Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
1945 Beslaglagt av allierte styrker i Flensburg i mai 1945. Omdøpt EMPIRE VICTORY og lagt inn under MoWT (Ministery of War Transport) flåten. Tatt under slep til Southampton og bombeskader ble reparert ved Harland & Wolff, Southampton. Ombygget for hvalfangst ved Silley, Cox & Co Ltd, Falmouth, Cornwall og overført til Ministry of Food. United Whalers Ltd (F. Bugge, Tønsberg) blir utpekt som disponenter.
I tiden 1946 til 1950, ble det utbetalt hele 50 mill. kroner til norske hvalfangere som deltok på ekspedisjonen.
EMPIRE VICTORY forlater Liverpool 12/09-1946 med kurs for Sandefjord for å ta om bord norske mannskaper. Forlot Sandefjord 19/09 med kurs for Curacao med ankomst 07/10. Etter bunkring av fyrolje for sesongen fortsetter til Durban for siste klargjøring for sesongen. Forlot Durban 07/11 med kurs for isen med hvalbåtene SOUTHERN MAID (b. 1936), SOUTHERN SEA (b. 1936), SOUTHERN ISLE (b. 1936) (ex. Southern Whaling & Sealing Co. Ltd, London)(Fl/k SOUTHERN PRINCESS), BLAAUWBERG (b. 1935), CEDARBERG (b. 1935), GUN 9 (b. 1930), KOMMTJE (1930) (ex. Kerguelen Sealing & Whaling Co. Ltd, Cape Town)(Fl/k TAFELBERG) UNITAS 10 (b. 1939)(Ministry of War Transport), HEKTOR 1, 2, 3 og HEKTOR 5 (ex. Hektoria Limited før WWII (Fl/k HEKTORIA). Alle Hektor båtene b.1929). Norsk agent var firma A. C. Olsen, Sandefjord.
Bilde: På vei ut fra Durban
År: Ukjent
Se artikkel: Forside
Kilde: sandefjordshistorie.no