D/S UNITA (2)

Tilbake til søk
UNITA (2)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal MCRS (LDDF)
Byggeår 1906/6
Byggenr 144
Bruttotonn/BT 3.586
Nettotonn/NT 2.345
Dødvekt/TDW 6.150 T.
Skrog LOA L: 338,1' – B: 48,0' – D: 25,5' – dypg.: 23' 2 ¼"
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Dampskip / Stykkgods
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet 3 x hoveddampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler), dim.: 13,8' x 11'. Kullfyrt m/3 fyrganger i hver, total heteflate (HF): 5.745 ft2. 180 PSI arbeidstrykk. Bygget av North Eastern Engineering Co.Ltd, Wallsend.
Lasthåndtering 5 lasterom m/9 vinsjer og 10 bommer.
Kjeletype 3 x hoved dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler), dim.: 13,8' x 11'. Kullfyrt m/3 fyrganger i hver, total heteflate (HF): 5.745 ft2. 180 PSI arbeidstrykk
Kjelebygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr MCRS (LDDF)
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 25"-41"-68", slag 45", 352 NHK 1.800 IHK
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Newcastle
Reg havn Sandefjord

1906 Bygget som dampskip UNITA ved William Dobson & Co., Newcastle for rederiet A/S D/S Unita (P. A. Grøn), Sandefjord. Overlevert 05/06-1905.
1914 På charter til J.L. Mowinckels Rederi A/S, Bergen. Re-charteret i august av Mowinckels Rederi  til Keiserlige Tyske marine for å bringe kull til tyske kryssere.
Ankom senere Kanariøyene uten å ha oppnådd kontakt. Charteret hevet.
1915 Solgt 05/02-1915 til A/S D/S Unita (Christensen & Stenseth), Sandefjord.
1916 Solgt til Christensens Dampskib aktieselskap (Chr. Christensen jr), Sandefjord 07/02-1916. Solgt videre til D/S A/S Corona (H. M. Wrangell & Co A/S), Haugesund 01/08.
1929 Rederiet omdøpes Skibs-A/S Corona (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund.
1940 Innlemmes i Nortraships flåte fra april.
1949 Solgt til Wallem & Co Ltd, Hong Kong i september, registrert i Panama. Omdøpes til ALINA
1951. Solgt til Far Eastern & Panama Transp. Corp.(Weelock, Marsden & Co Ltd), Hong Kong.
1953 Solgt til hugging i Østen.

1906 Built as steam ship UNITA by William Dobson & Co., Newcastle for A/S D/S Unita (P. A. Grøn), Sandefjord. Delivery took place 05/06-1905.
1914 On charter to J. L. Mowinckels Rederi A/S, Bergen.
Re-chartered by Mowinckels Rederi in August to the German Navy to bring coal bunker to German battleships.
Arraved later the Canary Islands without any contact. Charter terminated.
1915 Sold on 05/02-1915 to A/S D/S Unita (Christensen & Stenseth), Sandefjord.
1916 Sold to Christensen’s Dampskib aktieselskap (Chr. Christensen jr), Sandefjord on 07/02-1916. Sold further to D/S A/S Corona (H. M. Wrangell & Co A/S), Haugesund on 01/08-1916.
1929 The company renamed Skibs-A/S Corona (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund.
1940 Included in the Nortraships fleet from April.
1949 Sold to Wallem & Co Ltd, Hong Kong in September, registered in Panama. Renamed ALINA
1951. Sold to Far Eastern & Panama Transp. Corp.(Weelock, Marsden & Co Ltd), Hong Kong.
1953 Sold to breaking in the Far-East.

  • UNITA (2)

    UNITA (2)
  • UNITA (2)

    UNITA (2)
  • UNITA (2)

    UNITA (2)
  • UNITA (2)

    UNITA (2)
  • UNITA (2)

    UNITA (2)
Kilde: www.warsailors.com
Utarbeidet av: Narve Sørensen
   
https://www.sandefjordshistorie.no