Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
I årene 1915 til 1939 bygde Götaverken et stort antall motorer etter B&W's system.
Fra 1938 har Götaverken bygd enkelt virkende 2-takt motorer av egen konstruksjon. Motoren var av krysshode typen. Den har utstøtsventiler og langsspyling med roterende bevegelse av luften.
Den viktigste nyheten i konstruksjonen var at utstøtsventilen ble styrt av kammer på veivakselen. Motsatt hver veivarm er det boltet fast en stor kamskive. Hver kamskive virker mot rullen i en arm. Den blir dreidd om en bolt som er festet til stativet. Fra de to armene for hver sylinder går det trekkstenger, en på hver side av sylinderen, opp til et tverrstykke som er festet på ventilstangen for utstøtsventilen. Kamklaringen kan en regulere med en skrue som er festet til en arm på stativet, og under hver geide er det en lem, slik at det er lett å komme til med regulering.
På den typen som ble bygd først, har stempelet skjørt som dekker spyleportene på vanlig måte. Skjørtet er festet til en flens på stempelstangen (nede ved krysshodet). — Stempelringene ligger i kammer-ringer; de blir holdt sammen av en trykkring som er boltet fast på undersiden av stempelet. -- Den motortypen har spylepumpe som blir drevet av en veiv i forkant av motoren.
Kilde: Bilde fra boken "Lærebok om skipsmotorer"
År: Ukjent
Se artikkel: Forside
Kilde: sandefjordshistorie.no