D/S RØDSKJÆR

Tilbake til søk
RØDSKJÆR
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1096343
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MLVS
Byggeår 1889/07
Byggenr 151
Bruttotonn/BT 2.724
Nettotonn/NT 1.729
Dødvekt/TDW 4.080 T.
Skrog LOA L: 303,0’-B: 40,2’-D: 20,2’.
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x dampkjeler (boilers), hver med 3 fyrganger. Heteflate 3.300 ft2.Arbeidstrykk 160 psi.
Kjelebygger Armstrong, Newcastle, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Langesund

1889 Bygget som BENTALA av Schlesinger, Davis & Co.,
Wallsend, Newcastle, England for Steam Ship Bentala Co. Ltd
(J. Hoult), Liverpool, England. Sjøsatt 16/05, levert i juli.
1899 Solgt til Smith Steam Ship Co. Ltd (Glen & Co.), Glasgow, Scotland.
1900 Solgt til Ångfartygs-A/B Tirfing (A. Broström & Son),
Göteborg, Sverige. Omdøpt til ENGLAND.
1915 Solgt til A/S D/S Rødskjær (Jacobsen & Co.), Langesund.
Omdøpt til RØDSKJÆR.
1918 Overtatt av The Shipping Controller (H. Doughty & Co.), London, England.
1919 Tilbakelevert til eierne.
1928 Solgt til A/B Karlshamns Skeppsvarf (Joel Nilsson) (John
Carlbom), Karlshamn Sverige. Omdøpt til RÖDSKÄR.
1929 Overført til Joel Nilsson & Partners, Karlshamn.
1930 Solgt til Rederi-A/B Naparima (C. Lundqvist), Stockholm, Sverige.
1932 Solgt til Rederi-A/B Rödskär (Gustaf B. Thorden), Helsingfors, Finland.
1936 Solgt til E. R. Management Co. Ltd, Cardiff, Wales.
Hugget i 2. kvartal av J. J. King & Co., Gateshead, England.
(U.K. Scrap & Build scheme, delvis tonnasjekreditt til B. & S.
Shipping Co. Ltd, Cardiff, Wales)

1889 Built as BENTALA by Schlesinger, Davis & Co., Wallsend,
Newcastle, England for Steam Ship Bentala Co. Ltd (J. Hoult),
Liverpool, England. Launched 16/05, delivered in July.
1899 Sold to Smith Steam Ship Co. Ltd (Glen & Co.), Glasgow, Scotland.
1900 Sold to Ångfartygs-A/B Tirfing (A. Broström & Son),
Göteborg, Sweden. Renamed ENGLAND.
1915 Sold to A/S D/S Rødskjær (Jacobsen & Co.), Langesund.
Renamed RØDSKJÆR.
1918 Taken over by The Shipping Controller(H. Doughty & Co.), London, England.
1919 Returned to owners.
1928 Sold to A/B Karlshamns Skeppsvarf (Joel Nilsson) (John
Carlbom), Karlshamn Sweden. Renamed RÖDSKÄR.
1929 Transferred to Joel Nilsson & Partners, Karlshamn.
1930 Sold to Rederi A/B Naparima (C. Lundqvist), Stockholm, Sweden.
1932 Sold to Rederi-A/B Rödskär (Gustaf B. Thorden), Helsingfors, Finland.
1936 Sold to E. R. Management Co., Ltd., Cardiff, England.
Broken up in 2nd Quarter by J. J. King & Co., Gateshead,
England. (U.K. Scrap & Build scheme, partial tonnage credit to
B. & S. Shipping Co. Ltd, Cardiff, Wales).

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke.
Utarbeidet av: Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no