-
Det er blitt nye boder på bryggeområdet. Den nye varehallen er ferdig. Gytjedammen sees tydelig. I Grønli står det skute på beddingen. Kjøreveien til Sandefjord går over Kamfjord. Dette er fra 1875. Krysset midt på bildet i nedre del viser bautastein.
År: 1875
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Det har flere ganger vært mudret i bryggeområdet, og her har det blitt funnet ulike gjenstander som enten har blitt dumpet, eller som noen har mistet. Bildet viser en enkel dregg. Mest sannsynlig har vel dreggtauet røket, og da ble dreggen igjen på bunnen.
År: 1953
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Hvalbåter tilhørende Thor Dahl klargjøres for nok en ekspedisjon til Sydishavet på den andre siden av kloden i november 1953.
Båtene hadde faste opplagssteder på havna.
A/S Thor Dahl ved Huvik, Fjeldvik og Kamfjord.
Anders Jahre & Co A/S ved Stubb.
Rasmussen & Co på vestsiden av fjorden ut for Strømbadet.År: 1953
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Strømstadfergen M/S Bohuslän begynte trafikk mellom Sandefjord og Strømstad i 1959, men allerede i 1960 var det slutt med denne farten. M/S Bohuslän var en svært enkel passasjerbåt - selv etter den tids standard.
S/S Bohuslän ble bygget på Eriksbergs mekaniske verksted for Marstrands Nya Ångfartygs AB (Marstrandsbolaget), og ble lansert klokken tolv 15. desember 1913. Først i forbindelse med at kirkeklokka brøt tolv i Karl Johans kirke, hoppet et av styremedlemmene og bestemte navnet S/S Bohuslän , etter en voldsom navnekamp der alternativet inn i det siste var Karlsten (etter Karlstens festning i Marstrand). Den første testturen ble gjort 14. mai 1914 under kommando av kaptein OA Skantze
S/S Bohuslän begynte trafikk mellom Sandefjord og Strømstad i 1959, men allerede i 1960 var det slutt med denne farten. S/S Bohuslän var en svært enkel passasjerbåt - selv etter den tids standard
Hun gikk i mer enn 40 år på handel med Gøteborg - Lysekil - Smögen –Gravarne (nåværende Kungshamn ). Høsten 1963 ble hun permittert, og to år senere ble hun solgt for hogging. Dampbåtselskapet reddet henne ved å selge 600 enheter på 100 svenske kroner, og ga den nødvendige summen på 60 000 svenske kroner.
År: 1959
Kilde: sandefjordshistorie.no
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping