Sandefjord har en lang og tradisjonsrik historie som fergeby helt fra slutten av 1800 tallet. Først var det stort sett ferger som gikk i rute i Sandefjordsfjorden, mens noen få ferger også gikk mellom Kristiansand og Kristiania.
På 1960 tallet kom også de første fergerutene til Sverige og senere Danmark, og nå i 2019 har de to rederiene Color Line as og Fjord Line as i alt 6 turer til Strømstad daglig, med flere tusen passasjerer og flere hundre biler og trailere hver dag.
-
Rederiet A. C. Olsen åpnet i 1964 fergerute mellom Sandefjord og Strømstad med nybygde 'Spervik 1'.
Båten var bygd ved Trondhjems mek. verksted og gikk i rute ut året 1968.
Kapasiteten var 600 personer/90 biler/7 trailere.
Farten var 14,5 knop.
Bildet er fra åpningen av ruten 1.6.1964.
År: 1964
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Vi ser Thor Dahl-bygget, Havnelageret, Tollboden, Spervik I, Hvalfangstmonumentet og småbåthavna.
Bildet er tatt fra taket av Park Hotel i.f.m. vedlikeholdsarbeid på det store uret på veggen mot øst. Som gårdsgutt på hotellet var jeg assistent for blikkenslager Fritz Dreyer og benyttet anledningen til å ta noen bilder.
År: 1964
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet tatt fra Park Hotel, gir et typisk bilde av aktivitetene på havna.
Nederst på bildet Hesteskoen, til høyre Strømsbadet, til venstre noen hvalbåter.
I bakgrunnen Framnæs Mek Værksted, og bilfergen Spervik 1 på vei ut fjorden.
Bildet er sannsynligvis fra ca 1965År: ca 1965
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Travelt på brygga når ferja Spervik l kom fra Strømstad og la til kai ved Pir I.
Rederiet A.C Olsen satte fra 1964 fergen MS Spervik I i fart mellom Sandefjord og Strømstad. På folkemunne ble fergen kalt 'Spyvik' på grunn av sjøegenskapene fergen hadde. Båten ble bygget ved Trondhjems Mek verkstad.
I 1968 fraktet den ca 75.000 passasjerer og 8.000 personbiler, men så ble det slutt.
I 1970 ble ruten lagt ned. Bildet er sannsynligvis fra 1968
År: 1968
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
S/S Marieholm var også et av fartøyene som forsøkte fergetrafikk mellom Sandefjord og Sverige, bygd 1934 på Odense Stålskibværft.
Iflg. Wikipedia gikk den i rute mellom Sandefjord og Gøteborg fra 1977 til 1983.
Her ligger den til kai ved Pir I.
I 1984 ble den restaurantbåt og liggende til kai i Gøteborg.
År: 1978
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bohus II tilhørende A/S Scandi Line. Her er skipet på vei ut av havna en St.Hans aften.
Scandi Line ble etablert av Jan Johansen i 1986 da selskapet startet opp med daglige seilinger på strekningen Sandefjord - Strømstad.
Den første båten selskapet hadde het Bohus. Denne ble senere avløst av Bohus II. I 1990 ble selskapet kjøpt og overtatt av Vard A/S som også eide Larvik - Fredrikshavnfergen fra 1986.
Kilde: sandefjordshistorie.no