infrastrukturÂmidler. DerÂmed fikk Vestfold og Sandefjord en ny flyplass gratis.
Videre planlegging viste at søndre halvdel av plassen ville bli liggende i Sandefjord (dengang Sandar), mens nordre halvdel ville ligge i Stokke. 46 grunneiere i de to kommunene ble berørt. I Sandefjord gjaldt dette gÃ¥rdene Lingelem Øvre, Torp, Vataker, Bøle, Feen, Østre Thuve, Nordre RÃ¥stad og Vestre RÃ¥stad, som til sammen mÃ¥tte avstÃ¥ ca. 2.000 dekar. SmÃ¥Âbruket GrÃ¥bak avga all grunn, ca. 60 dekar, og husene pÃ¥ gÃ¥rden ble revet. ByggÂÂingen av flyplassen foregikk fra 1953 til 1956. Flere fjell og Ã¥ser ble sprengt bort og jevnet med jorden, og det ble lagt en stor rørledning fra Bogen i Stokke, for «transport» av flybensin.
Den offisielle Ã¥pningen av flyplassen fant sted 2. juli 1956. Da kom to militære F-84 jagerfly med norske piloter og landet presis kl. 11.00; den første offisielle landingen pÃ¥ flyplassen. Den første tiden var Torp en ren militær flyplass, men fordi NATO ikke kunne bruke plassen, og fordi det norske luftforsvaret allerede hadde tatt i bruk Rygge flystasjon i Østfold som hovedÂÂflystasjon for Østlandet, ble Torp lite brukt fram til sivil luftfart ble aktuelt, og fra 2001 ble det slutt pÃ¥ den militære driften.
Den 2. oktober 1957 sa Samferdselsdepartementet ja til kommunens ønske om Ã¥ tillat sivile fly pÃ¥ Torp. 24. oktober samme Ã¥r ble det avholdt konstituerende generalÂforÂsamling i «AndelsÂÂlaget Torp flyplass», som fikk en aksjekapital pÃ¥ 624.000 kroner. De fleste sivile flygninger i Vestfold foregikk likevel fortsatt pÃ¥ Jarlsberg utenfor Tønsberg; Torp funÂgerte for det meste som et mellomstopp for fly fra og til Fornebu og Jarlsberg. Etter lange og harde forhandlinger, startet likevel sivile flygninger fra Torp i 1958, og den 16. september 1959 Ã¥pnet nytt flytÃ¥rn, ny ekspedisjonsbygning o.a. tekniske instalÂlaÂsjoner. Luftartsdirektoratet ga tillatelse til Ã¥ motta innenlandske fly og charterÂfly, og 5. oktoÂber samme Ã¥r ble Torp høytideÂlig innviet til sivilt bruk, under navnet SandeÂfjord Lufthavn, i nærÂvær av rundt 100 innbudte gjester, miliÂtære og sivile. Allerede et par uker senere, fikk flyplassen besøk av 8 rutefly, bÃ¥de norske og utenlandske, riktignok fordi ForneÂbu var stengt pga. tÃ¥ke, men dette var likevel starten pÃ¥ et nytt «eventyr».
I 1961 etablerte flygeleder Øyvind Skauenfelt sitt eget flyselskap, Vestfold-fly, med base pÃ¥ Torp. Senere byttet selskapet navn flere ganger, først til A/S Norsk FlyÂtjeneste, og sÃ¥ til Norsk Air AS. I 1985 overtok AS Kosmos selskapet, inntil Widerøe overtok selskapet i 1989. SelÂskapet ble sÃ¥ drevet som et datterselskap under navnet Widerøe Norsk Air, fram til selskapet ble helt fusjonert inn i moderselskapet i 1996. Skauenfelt var den første som fikk tillatelse til Ã¥ drive kommersielle flygning, skoleÂflyging, rundflyging og transport med mindre fly fra Torp.
