-
Hvalbåter tilhørende Thor Dahl klargjøres for nok en ekspedisjon til Sydishavet på den andre siden av kloden i november 1953.
Båtene hadde faste opplagssteder på havna.
A/S Thor Dahl ved Huvik, Fjeldvik og Kamfjord.
Anders Jahre & Co A/S ved Stubb.
Rasmussen & Co på vestsiden av fjorden ut for Strømbadet.År: 1953
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Strømstadfergen M/S Bohuslän begynte trafikk mellom Sandefjord og Strømstad i 1959, men allerede i 1960 var det slutt med denne farten. M/S Bohuslän var en svært enkel passasjerbåt - selv etter den tids standard.
S/S Bohuslän ble bygget på Eriksbergs mekaniske verksted for Marstrands Nya Ångfartygs AB (Marstrandsbolaget), og ble lansert klokken tolv 15. desember 1913. Først i forbindelse med at kirkeklokka brøt tolv i Karl Johans kirke, hoppet et av styremedlemmene og bestemte navnet S/S Bohuslän , etter en voldsom navnekamp der alternativet inn i det siste var Karlsten (etter Karlstens festning i Marstrand). Den første testturen ble gjort 14. mai 1914 under kommando av kaptein OA Skantze
S/S Bohuslän begynte trafikk mellom Sandefjord og Strømstad i 1959, men allerede i 1960 var det slutt med denne farten. S/S Bohuslän var en svært enkel passasjerbåt - selv etter den tids standard
Hun gikk i mer enn 40 år på handel med Gøteborg - Lysekil - Smögen –Gravarne (nåværende Kungshamn ). Høsten 1963 ble hun permittert, og to år senere ble hun solgt for hogging. Dampbåtselskapet reddet henne ved å selge 600 enheter på 100 svenske kroner, og ga den nødvendige summen på 60 000 svenske kroner.
År: 1959
Kilde: sandefjordshistorie.no
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping