D/S SNEPPE

Tilbake til søk
SNEPPE
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal HNKB
Byggeår 1902/4
Byggenr 106
Bruttotonn/BT 1.436
Nettotonn/NT 832
Dødvekt/TDW 2.350 T.
Skrog LOA L: 252,6' – B: 36,5' – D: 17,0' – dypg.: 17'10"
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet 1 x dampkjel, sylindrisk, dim.: 14,3'x10,5' m/4 fyrganger, heteflate (HF): 2.215 kv/ft. Bygget av North Eastern Marine Engineering Co., Ltd., Wallsend.
Lasthåndtering 4 lasterom m/4 bommer og vinsjer
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), sylindrisk, dim.: 14,3' x 10,5' m/4 fyrganger, heteflate (HF): 2.215 kv/ft
Kjelebygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Hjelpemaskineri 1902 Bygget som dampskip SNEPPE ved Wood, Skinner & Co.Ltd., Sunderland for A/S D/S Sneppe (P.A.Grøn, disponent), Sandefjord. Ferdigstilt i april. 1905 Solgt til A/S D/S Sneppe (A.F.Klaveness, disponent), Sandefjord. Navn uendret. 1907 Rederiet A.F.Klaven
El-kraft 1902 Built as steam ship SNEPPE by Wood, Skinner & Co.Ltd., Sunderland for A/S D/S Sneppe (P.A.Grøn, manager), Sandefjord. Completed in April. 1905 Sold to A/S D/S Sneppe (A.F.Klaveness, managers), Sandefjord. Name unchanged. 1907 The company A.F.Klavenes
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motordetaljer , triple exp ., 3-sylindret, syl.diam.: 18,5"-30"-49", slag/stroke: 33", 146 NHK/643 IHK. Bygget av North Eastern Marine Engineering Co., Ltd., Wallsend.
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Newcastle
Reg havn Sandefjord

1902 Bygd som dampskip SNEPPE ved Wood, Skinner & Co.Ltd., Sunderland for A/S D/S Sneppe (P.A.Grøn, disponent), Sandefjord. Ferdigstilt i april.
1903 A. F. Klaveness, Sandefjord blir disponenter.
1905 Solgt til A/S D/S Sneppe (A. F. Klaveness), Sandefjord. Navn uendret.
1907 Rederiet A.F.Klaveness flytter til Lysaker, Kristiania (Oslo).
1910 SNEPPE blir overført til skipsregisteret i Kristiania under firma A/S D/S Sneppe (A. F. Klaveness), Kristiania.
1925 Byen Kristiania blir hetende Oslo.
1926 Solgt til Sverige til Neptunus Rederi AB (C. Andersson), Helsingborg. Omdøpt til KARIN.
1928 A. P. Horndahl, Helsingborg, Sverige overtok som disponenter.
1929 N. M. Thore overtar som disponenter.
1932 Solgt etter eiers konkurs til Rederi-A/B Nordia (N. M. Thore), Jönstorp, Sverige.
1945 Ny disponent, O. M. Thore.
1948 Overført til Rederi-A/B Falken, Jönstorp, Sverige.
1949 Solgt til Compania Maritima Karin S. A. (Estoco A/B, Stockholm), Panama.
1956 Ankom 20/04 Bremerhaven, Vest-Tyskland for hugging ved Eisen u Metall K. G. Lehr & Co.

1902 Built as steam ship SNEPPE by Wood, Skinner & Co.Ltd., Sunderland for A/S D/S Sneppe (P.A.Grøn, manager), Sandefjord. Completed in April.
1903 A. F. Klaveness of Sandefjord became managers.
1905 Sold to A/S D/S Sneppe (A. F. Klaveness), Sandefjord. Name unchanged.
1907 The company A. F. Klaveness moves to Lysaker, Kristiania (Oslo).
1910 SNEPPE is transferred to the shipping register in Kristiania under the firm A/S D/S Sneppe (A. F. Klaveness), Kristiania.
1925 The city of Kristiania change name to Oslo
1926 Sold to Sweden and the Neptunus Rederi AB (C. Andersson), Helsingborg. Renamed KARIN.
1928 A. P. Horndahl, Helsingborg, Sweden takes over as managers.
1929 N. M. Thore became managers.
1932 Sold as the owner went broke to Rederi-A/B Nordia (N. M. Thore), Jönstorp, Sverige.
1945 New manager was O. M. Thore.
1948 Transferred to Rederi-A/B Falken, Jönstorp, Sweden.
1949 Sold to Compania Maritima Karin S. A. (Estoco A/B, Stockholm), Panama.
1956 Arrived Bremerhaven, Vest-Tyskland 20/04 for breaking at Eisen u Metall K. G. Lehr & Co.

  • SNEPPE

    SNEPPE
Kilde: Miramar Ships Index
Utarbeidet av: Ragnar Andersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no