I 1984 startet Norsk Flytjeneste linje-taxirute til Stavanger, og samme Ã¥r Ã¥pnet Braathens SAFE’s søsterÂselskap Busy Bee ruter til Stavanger, Haugesund og Bergen. Da Kosmos overÂtok Norsk Flytjeneste i 1985, Ã¥pnet ny rute til København. Etter at Widerøe overtok Norsk Air i 1989, ble parkeÂringsplassen utvidet fra 150 til 300 plasser, og rullebanen ble rustet opp for 10 mill. kroner. PÃ¥ høsten startet 3 faste charterturer pr. uke til Gran Canaria. Transitthallen ble bygget om for Ã¥ utvikle chartertrafikken. I 1991 ble ny ekspedisjonsbygning innviet, og nytt terminalomrÃ¥de ble opparbeidet, dimensjonert for 300 000 passasjerer. I 1995 økte Widerøe Norsk Air antall flygninger pÃ¥ København. I forÂbindelse med ny E18, ble ny innÂfartsvei opparbeidet fra Fokserød til Torp. Da Fornebu flyÂplass ble lagt ned og GarderÂmoen lufthavn ble Ã¥pnet i 1998, økte markedet for en flyplass nr. 2 pÃ¥ det sørvestlige ØstÂlandsÂomrÃ¥det markant. Staten ønsket imidlertid ikke Ã¥ svekke passaÂsjerÂgrunnlaget for den nye hovedflyplassen pÃ¥ Gardermoen; derfor ble det Sandefjord kommune og Vestfold fylkesÂkommune som sammen utviklet Torp videre. I denne perioden økte ogsÃ¥ antall avganger pÃ¥ ruter pÃ¥ ulike destinasjoner, bÃ¥de innenlands og utenlands.
Da lavprisselskapet Ryanair Ã¥pnet en rute fra Torp til London i 1997, startet en ny æra for flyÂplassen. Senere har flere flyselskaper kommet til og i dag flyr bÃ¥de KLM, Norwegian, Widerøe og flere lavprisÂ-selskaper pÃ¥ Torp, bÃ¥de pÃ¥ faste ruter innenlands og utenlands, og som charter. Denne utviklingen gjenspeiles i passasjertallet, som har økt fra 3.000 i 1978 til 1,9 millioner i 2023. I tillegg holder Skandinavias største flyskole, Pilot Fligt Academy, og heliÂkopterselskapet Helicopter Center til pÃ¥ Torp. Dessuten har Stiftelsen Dakota Norge base pÃ¥ Torp for et veteranfly av typen DC-3 Dakota. I sommerhalvÃ¥ret flyr denne «Sølvpilen» rundturer over Vestfold hver onsdag.
Eierstrukturen på Torp har blitt endret flere ganger. I dag eies Sandefjord lufthavn Torp av Vestfold fylkeskommune, Sandefjord kommune og Vestfold Flyplassinvest AS.
Kilder: Møller, Vilhelm, Sandar, bind I, 1977; Olstad, Finn: Sandefjords Historie, bind II, 1995; Wikipedia.com; Sandefjords Blads jubileumsnummer 1960
-
Etter at «Jernteppet» hadde senket seg og delte Europa i to, ble NATO opprettet i 1949, for Ã¥ sikre et felles forsvar mot Sovjetunionen. Det norske medlemskapet i NATO medførte behov for en ny, militær flyplass pÃ¥ Østlandet, og i 1950 godkjente Stortinget bygging av ny flyÂstaÂsjon ved Sandefjord. ByggÂÂingen foregikk i perioden fra 1953 til 1956, med stor aktivitet og mange ble sysselsatte. Flere fjell og Ã¥ser ble sprengt bort og jevnet med jorden, og det ble lagt en stor rørledning fra Bogen i Stokke, for «transport» av flybensin. Utgiftene til flyplassen, 50 mill. kroner, ble dekket av NATOs infrastrukturÂmidler.
