Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
MS/Flk SIR JAMES CLARK ROSS. Sesongen 1939/40 ble avsluttet 07/03. Forlater fangstfeltet med kurs for Sandefjord. Blir omdirigert til Halifax, Canada. Anløper Montevideo for bunkering og seiler videre 28/03 og ankommer Halifax 03/05. Gikk over i regulær tankfart. Gikk i regulær tankfart mellom US østkyst og Nederlandske Antiller gjennom hele året 1941. Fortsetter i denne «sikre» ruten frem til 17/07-1942 da hun har en tur over til Skottland i konvoi SC 92 med en last oljeprodukter og 40 passasjerer. En avtale med de engelske myndigheter var at man ikke skulle benytte hvalkokeriene på Nord-Atlanteren under krigen. Denne ble brutt flere ganger. Tilbake i New York 21/08.
En ny tur til Clyde fra Halifax 05/09 og 06/12.
SIR JAMES CLARK ROSS (II) var på dette tidspunkt det eneste spesialbygde norske kokeri som var igjen. Det var en mistanke om at engelskmennen benyttet norske kokerier i spesielt utsatte posisjoner, slik at Norge skulle miste alle sine kokerier og de ble den bestemmende nasjon når krigen var over. Til slutt ble den igjen satt i fangst fra sesongen 1944/45.Ankommer Sandefjord 16/06 etter at freden har kommet. Forhaler til verkstedet på Framnæs 29/06. Går i dokk, som det første fartøy etter krigen
Tekst Ragnar Iversen
År: Ukjent
Se artikkel: Forside
Kilde: sandefjordshistorie.no