Ekelands Bilverksted solgte ikke biler, det var kun et reparasjonsverksted med Shell bensinstasjon på Aagaards Plass. Her blir det reparert forskjellige bilmerker, både personbiler og lastebiler, ganske allsidig. Senere ble det Centrum Auto A/S og Shell Auto A/S, som solgte biler fra det britiske Roots- konsernet med Hillman, Humber og Commer vare- og lastebiler.
Gustav Gulliksen og Stein Sørensen etablerte Centrum Auto A/S i 1947. De overtok da etter Ekelands Bilverksted som hadde drevet bensinstasjon og verksted i de samme bygninger på Aagaardstomta. De kom begge fra Mørk på Bilcentralen, der Sørensen hadde vært kontorsjef.
I 1950 endret de navn til Shell Auto A/S, noe som kanskje hadde med finansiering fra Shell. Det ble solgt bensin, reparert biler og solgt biler, i første omgang fra det britiske Roots-konsernet med Hilman, Humber og Commer vare- og lastebiler. Snart kom også "japanerne" og Toyota ble tidlig populær.
Herrene i "Sentrum" trengte snart mer plass og sikret seg et "krypinn" på Prinsensgatesida av Aagaards plass (utenfor "Hans på Tomta") til biloppstilling.
Etter en tid ønsket myndighetene kontroll med bilsalget. Vi måtte velge fabrikk og valgte Chrysler, mens Gustavs sønn, Gunnar Gulliksen etablerte Autoservice AS og overtok Toyota, sier veteran Stein Sørensen.
Det var Gunnar Gulliksen som ble på Tomta da vi valgte å skille lag, sier Sørensen som "navigerte" mot Prinsens gate 8 med familiens bilplaner. Da ble det igjen skiftet navn, denne gang til Sentrum Auto A/S (med "S" i Sentrum).
I perioden 1960 - 1970 forhandlet de franske Simca. Deretter ble det franske Peuogot og i dag, 2017, forhandler de i tillegg Kia. Sentrum Auto hører med til de eldre bilfirmaene i Sandefjord.
Trykk på de enkelte bildene for mer informasjon.
Se bilde av stedet idag-
I etterkrigsårene var dette et vanlig inntrykk av Aagaards plass. Rutebiler som fraktet folk inn og ut, livlig torvhandel og biler ved Centrum Autos bensinstasjon og verksted. Litt av Felleskjøpet ser vi også. Rutebilene holdt til her til den nye rutebilstasjonen sto ferdig i 1966.
Med Finn Egil Johannessen som kilde kan vi nevne at på dette bildet fra 1948-49 ser vi fra høyre mot venstre:
Rutebiler fra Reidar Johannessen, Z-12212 MAN 1939 mod., Z-12210 International 1935 mod. og Z-12214 Studebaker 1948 mod.
Videre mot venstre Dalens Bilruter med en International, deretter Melby Askerød buss/melkebil (Kodalruta).År: 1948
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I etterkrigsårene var dette et vanlig inntrykk av Aagaards plass. Rutebiler som fraktet folk inn og ut, livlig torvhandel og biler ved Centrum Autos bensinstasjon og verksted. Litt av Felleskjøpet ser vi også. Rutebilene holdt til her til den nye rutebilstasjonen sto ferdig i 1966. Med Finn Egil Johannessen som kilde kan vi nevne at på dette bildet fra 1948-49 ser vi rutebiler fra Reidar Johannessen, Dalens Bilruter, Kodalruta og Gjeinruta. Bilene vi ser har overlevd krigen. Så tidlig etter krigen var det strenge importrestriksjoner. Johs Nilsen hadde møbelforretning i den østre delen av bygget, og hadde også utstilling i 2.etasje
År: 1948
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I etterkrigsårene var dette et vanlig inntrykk av Aagaards plass. Rutebiler som fraktet folk inn og ut, livlig torvhandel og biler ved Centrum Autos bensinstasjon og verksted. Litt av Felleskjøpet ser vi også. Rutebilene holdt til her til den nye rutebilstasjonen sto ferdig i 1966. Med Finn Egil Johannessen som kilde kan vi nevne at på dette bildet fra 1948-49 ser vi rutebiler fra Reidar Johannessen, Dalens Bilruter, Kodalruta og Gjeinruta. Bilene vi ser har overlevd krigen. Så tidlig etter krigen var det strenge importrestriksjoner. Johs Nilsen hadde møbelforretning i den østre delen av bygget, og hadde også utstilling i 2.etasje
År: 1948
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I etterkrigsårene var dette et vanlig inntrykk av Aagaards plass. Rutebiler som fraktet folk inn og ut, livlig torvhandel og biler ved Centrum Autos bensinstasjon og verksted. Litt av Felleskjøpet ser vi også. Rutebilene holdt til her til den nye rutebilstasjonen sto ferdig i 1966. Med Finn Egil Johannessen som kilde kan vi nevne at på dette bildet fra 1948-49 ser vi rutebiler fra Reidar Johannessen, Dalens Bilruter, Kodalruta og Gjeinruta. Bilene vi ser har overlevd krigen. Så tidlig etter krigen var det strenge importrestriksjoner
År: 1950
Kilde: sandefjordshistorie.no