Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Fremdrift: Doxford, 2-takt/enkeltv. 5-sylindret, syl. dim.: 670 x 2.320 mm, 5.800 BHK
1. Stempler og drivverk. I hver sylinder er der to stempler som går mot hverandre under kompresjonsslaget og fra hverandre under arbeidsslaget. Det nedre stempel er forbundet til en midtre veiv på vanlig måte — med stempelstang, krysshode med geid og veivstake. Fra det øvre stempelet går en stempelstang opp til et tverrstykke (åk). Fra begge ender av åket går sidestenger (med krysshode, geid og veivstake) ned til to sideveiver, en på hver side av midtveiva. Veivakselen har derfor tre veiver mellom hvert par rammelagre. Side veivene står i 180° vinkel til midtveiva. — På midten av sylinderens lengde er det to brennstoff ventiler, en på framsiden og en på baksiden av sylinderen, og forbrenningen foregår mellom de to stemplene hver gang de er i innerstilling. Mellom begge brennstoffventilene er det en starte ventil.
2. Spylesystem. Motoren har langs-spyling (gjennomgående spyling i sylinderens lengderetning). Spyleportene er i den nedre enden av sylinderen, og de blir stengt og åpnet av undre stempel. Utstøts-portene er i den øvre enden av sylinderen, og de blir stengt og åpnet av øvre stempel. — Spyleportene har en visning slik at luften får en roterende bevegelse og skrur seg opp gjennom sylinderen.
3. Kompresjonstrykket er som regel forholdsvis lavt (ca. 20 atm.
(Dette er trykket når forbrenningen begynner, ca. 12° før dødsenter under normal fullfart. Hvis kompresjonen fortsetter til veivene er i d. s. (som når vi tar kompresjonsdiagram), blir kompresjonstrykket høyere.)
Innsprøytingen foregår tidlig (fra ca. 25° før til ca. 25° etter dødsenter ved normal ytelse), og forbrenningen foregår for en stor del ved konstant volum under en stor trykkstigning (til ca. 2 x kompresjons-trykket). — På grunn av det lave kompresjonsforholdet vil kompresjonstemperaturen bli lav når en starter med kald motor. Kjølesystemet er derfor ordnet slik at motoren kan varmes opp før start.
4. Motoren er særlig godt avbalansert.
Fig. 141a og 141b viser snitt gjennom en type av Doxford motorer som har vært bygd fra begynnelsen av 1930-årene og som til 1954 har vært den vanlige typen
Kilde: Fra “LÆREBOK OM SKIPSMOTORER” av Amund Karner 4. utgave (1956)
År: Ukjent
Se artikkel: Forside
Kilde: sandefjordshistorie.no