Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
I 1961 etablerte Øyvind Skauenfelt sitt eget flyselskap, Vestfold-fly, med base på Torp. Senere byttet selskapet navn flere ganger, først til A/S Norsk Flytjeneste, og så til Norsk Air AS. I 1985 overtok AS Kosmos selskapet, inntil Widerøe overtok selskapet i 1989. Selskapet ble så drevet som et datterselskap under navnet Widerøe Norsk Air, fram til selskapet ble helt fusjonert inn i moderselskapet i 1996.
Skauenfelt og Norsk Air var det første selskapet som fikk tillatelse til å drive kommersielle flygninger på Torp, med skole-flygning, rund-flygning og transport. Skauenfelt fikk raskt en avtale med Oslo-avisa Verdens Gang (VG) om frakt av aviser, og fløy VG i ruten Oslo – Jarlsberg – Torp – Larvik – Skien, et oppdrag selskapet hadde i mange år. Ellers besto virksomheten av taxi- og charterflyvning, med oppdrag fra rederier og bedrifter, etter hvert særlig innen oljevirksomheten i Nordsjøen.
Selskapet startet også en flyskole på Torp med en toseters Cessna 150B. I 1967 kunne selskapet tilby 8 måneder flyskole med 250 flytimer, som ga et norsk B-sertifikat og tillatelse til å fly mot betaling i fly med en totalvekt på opptil 5700 kg. Gjennom «Den norske luftfartsskole», utdannet Skaunfelt ca. 200 flyvere til privatfly- eller trafikkflysertifikat.
På bildet ser vi fra venstre sjefsflyver Tor E. Lundstrøm, disponent Øyvind Skaunfelt, flyverne Per Grimstad, Jan Erik Cae og Ansgar Asperheim.
Kilde: Møller, Vilhelm; Sandar, bind I, 1978
År: 1977
Se artikkel: Torp Flyplass
Kilde: sandefjordshistorie.no