D/S TELEFON

Tilbake til søk
TELEFON
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1130121
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal HNLV
Byggeår 1900/02
Byggenr 87
Bruttotonn/BT 1.385
Nettotonn/NT 834
Dødvekt/TDW 2.336
Skrog LOA L: 255,5'
Bredde 36,0'
Dypgående 15,7'
Dybde (i riss) 18’
Skipsbeskrivelse Seilskip Skonnert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler, steel multitubular), kullfyrt. Arbeidstrykk 160 PSI (lbs). Bygget av North-Eastern Marine Engineering Co Ltd og montert ved deres verksted Northumberland Engine Works, Wallsend-on-Tyne.
Kjelebygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr HNLV
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 18,5"-30"-49", slag 33"", 144 NHK (138NHP)/640 IHK
Maskin-/motorbygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Newcastle
Reg havn Sandefjord

1899 Bygget som dampskip TELEFON ved Wood, Skinner & Co. Ltd, Bill Quay, Newcastle, UK på regning av A/S D/S Telefon (P. A. Grøn), Sandefjord. Sjøsatt på ettermiddagen lørdag 30/12. Gudmor var frk Ida Bodin, datter av den stedelige Det Norske Veritas representant i Sunderland Lauritz M. Bodin.
1900 Ferdigstilt i februar. Byggetilsyn ble gjort av J. Johnson, Sandefjord. Skipet var under kommando av kaptein A. D. Christensen, Skien.
1908 Avgikk Rotterdam 15/11 med kurs for Admirality Bay og Deception Island, Syd Shetland med kull og tomfater til norske hvalfangerselskap. I innløået til Admirality Bay grunnstøtte TELEFON 26/12.
Sjøforklaringen i Sandefjord.
Skibsinspektøren i østenfjeldske distrikt finder:
1) At fartøiet grunnstøtte med fuld fart i indløpet til Admirality Bay, Syd Shetland, paa en ikke kartlagt grunde, der opgives at ha lagt 2 ¾’ av nærmeste land.
2) At der før grundsøtningen ikke blev loddet og ikke holdt speciel utkik av en dertil ansat mand enten i formasten eller paa bakken. Disse to undlatelser i dette ukjendte farvand saa nær land maa karakteriseres som en strafbar uagtsomhet av kapteinen.

«Kaptein R. Nielsen blev forlagt en bot av 150 kr. For forseelse mot strfl.s § 422, I ved som fører av DS TELEFON, der den 26. december f. a. grundstøtte ved indløpet av Admirality Bay, Syd Shetland, at ha gjort seg skyldig i grov uagtsomhet i tjeneste om bord, idet han hadde undlatt at benytte loddet saavelsom at sørge for speciel utkik, skjønt fartøiet, der gik med fuld fart i grundstøtningsøieblikket kun befandt sig 2 ¾’ fra land i et litet kjendt og ufulstændig kartlagt farvand. Boten blev vedtat.»
1909 I dette året ble TELEFON leid inn som transportskip for A/S Ørnen. Kaptein på TELEFON var Roland Nielsen. Skipet skulle bringe kull, tomfat og fersk proviant ut til Chr. Christens fangstflåte ved Syd-Shetland. På veien dit støtte skipet på et ukjent rev (Bransfieldstredet). Revet fikk senere navnet Telefon Rocks. Til og begynne med trodde man at skipet var støtt på undervannsis. Da man ikke hadde muligheter til å redde skipet ble det forlatt av mannskapet. TELEFON berget inn til Deception Harbour av hvalbåten ALMIRANTE VALENZUELA fra Soc. Ballenera de Magallanes (Adolf Amandus Andresen). Etter et kappløp med hvalbåten GRIB fra A/S Ørnen kom den chilenske båten først fram og bordet det forlatte skipet. Ved hjelp av en hvalbåt og pumpene på kokeriet GOBERNADOR BORRIES, ble TELEFON holdt flytende og slept til Deception Island hvor det ble satt på grunn for reparasjon ved en senere anledning. Det meste av lasten ble levert til Chr. Christensens selskap A/S Ørnen mot kvittering. Arbeidet ble ledet av kaptein Mandus. TELEFON ble senere tatt til Punta Arenas for en fullstendig reparasjon.
1911 Solgt til Lovart Steamship Co Ltd (Love & Stewart Ltd), Borrowstounness (Bo’ness), Scotland. Omdøpt til KINNEIL. Registrert under engelsk flagg og med Grangemouth som hjemmehavn.
1913 Kolliderte med det tyske skipet DENEBOLA og sank 31/10 ved Skagen, Danmark on a voyage from Wiborg to Borrowstounness, Scotland with pitwood.

