Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
På 1800-talle lå det en tollstasjon på Natholmen. Tolloppsynsmannen skulle holde utkikk med skuter som kom inn i leia øst for Natholmen, på vei inn til Melsomvik og Tønsberg, og skuter som gikk vest for Natholmen, til Lahelle. På sommerstid var stasjonen bemannet med to mann, som delte på å holde vakt både natt og dag. Vinterstid var det vakt bare så lenge det var lyst. Tollvakten hadde ikke noen tekniske instrumenter, bortsett fra en langkikkert. Lenge brukte vakten robåt for å komme ut til skutene som skulle sjekkes. Dette var spesielt krevende når det var grov sjø. Da måtte vakten ofte bli med skutene inn til Tønsberg og utføre oppsynet om bord der. Litt utpå 1900-tallet ble jobben lettere, da vakten kunne vakten skifte ut robåten med en motorbåt.
Tollertjenesten var spesielt krevende i spritsmuglertida på 1920-tallet; da smuglingen mest intens. Den første tolleren på Natholmen, Hans Hansen Skogan, ble ansatt i 1865, og gikk av i 1915. Etter hvert som seilskutene forsvant, ble også trafikken inn fjorden mindre, og dermed ble tollerstasjonen lagt ned før 1. verdenskrig.
Kilde: Møller, Vilhelm: Sandar, bind 2, 1980
Foto: Olsen, Johan
Se artikkel: Natholmen
Kilde: sandefjordshistorie.no