Bildet viser grunnarbeider og planering for rullebanene.
Ã…r: 1954?
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
ByggÂÂingen av Torp flyplass foregikk i perioden fra 1953 til 1956. En rekke gÃ¥rder ble berørt og mÃ¥tte avgi grunn. SmÃ¥bruket GrÃ¥bak havnet mellom rullebanene, og gÃ¥rden ble revet i 1953.
Her ser vi flyplassen ta form; hovedrullebanen til høyre og takse-banen til venstre. De militære anleggene ble bygget i området til venstre på bildet.
Ã…r: 1955
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
ByggÂÂingen av Torp flyplass foregikk i perioden fra 1953 til 1956. Den søndre halvdel av plassen ble liggende i Sandefjord (dengang Sandar), mens nordre halvÂdelen ble liggende i Stokke. I alt 46 grunneiere i de to kommunene ble berørt. I Sandefjord gjaldt dette gÃ¥rdene Lingelem Øvre, Torp, Vataker, Bøle, Feen, Østre Thuve, Nordre RÃ¥stad og Vestre RÃ¥stad, som til sammen mÃ¥tte avstÃ¥ ca. 2.000 dekar. SmÃ¥bruket GrÃ¥bak avga all grunn, ca. 60 dekar, og husene pÃ¥ gÃ¥rden ble revet.
På bildet ser vi rullebanen som nærmer seg ferdigstillelse.
Ã…r: 1959
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Torp flyplass ble bygget for militære formål, og finansiert av NATO. Den offisielle åpningen av flyplassen fant sted 2. juli 1956.
Bildet viser militært befal utenfor de militære anleggene på østsiden (Råstad-siden) av flyplassen.
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1956
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Etter den offisielle åpningen av flyplassen 2. juli 1956, var Torp en ren militær flyplass.
Stortinget hadde imidlertid vedtatt ikke Ã¥ ha amerikanske styrker staÂsjonert pÃ¥ norsk jord i fredsÂtid. BÃ¥de av den grunn, og fordi det norske luftforsvaret allerede hadde tatt i bruk Rygge flystasjon i Østfold som hovedÂflystasjon for Østlandet, ble Torp likevel lite brukt fram til sivil luftfart ble aktuelt, og fra 2001 ble det slutt pÃ¥ den militære driften.
Bildet viser jetfly på Torp i 1960.
Foto: Jørgensen, Richard Antonius
Ã…r: 1960
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Etter den offisielle Ã¥pningen av flyplassen 2. juli 1956, var Torp en ren militær flyplass. Bildet viser jetfly pÃ¥ Torp i 1960. Flyplassen ble imidlertid lite brukt, fordi Stortinget vedtok ikke Ã¥ ha amerikanske styrker staÂsjonert pÃ¥ norsk jord i fredstid, og fordi det norske luftforsvaret allerede hadde tatt i bruk Rygge flystasjon i Østfold som hovedÂflystasjon for Østlandet, og fra 2001 ble det slutt pÃ¥ den militære driften.
Foto: Jørgensen, Richard Antonius
Ã…r: 1960
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Torp flyplass ble bygget for militære formål, og finansiert av NATO. Den offisielle åpningen av flyplassen fant sted 2. juli 1956. Flyplassen ble imidlertid lite brukt, og høsten 1957 sa Samferdselsdepartementet ja til kommunens ønske om å tillat sivile fly på Torp. Samme år fikk flyplassen besøk av de to statsrådene Nils Kristoffer Handal og Kolbjørn Sigurd Verner Varmann, hhv. forsvarsminister og samferdselsminister i statsminister Einar Gerhardsens regjering.
