Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
1 x dieselmotor, type Harland & Wolff-B&W, 2-takt/enkeltv. m/eksosstempel, 6-sylindret, syl. dim.: 750 x 2.000 mm (1.500 mm slag for arbeidsstempel og 500 mm for eksosstempel). 7.500 BHK, 5.595 kW. Bygget av Harland & Wolff Ltd., Belfast, Nord-Irland.
Harland & Wollf - B & W. «Opposed piston motor» («Coverless motor»).
Fra Harland & Wolff, Belfast, og bl. a. fra Akers mek. Verksted, er det siden 1950 levert enkeltvirkende 2-takt motorer med toppstempel (ut-støtssleid) som har samme diameter som undre stempel. Motorene er kalt «opposed piston motors» (p. g. a. motsatt-gående stempler) eller «coverless motor» (fordi de ikke har sylinderlokk).
Først ble disse motorene bygget med roterende tannhjulsblåsere. Fra 1955 er disse erstattet med blåsere som blir drevet av avgass-turbiner (turbo-blåsere).
Helfiguren viser en motor av den største av disse typene, levert fra Harland & Wolff i 1955. Motoren har 6 sylindre, dens normale ytelse er oppgitt til 8.100 ahk. (metrisk) ved 112 omdr./min. Det svarer til et midlere eff. trykk 6,14 kg/cm2 eller pt ca. 7 kg/cm2. Ved denne ytelsen er spyletrykket (ladetrykket) ca. 0,32 atot., kompr. trykk ca. 41 atot. og maks. trykk ca. 52 atot. Med høyere ladetrykk kan ytelsen økes med 30—35%.
Under prøve med dieselolje var brennstoff-forbruket ved den ovenfor nevnte ytelse 155 g/ahk/t.
Kilde: Fra boken "Skipsdieselmotorer" av Karner
År: Ukjent
Se artikkel: Forside
Kilde: sandefjordshistorie.no