D/S MUNTER

Tilbake til søk
MUNTER
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal HFMP
Byggeår 1872/08
Byggenr 53
Bruttotonn/BT 816
Nettotonn/NT 491
Dødvekt/TDW 1.360 T.
Skrog LOA L: 224,2’-B: 28,9’-D: 16,1’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjele (boiler).
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger George Clark Ltd., Sunderland, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sunderland, Pallion
Reg havn Langesund

1872 Bygget som ULLESWATER av William Doxford & Sons, Pallion, Sunderland, England for H. Strachan & Co., London, England.
1873 Forlenget til 224,2’. 908 brt.
1883 Ny kjele installert: 1 x dampkjele med 3 fyrganger. Arbeidstrykk 80 psi. Bygget av
G. Clark Sunderland, England.
1898 Overført til Lake Steam Shipping Co. Ltd (H. Strachan & Co.), London
1901 Solgt til A/S D/S Arne (O. Mohn), Kristiania. Omdøpt til ARNE.
1906 Solgt til A/S D/S Munter(O. Mohn), Kristiania. Omdøpt til MUNTER.
1907 Solgt til D/S Munter (Brødrene Biørnstad), Kristiania.
1911 Ny kjele installert: 1 x dampkjele (boiler) med dim.: 14,5’ x 10.4’ og 3 fyrganger.
Arbeidstrykk 100 psi. Bygget av Bergens Mek. Verksted, Bergen.
1912 Solgt til A/S Munter (Jacobsen & Co.), Langesund.
1917 Solgt i mars for NOK 510.000 til A/S Egerø (Olsen & Ugelstad), Kristiania.
Overtatt av The Shipping Controller (William Brown, Atkinson & Co.), London.
1918 Sank 05/02 etter kollisjon med norske DS HARALDSHAUG ved Berville i Seineelven, Frankrike mens hun var på reise fra Rouen, Frankrike til Tyne, England i ballast.

1872 Built as ULLESWATER by William Doxford & Sons,
Pallion, Sunderland, England for H. Strachan & Co., London,
England.
1873 Lengthened to 224,2’, 908 brt.
1883 New boiler installed: 1 x boiler with 3 furnaces. Work pressure 80 psi. Built at G.
Clark Sunderland, England.
1898 Transferred to Lake Steam Shipping Co. Ltd (H. Strachan & Co.), London.
1901 Sold to A/S D/S Arne (O. Mohn), Kristiania. Renamed ARNE.
1906 Sold to A/S D/S Munter(O. Mohn), Kristiania. Renamed MUNTER.
1907 Sold to D/S Munter (Brødrene Biørnstad), Kristiania.
1911 New boiler installed:
1 x boiler with dim.: 14,5’ x 10.4’ and 3 furnaces. Work
pressure 100 psi. Built at Bergens Mek. Verksted, Bergen.
1912 Sold to A/S Munter (Jacobsen & Co.), Langesund.
1917 Sold in March for NOK 510.000 to A/S Egerø (Olsen &
Ugelstad), Kristiania. Taken over by The Shipping Controller (William Brown,
Atkinson & Co.), London.
1918 Sank 05/02 in collision with Norwegian SS HARALDSHAUG at Berville, River Seine, France whilst on a
voyage from Rouen, France to Tyne, England in ballast.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV,Lloyd’s, Starke, Boka Olsen & Ugelstad 1915-1965.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no