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1957
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1957 sa Samferdselsdepartementet ja til kommunens ønske om Ã¥ tillat sivile fly pÃ¥ Torp. De fleste sivile flygninger i Vestfold foregikk likevel fortsatt pÃ¥ Jarlsberg utenfor Tønsberg; Torp funÂgerte for det meste som et mellomstopp for fly fra og til Fornebu og Jarlsberg. Sivile flygÂninger startet likevel opp i 1958, og den 16. september 1959 Ã¥pnet nytt flytÃ¥rn, ny ekspediÂsjonsÂÂbygning o.a. tekniske instalÂlaÂsjoner.
Her er nytt kontrolltårn under bygging.
Ã…r: 1959
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1957 sa Samferdselsdepartementet ja til kommunens ønske om Ã¥ tillat sivile fly pÃ¥ Torp, og i 1958 startet sivile flygninger opp, og den 16. september 1959 Ã¥pnet nytt flytÃ¥rn, ny ekspediÂsjonsÂbygning o.a. tekniske instalÂlaÂsjoner.
Her sjekkes teknisk utstyr i det nye administrasjonsbygget.
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1959
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1961 etablerte Øyvind Skauenfelt sitt eget flyselskap, Vestfold-fly, med base pÃ¥ Torp. Senere byttet selskapet navn flere ganger, først til A/S Norsk FlyÂtjeneste, og sÃ¥ til Norsk Air AS. I 1985 overtok AS Kosmos selskapet, inntil Widerøe overtok selskapet i 1989. SelÂskapet ble sÃ¥ drevet som et datterselskap under navnet Widerøe Norsk Air, fram til selskapet ble helt fusjonert inn i moderselskapet i 1996.
Skauenfelt og Norsk Air var det første selskapet som fikk tillatelse til Ã¥ drive kommersielle flygninger pÃ¥ Torp, med skole-flygning, rund-flygning og transport. Skauenfelt fikk raskt en avtale med Oslo-avisa Verdens Gang (VG) om frakt av aviser, og fløy VG i ruten Oslo – Jarlsberg – Torp – Larvik – Skien, et oppdrag selskapet hadde i mange Ã¥r. Ellers besto virkÂsomÂheten av taxi- og charterflyvning, med oppdrag fra rederier og bedrifter, etter hvert særlig innen oljevirksomheten i Nordsjøen.
Selskapet startet ogsÃ¥ en flyskole pÃ¥ Torp med en toseters Cessna 150B. I 1967 kunne selÂskapet tilby 8 mÃ¥neder flyskole med 250 flytimer, som ga et norsk B-sertifikat og tillatelse til Ã¥ fly mot betaling i fly med en totalvekt pÃ¥ opptil 5700 kg. Gjennom «Den norske luftfartsÂskole», utdannet Skaunfelt ca. 200 flyvere til privatfly- eller trafikkflyÂsertifikat.
På bildet ser vi fra venstre sjefsflyver Tor E. Lundstrøm, disponent Øyvind Skaunfelt, flyverne Per Grimstad, Jan Erik Cae og Ansgar Asperheim.
Ã…r: 1977
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Norsk Air hadde fra starten bare 1 fly, med en 4- seters Cessna 172B. I 1962 skaffet selskapet seg en Piper PA-22 Tri-Pacer på flottører, som ble brukt til persontransport. I 1968 ble «stallen» utvidet med 2 nye spesialbygde Cessna 188 Agwagon landbruksfly, som i hovedsak ble brukt i sommerhalvåret til skog-gjødsling på Østlandet. I 1972 ble begge disse flyene solgt etter avslutning av skoggjødslingssesongen. «Stallen» fortsatte å øke, og i 1978 hadde Norsk Air selskapet i alt 12 fly, hvorav 6 en-motors, 7 flyvere og 3 mekanikere beskjeftiget på heltid.
Etter at Kosmos kjøpte Norsk Air i 1985, fikk selskapet ogsÃ¥ driftsrettighetene til 4 nye passaÂsjerÂfly av typen Embraer EMB-120 Brasilia med trykkabin, turbopropmotorer og plass til 20 passasjerer og en besetning pÃ¥ 3. I 1984 og 1985 startet selskapet rute-flygninger fra Torp til Flesland ved Bergen, Sola ved Stavanger, Værnes ved Trondheim og Kastrup ved København.
