TOLV
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5601561
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal HFJC
Byggeår 1900/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 35
Bruttotonn/BT 1.218
Nettotonn/NT 694
Dødvekt/TDW 1.870
Skrog LOA L: 241,4'
Bredde 35,3'
Dybde (i riss) 14,8’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoved dampkjele (ildrørskjele/fire tube boiler), sylindrisk dim.: 14.5 x 10.5’ m/ 3 fyrganger. Arbeidstrykk 170 psi.
Kjelebygger Akers mek. Verksted, Kristiania (Oslo), Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg og lampe
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 16,5"-27"-44", slag 33
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1913 - 1914
Norge
Sted Sandefjord
Reg havn Kristiania (Oslo))

1900 Bygget som D/S TOLV ved Framnæs mek. Verksted, Sandefjord for D/S Tolvs Aktierederi (A. Jacobsen), Kristiania.

1905 Overført i oktober til A/S Tolv, Kristiania. Samme disponent.

1907 A. Jacobsen & Gørrissen, Kristiania ble ny disponent.

1910 A. Jacobsen, Kristiania overtar som disponent.

1913 Innkjøpt av A/S Standard (J. B. Stang), Kristiania, omdøpt STANTON.

1914 Solgt til A/S Oddvar (Chr. Trondsen), Sarpsborg.

1915 Omdøpt i januar til ODDVAR.

1915 Solgt i juli til Johannes Lindvig, Kristiania, omdøpt TELLO. Registrert i Kragerø.

1915 Stanset og senket 16/08 i posisjon 56.59N-04.53Ø av det svenske skipet GÖTALAND (Ångbåt A/B Tirfing, Göteborg, Sverige) som var tatt som tysk prise og under kommando av prisemannskap fra den tyske ubåten U 17; en løytnant, en maskinist og en underoffiser. De to første ble rodd over til TELLO, åpnet bunnventilene og satte fyr på skipet med parafin.

TELLO var på reise fra Halmstad, Sverige til Sunderland, England med props og sviller. Hun hadde vært innom Kristiansand for bunkring av kull da hun ble stanset.

Kaptein Gerhard Reichelt og mannskapet måtte gå i livbåtene og ro over til GÖTALAND. De ble senere satt land i land på Sylt, Tyskland.

1900 Built as S/S TOLV at Framnæs mek. Verksted, Sandefjord for D/S Tolvs Aktierederi (A. Jacobsen), Christiania.

1905 Transferred in October to A/S Tolv, Christiania. Same manager.

1907 A. Jacobsen & Gørrissen, Christiania became managers.

1910 A. Jacobsen , Christiania became managers.

1913 Bought by A/S Standard (J. B. Stang), Christiania, renamed STANTON.

1914 Sold to A/S Oddvar (Chr. Trondsen), Sarpsborg.

1915 Renamed ODDVAR in January.

1915 Sold in July the same year to Johannes Lindvig, Kragerø, renamed TELLO.

1915 Seized and sunk 16/08 in position 56.59N, 04.53E by the Swedish ship GÖTALAND (Ångbåt A/B Tirfing,Göteborg, Sweden) that was taken as a German prize and with a prize crew from the German submarine U 17; a lieutenant, an engineer and a petty officer. The two first mentioned was rowed over to TELLO, where they opened bottom valves and

set her afire with paraffin.

TELLO was on a voyage from Halmstad, Sweden to Sunderland, England with props and sleepers. She had just left Kristiansand after bunkering coal when she was seized.

Captain Gerhard Reichelt and his crew rowed over to GÖTALAND with the lifeboats and was later put ashore on Sylt, Germany.

  • TOLV i Bristol-kanalen

    TOLV i Bristol-kanalen
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 2/95 v/B. Pedersen, Sjøforklaringer over Krigsforliste Norske Skibe i 1915
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no