1899 Built as steam ship TELEFON by Wood, Skinner & Co. Ltd, Bill Quay, Newcastle, UK on behalf of A/S D/S Telefon (P. A. Grøn), Sandefjord. Launched at the afternoon of Saturday 30/12. Named by Miss Ida Bodin, daughter of the local Det Norske Veritas representative of Sunderland Lauritz M. Bodin.
1900 Completed and registered in the register. Superintended on behalf of the owner during building was Mr. J. Johnson of Sandefjord. The ship was under command of captain A. D. Christensen upon departure.
1908 Departed Rotterdam 15/11 heading for the Admirality Bay and Deception Island, South-Shetland with coal and empty barrels to Norwegian whale companies. At the inlet of Admirality Bay the TELEFON grounded 26/12.
From the maritime inquiry in Sandefjord.
The ship inspector in the østenfjeldske district finds:
1) That the ship is supporting at full speed at the entrance to Admirality Bay, South Shetland, on a non-mapped grounds reported to have added 2 ¾’ of the nearest land.
2) That before the grounding was not soumded and not kept special outlook by a man in charge either in the fore mast or on the forecastle. These two omissions in this unknown waters so close to land must be characterized as a criminal negligence by the captain.

Captain R. Nielsen was presented a fine of NOK 150 for breach of Article 422.1 of the Act, as the master of SS TELEPHONE, who on 26 December touch ground at the inlet of Admirality Bay, South Shetland, to have been guilty of gross negligence on duty on board as he had left to use the dept sounding as well as to provide a special outlook, though the vessel that went full speed at the moment of the grounding was only 2 ¾' from land in a little known and incomplete mapped water. The fine was accepted
1909 In this year, the TELEFON was hired as a transporter for A/S Ørnen. The captain of TELEFON was Roland Nielsen. The ship was going to bring coal, empty drums and fresh supplies to Chr. Christensens whaling fleet at South Shetland. On her way she hit an unknown reef (Bransfield Strait). The reef was later called Telephone Rocks. At first, it was believed that the ship was encountering underwater ice. As there was no opportunity to save the ship, it was abandoned by the crew. TELEFON was towed into Deception Harbor by the whale catcher ALMIRANTE VALENZUELA from company Soc. Ballenera de Magallanes (Adolf Amandus Andresen) of Punta Arenas. After a race with the whale catcher GRIB from A/S Ørnen, the Chilean boat arrived first and boarded the abandoned ship. Using a whale catcher and the pumps on the factory GOBERNADOR BORRIES, the TELEFON was kept floating and towed to Deception Island where it was set aground for repair at a later date. Most of the load was delivered to Chr. Christensen's company A/S Ørnen, against receipt. The work was led by Captain Mandus. TELEFON was later taken to Punta Arenas for a complete repair.
1911 Sold to Lovart Steamship Co Ltd (Love & Stewart Ltd), Borrowstounness, Scotland.  Renamed KINNEIL. Changed to British flag and registered in Grangemouth as her home town.
1913 Collided with the German ship DENEBOLA and sank 31/10 off Skagen, Denmark on a voyage from Wiborg to Borrowstounness, Scotland with pitwood.

  • TELEFON

    TELEFON
26 pers
Kilde: Boka: Seilskip i Sandar og Sandefjord av Haakon Hansen og Johan Knap
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no