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Høsten 1957 sa Samferdselsdepartementet ja til Ã¥ tillate sivile fly pÃ¥ Torp. De fleste sivile flygninger i Vestfold foregikk likevel fortsatt pÃ¥ Jarlsberg utenfor Tønsberg; Torp funÂgerte for det meste som et mellomstopp for fly fra og til Fornebu og Jarlsberg.
Her har et fly fra Braathens Safe landete på Torp samme år.
Ã…r: 1957
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Etter at Samferdselsdepartementet høsten 1957 sa ja til sivile fly på Torp, ble nytt flytårn, ny ekspedisjonsbygning o.a. tekniske installasjoner tatt i bruk høsten 1959.
Her har et fly fra SAS landet på Torp; nytt kontrolltårn i bakgrunnen.
Ã…r: 1959
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1959 ga Luftarts-direktoratet tillatelse til Ã¥ motta innenlandske fly og charterÂfly, og 5. oktoÂber samme Ã¥r ble Torp høytidelig innviet til sivilt bruk, under navnet SandeÂfjord Lufthavn, i nærÂvær av rundt100 innbudte gjester, miliÂtære og sivile. Men allerede sommeren 1958 landet et DC3 charterfly fra Fred Olsen pÃ¥ Torp militære flyplass, og ble foreviget av Sandefjords Blads fotograf Fritjof Jacobsen
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1959
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1959 ga Luftarts-direktoratet tillatelse til Ã¥ motta innenlandske fly og charterÂfly, og 5. oktoÂber samme Ã¥r ble Torp høytidelig innviet til sivilt bruk, under navnet SandeÂfjord Lufthavn, i nærÂvær av rundt100 innbudte gjester, miliÂtære og sivile. Men allerede sommeren 1958 landet et DC3 charterfly fra Fred Olsen pÃ¥ Torp militære flyplass, og ble foreviget av Sandefjords Blads fotograf Fritjof Jacobsen
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1958
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1959 ga Luftarts-direktoratet tillatelse til Ã¥ motta innenlandske fly og charterÂfly, og 5. oktoÂber samme Ã¥r ble Torp høytidelig innviet til sivilt bruk, under navnet SandeÂfjord Lufthavn, i nærÂvær av rundt100 innbudte gjester, miliÂtære og sivile. Men allerede sommeren 1958 landet et DC3 charterfly fra Fred Olsen pÃ¥ Torp militære flyplass, og ble foreviget av Sandefjords Blads fotograf Fritjof Jacobsen
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1958
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Høsten 1957 sa Samferdselsdepartementet ja til kommunens ønske om Ã¥ tillat sivile fly pÃ¥ Torp, og Ã¥ret etter startet mer ga Luftarts-direktoratet tillatelse til Ã¥ motta innenlandske fly og charterÂfly. Samme høst ble Torp høytidelig innviet til sivilt bruk, under navnet SandeÂfjord Lufthavn, i nærÂvær av rundt100 innbudte gjester, miliÂtære og sivile. Allerede et par uker senere, fikk flyplassen besøk av 8 rutefly, bÃ¥de norske og utenlandske, riktignok fordi ForneÂbu var stengt pga. tÃ¥ke, men dette var likevel starten pÃ¥ et nytt «eventyr». Etter hvert startet sÃ¥ mer regulære ruteflygninger.
Bildet er fra åpningen av Braathens Safe’s rute til Aalborg, Danmark.
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1960?
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Høsten 1957 sa Samferdselsdepartementet ja til kommunens ønske om Ã¥ tillat sivile fly pÃ¥ Torp, og Ã¥ret etter startet mer ga Luftarts-direktoratet tillatelse til Ã¥ motta innenlandske fly og charterÂfly. Samme høst ble Torp høytidelig innviet til sivilt bruk, under navnet SandeÂfjord Lufthavn, i nærÂvær av rundt100 innbudte gjester, miliÂtære og sivile. Allerede et par uker senere, fikk flyplassen besøk av 8 rutefly, bÃ¥de norske og utenlandske, riktignok fordi ForneÂbu var stengt pga. tÃ¥ke, men dette var likevel starten pÃ¥ et nytt «eventyr». Etter hvert startet sÃ¥ mer regulære ruteflygninger.
Bildet er fra åpningen av Braathens Safe’s rute til Aalborg, Danmark. Tatt etter ankomst på Torp.
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1960?
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Høsten 1957 sa Samferdselsdepartementet ja til kommunens ønske om Ã¥ tillat sivile fly pÃ¥ Torp, og Ã¥ret etter startet mer ga Luftarts-direktoratet tillatelse til Ã¥ motta innenlandske fly og charterÂfly. Samme høst ble Torp høytidelig innviet til sivilt bruk, under navnet SandeÂfjord Lufthavn, i nærÂvær av rundt100 innbudte gjester, miliÂtære og sivile. Allerede et par uker senere, fikk flyplassen besøk av 8 rutefly, bÃ¥de norske og utenlandske, riktignok fordi ForneÂbu var stengt pga. tÃ¥ke, men dette var likevel starten pÃ¥ et nytt «eventyr». Etter hvert startet sÃ¥ mer regulære ruteflygninger.
Bildet er fra åpningen av Braathens Safe’s rute til Aalborg, Danmark. Tatt på flyplassen i Aalborg.
Foto: Jacobsen, Fridtjof
Ã…r: 1960?
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1989 overtok Widerøe Norsk AIR og selskapet fungerte som et datterselskap under navnet Widerøe Norsk Air, fram til selskapet ble helt fusjonert inn i moderselskapet i 1996. I denne perioden økte også antall avganger på ruter på ulike destinasjoner, både innenlands og utenlands.
På bildet ser vi 2 av Widerøes passasjerfly, De Havilland Canada DHC-8-103B Dash.
Fotograf Monsen, Oddbjørn
Ã…r: Ca.1995
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1961 sto denne artikkelen i Sandefjords Blad. Her forteller avisa at denne dagen, 19. februar 191, landet og tok av hele 20 maskiner på Torp, og at nærmere 1.000 utenlandske passasjerer kom til og dro fra Torp denne rekorddagen. En viktig årsak var at verken Fornebu eller Gardermoen hadde landinger denne dagen, pga. tåke.
Mye har skjedd etter dette. I 2023 hadde passasjertallet på flyplassen økt til 1,9 millioner, som tilsvarer et gjennomsnitt på vel 5.200 pr dag.
Ã…r: 1961
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I tillegg til rutefly, charterfly og flyskole, er Torp flyplass ogsÃ¥ base for Stiftelsen Dakota Norge, og deres veteranfly, som er en militær passasjer-fly-versjon av DC-3, en flytype som fløy for første gang 17. desember 1935. Flyet ble pÃ¥bygd i 1942, og overtatt av US Army Air Force 28. juni 1943, og levert til amerikanske 8th Air Force i StorÂbritannia 8. oktober 1943. Ã…ret etter var flyet med i den massive flÃ¥ten av fly under landgangen i Normandie 6. juni 1944. Høsten 1944 ble flyet brukt «privat-fly» for nestkommanderende for de allierte flystyrkene i Europa, generalmajor Ralph D. Royce.
Her har flyet landet på Torp.
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I tillegg til rutefly, charterfly og flyskole, er Torp flyplass også base for Stiftelsen Dakota Norge, og deres veteranfly, som er en militær passasjer-fly-versjon av DC-3, også kalt «Sølvpilen». I sommerhalvåret flyr denne «Sølvpilen» rundturer over Vestfold hver onsdag.
Kilde: sandefjordshistorie.no